اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، سال هفتم، شماره دوم، پیاپی 15، پاییز و زمستان 1396، صفحات 39-56

    تحلیل ساختاری مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    ✍️ عباس ابراهیمی / دانشجوی دکترای سیاست گذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام / Ebrahimi.abbas@chmail.ir
    عبدالنبی کمالی / کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه اصفهان
    چکیده: 
    تمرکز، رسمیت و پیچیدگی، به عنوان مهم ترین  ابعاد فرایند تحلیل ساختاری یک سازمان به شمار می آیند. از این رو، تجزیه و تحلیل و بررسی دقیق آنها در ایجاد ساختار سازمانی و مدیریت اثربخش سازمان نقش مهمی دارد. هدف این مقاله، بررسی و تحلیل ابعاد ساختاری مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است؛ مرکز فرهنگی هنری که با هدف بسترسازی برای تبلیغ مؤثر و فراگیر با استفاده از ابزار هنری تشکیل گردیده است. در این راستا در محورهای آموزشی، نشست های تخصصی، تشکیل جلسات با طلاب هنرمند و  بهره گیری از هنر در تبلیغ و ارائه راه کارهای هنری در تبلیغ دینی، فعالیت هایی انجام می دهد. برای شناسایی ابعاد ساختاری، از جمله تمرکز، رسمیت و پیچیدگی، به عنوان ابعاد ساختاری و بعد مکانیکی یا ارگانیکی مرکز فرهنگی هنری، از پرسش نامه استاندارد استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر این است که مرکز فرهنگی هنری، به سمت یک ساختار ارگانیک گرایش دارد. همچنین، تحلیل ساختاری این مرکز نشان می دهد که این مرکز، سازمانی با تمرکزگرایی متوسط، رسمیت متوسط رو به بالا و پیچیدگی متوسط رو به پایین است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابراهیمی، عباس، کمالی، عبدالنبی.(1396) تحلیل ساختاری مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، 7(2)، 39-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عباس ابراهیمی؛ عبدالنبی کمالی."تحلیل ساختاری مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، 7، 2، 1396، 39-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابراهیمی، عباس، کمالی، عبدالنبی.(1396) 'تحلیل ساختاری مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، 7(2), pp. 39-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابراهیمی، عباس، کمالی، عبدالنبی. تحلیل ساختاری مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم. اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، 7, 1396؛ 7(2): 39-56