در مکاتب مدیریتی، تصمیم گیری بر اساس گونه ای از مصلحت اندیشی و به طریق عکس، همین مصلحت اندیشی برای دوری از ضرر صورت می گیرد. یکی از مشکلات در این زمینه، نبود معنایی صحیح از «مصلحت» و «ضرر» در اندیشه هاست. در مکاتب غربی مدیریت، این نکته برخاسته از نگرش مادی آنها به انسان، علم و هستی است. بدین روی، در سازمان ها، تصمیماتی غیرمتناسب با حقیقت وجودی انسان گرفته می شود که هرچند ظاهراً خیر دنیا را در پی دارد، اما اگر توجهی حقیقی به خلقت شود، روشن خواهد شد که مصالح دنیوی انسان را در پی نخواهد داشت. اسلام برخلاف اندیشه های غربی، انسان را دارای دو بعد مادی و معنوی می داند. مصالح و ضرر او نیز در این دو بعد معنا می شود و تصمیم گیری باید ناظر به این دو بعد باشد. این مقاله با روش اجتهادی، درصدد توصیف تصمیم گیری مطلوب از منظر اسلام است و تصمیمی را مطلوب می شمارد که کاملاً با محوریت بعد معنوی انسان صورت گیرد؛ زیرا فقط در این صورت است که مصالح مادی انسان محقق خواهند شد.
عصاره نژاد دزفولی، سینا، بیگدلی، محمدمهدی، قانع، احمدعلی.(1396) تبیین مبانی تصمیمگیری مصلحتمحور سازمانها بر اساس قاعدة «لاضرر». دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 7(1)، 77-100
سینا عصاره نژاد دزفولی؛ محمدمهدی بیگدلی؛ احمدعلی قانع."تبیین مبانی تصمیمگیری مصلحتمحور سازمانها بر اساس قاعدة «لاضرر»". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 7، 1، 1396، 77-100
عصاره نژاد دزفولی، سینا، بیگدلی، محمدمهدی، قانع، احمدعلی.(1396) 'تبیین مبانی تصمیمگیری مصلحتمحور سازمانها بر اساس قاعدة «لاضرر»'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 7(1), pp. 77-100
عصاره نژاد دزفولی، سینا، بیگدلی، محمدمهدی، قانع، احمدعلی. تبیین مبانی تصمیمگیری مصلحتمحور سازمانها بر اساس قاعدة «لاضرر». اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 7, 1396؛ 7(1): 77-100