اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، سال سوم، شماره دوم، پیاپی 7، پاییز و زمستان 1392، صفحات 77-90

    بررسی نظام جبران خدمات در اسلام

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    سیدصمصام الدین قوامی / مدرس حوزه و محقق مدیریت اسلامی
    ✍️ غلامرضا قریب / دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / gh.gharib@chmail.ir
    چکیده: 
    اسلام دارای نگرش خاصی نسبت به انسان و جایگاه خاص او در نظام آفرینش است و او را اشرف مخلوقات معرفی می کند و برنامه های کاملی نسبت به همه‌ی شئون فردی و اجتماعی انسان ارائه نموده است. از این رو، اسلام، در رابطه با نظام جبران خدمات کارکنان در قبال سازمان، دارای آموزه هایی ناب است.این مقاله برای دستیابی به نظر اسلام راجع به نظام جبران خدمات، با روش تحلیلی توصیفی به مطالعه آموزه های اسلامی پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که در منابع دینی، دستورات وسفارشاتی در زمینه حقوق و دستمزد یافت می شود. و این سفارشات تاکید می کنند که اولاً، در اسلام هیچ خدمتی بدون جبران و پاداش نیست. ثانیاً، رعایت آداب و شرایط پرداخت حقوق امری ضروری و ارائه خدمات در شرایط مختلف، باید به شیوه های متفاوت جبران شود.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Study of the System of Serving People's right in Islam
    Abstract: 
    Islam has a particular attitude towards man and his special position in the order of creation, defines him as the most noble of all creatures, and provides complete programs for all his personal and social affairs. Therefore, Islam certainly has a definite theory and genuine teachings about compensation system of staff's services to organizations. The present paper uses an analytical-descriptive method to study Islamic teachings in order to make known the view of Islam about compensation system. It concludes that the orders and recommendations found in religious sources emphasize that all services must be compensated, the paying-time and amount of wages and salaries must be observed and the services offered in different conditions must be compensated by different methods.
    References: 
    References: 
    • نهج الفصاحه (1386)،ترجمه، ابواقاسم پاينده، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
    • نهج البلاغه(1379)، ترجمه محمد دشتي، قم، عهد.
    • ابن شعبه حراني،حسن بن محد(1382)، تحف العقول، ترجمه، صادق حسن زاده‏، ، قم، آل على(ع).
    • حر عاملي، محمدبن حسن(1365)، وسائل الشيعه، قم، نشر آل البيت.
    • حكيمى، محمد‌رضا و ديگران(1380)، الحياة،، ترجمه احمد آرام، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى‏.
    • موسوي خميني، سيدروح الله(1390)، تحريرالوسيله، قم، دارالكتب العلميه.
    • رسولي، رضا(1390)، مديريت منابع انساني، تهران دانشگاه پيام نور.
    • زارعي متين، حسن(1379)، مديريت منابع انساني، قم، بوستان كتاب.
    • ستاري، حسن(1384)، مديريت منابع انساني، تهران، دانشكده علوم اداري و مديريت بازرگاني.
    • صدر، سيد محمد باقر(1384)، اقتصادنا، چ دوم، قم، بوستان كتاب.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين(1417ق)، الميزان في تفسير القرآن، چ پنجم، قم، انتشارات اسلامي.
    • كليني، محمد‌بن يعقوب(1365)، الكافي، تهران، دار الكتب الاسلاميه.
    • قوامي، سيد صمصام الدين(1383)، مديريت از منظر كتاب و سنت، دبيرخانه مجلس خبرگان، مركز تحقيقات علمي.
    • مجلسي، محمد باقر(1403ق)، بحارالانوار، چ دوم، بيروت، مؤسسه الوفاء.
    • متقي هندي، حسام الدين(1409ق)، كنزالعمال، چ دوازدهم، بيروت، مؤسسه الرسالة.
    • M.R. Carrell & F.E. Kuzmits) 1988("Personnel, Human Resource management". Second Edition, Merrill publishing company.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قوامی، سیدصمصام الدین، قریب، غلامرضا.(1392) بررسی نظام جبران خدمات در اسلام. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، 3(2)، 77-90

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدصمصام الدین قوامی؛ غلامرضا قریب."بررسی نظام جبران خدمات در اسلام". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، 3، 2، 1392، 77-90

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قوامی، سیدصمصام الدین، قریب، غلامرضا.(1392) 'بررسی نظام جبران خدمات در اسلام'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، 3(2), pp. 77-90

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قوامی، سیدصمصام الدین، قریب، غلامرضا. بررسی نظام جبران خدمات در اسلام. اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، 3, 1392؛ 3(2): 77-90