اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، سال اول، شماره سوم، پیاپی 3، زمستان 1391، صفحات 13-34

    فقه حکومتی و خط‌ مشی عمومی: بررسی رابطة فقه حکومتی و دانش خط‌ مشی عمومی شباهت‌ها، تفاوت‌ها و نتایج

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمدحسن جعفری / دانشجوی دکتری مدیریت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / jafari@qabas.net
    چکیده: 
    «فقه حکومتی» مقوله ای است که در چند سال اخیر، موضوع بحث محافل علمی، به ویژه در درون حوزة علمیه قرار گرفته است. از سوی دیگر، «خط مشی عمومی» دانشی است دارای ادبیات علمی نسبتاً مشخص. این دو مقوله هرچند در دو فضای متفاوت علمی مطرح شده است، اما می توان با مقایسة این دو مفهوم، دقت نظر بیشتری در هر دو مقوله پیدا کرد. در این تحقیق، با روش تحلیلی، ابتدا دو مفهوم به مؤلّفه های اصلی خود تحلیل شده و بر این اساس، میان این دو مقایسه صورت پذیرفته و شباهت ها و تفاوت های دو مفهوم بیان شده است. نتیجة نظری این مقایسه آن است که دو مفهوم از لحاظ ظاهری و روبنایی با هم شباهت دارند، اما در مبانی مختلف هستند. از لحاظ کاربردی نیز نتیجة این مقایسه آن است که در توسعة دانش فقه حکومتی صرفاً می توان از ساختارها و روبنا های دانش خط مشی عمومی استفاده کرد، اما باید به تفاوت در مبانی به دقت توجه شود
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جعفری، محمدحسن.(1391) فقه حکومتی و خط‌ مشی عمومی: بررسی رابطة فقه حکومتی و دانش خط‌ مشی عمومی شباهت‌ها، تفاوت‌ها و نتایج. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، 1(3)، 13-34

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدحسن جعفری."فقه حکومتی و خط‌ مشی عمومی: بررسی رابطة فقه حکومتی و دانش خط‌ مشی عمومی شباهت‌ها، تفاوت‌ها و نتایج". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، 1، 3، 1391، 13-34

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جعفری، محمدحسن.(1391) 'فقه حکومتی و خط‌ مشی عمومی: بررسی رابطة فقه حکومتی و دانش خط‌ مشی عمومی شباهت‌ها، تفاوت‌ها و نتایج'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، 1(3), pp. 13-34

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جعفری، محمدحسن. فقه حکومتی و خط‌ مشی عمومی: بررسی رابطة فقه حکومتی و دانش خط‌ مشی عمومی شباهت‌ها، تفاوت‌ها و نتایج. اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، 1, 1391؛ 1(3): 13-34