اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، سال چهارم، شماره دوم، پیاپی 9، پاییز و زمستان 1393، صفحات 99-113

    علل و آثار سکوت سازمانی از دیدگاه اسلام

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محسن منطقی / استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / manteghi@qabas.net
    ✍️ حسین حمزه خانی / کارشناس ارشد مدیریت مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / hosein.hamze@yahoo.com
    چکیده: 
    مسئله اصلی این پژوهش، یافتن نظر اسلام در مورد ابعاد، علل و آثار سکوت سازمانی می باشد که با روش داده بنیاد انجام گرفته است. «سکوت سازمانی»، از مسائلی است که در موضوعات گوناگون و در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی تأثیر گذار می باشد. بررسی سکوت از منظر اسلام، با توجه به مباحث متعدد مطرح در این مورد، می تواند نگاهی جدید به این موضوع باشد. ازاین رو، این تحقیق به تحلیل سکوت سازمانی از منظر اسلام و ارائه مدلی از علل آثار سازمانی آن می پردازد. در همة رفتارهای انسانی، رفتار عاقلانه و دوری از رفتار جاهلانه در اسلام مورد اهمیت و تأکید می باشد. سکوت و اظهار نظر به عنوان یک رفتار انسانی از این امر مستثنی نیست. سکوت و اظهار نظر در این تحقیق، در دو دسته کلی عاقلانه و جاهلانه مورد بررسی قرار می گیرد. عوامل مؤثر به دست آمده در مدل سکوت سازمانی از منظر اسلام، در این تحقیق عبارتند از: دانستن، خواستن و توانستن. سکوت و اظهار نظر عاقلانه و جاهلانه در هر سه سطح فردی، گروهی و سازمانی تأثیرگذار می باشد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    منطقی، محسن، حمزه خانی، حسین.(1393) علل و آثار سکوت سازمانی از دیدگاه اسلام. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، 4(2)، 99-113

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محسن منطقی؛ حسین حمزه خانی."علل و آثار سکوت سازمانی از دیدگاه اسلام". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، 4، 2، 1393، 99-113

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    منطقی، محسن، حمزه خانی، حسین.(1393) 'علل و آثار سکوت سازمانی از دیدگاه اسلام'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، 4(2), pp. 99-113

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    منطقی، محسن، حمزه خانی، حسین. علل و آثار سکوت سازمانی از دیدگاه اسلام. اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، 4, 1393؛ 4(2): 99-113