با وقوع انقلاب اسلامی، نقش روحانیت خود را در حدوث انقلاب بسیار برجسته و متمایز نشان داد، اما بعد از انقلاب، بررسی سازوکارهای اثرگذاری مطلوب حوزة علمیه در تدوین، اجرا و ارزیابی خط مشی های کشور، آنچنان که شایسته بوده به صورت جدی مطمح نظر واقع نشده است. این رساله به دنبال تبیین سازوکارها و چگونگی تأثیرگذاری حوزة علمیه در تدوین خط مشی های عمومی و تأثیرگذاری حوزه علمیه در اجرای آنها و همچنین ارزیابی خط مشی های عمومی از منظر مقام معظم رهبری است. جهت گیری پژوهش حاضر بنیادی است و در زمرة پژوهش های «کیفی» قرار دارد و از میان انواع راهبردهای پژوهش کیفی، راهبرد «نظریه پردازی داده بنیاد» انتخاب گردیده است. مهم ترین یافته های این تحقیق حاکی از آن است که اثرگذاری حوزة علمیه بر فرایند خط مشی عمومی مستخرج از بیانات مقام معظم رهبری از طریق عوامل تدوینی، عوامل اجرایی و عوامل مربوط به ارزیابی است.
استوار، صادق، خاشعی ورنامخواستی، وحید، مظفری، حسین.(1396) الگوی اثرگذاری حوزة علمیه بر فرایند خطمشی عمومی از منظر مقام معظم رهبری. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 7(2)، 75-94
صادق استوار؛ وحید خاشعی ورنامخواستی؛ حسین مظفری."الگوی اثرگذاری حوزة علمیه بر فرایند خطمشی عمومی از منظر مقام معظم رهبری". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 7، 2، 1396، 75-94
استوار، صادق، خاشعی ورنامخواستی، وحید، مظفری، حسین.(1396) 'الگوی اثرگذاری حوزة علمیه بر فرایند خطمشی عمومی از منظر مقام معظم رهبری'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 7(2), pp. 75-94
استوار، صادق، خاشعی ورنامخواستی، وحید، مظفری، حسین. الگوی اثرگذاری حوزة علمیه بر فرایند خطمشی عمومی از منظر مقام معظم رهبری. اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 7, 1396؛ 7(2): 75-94