نفوذ در افراد همیشه به عنوان امری مهم در ادبیات سازمان و مدیریت مطرح بوده است. هرقدر نفوذ مدیر بیشتر باشد قدرت او در به کارگیری افراد و انجام بهتر کارها افزایش می¬یابد. «هوش اخلاقی» نوع سوم قدرت است در کنار «قدرت مدیریتی یا سازمانی» (که از مقام فرد در سازمان نشأت می گیرد) و «قدرت شخصی» (که برآمده از ویژگی های شخصی فرد است.) هوش اخلاقی توانایی تشخیص درست از اشتباه است که با اصول اخلاقی سازگار باشد. با مطالعة دیدگاه اسلام دربارة کارکردهای هوش اخلاقی در سازمان، که با روش توصیفی(از حیث ماهیت و روش) و کتابخانه ای (از لحاظ راه کار و نوع فعالیت اجرایی) انجام شد، این نتیجه به دست آمد که اولاً، هوش اخلاقی می¬تواند از راه تنظیم بهتر روابط به وسیلة تمرکز و توجه بر پرورش فضیلت های، اخلاقی منجر به حصول عملکرد بهتر برای سازمان گردد. ثانیاً، کارکردهای مهم هوش اخلاقی در سازمان، شامل امانت داری، مسئولیت¬پذیری، مهرورزی، مدارا، خوش رفتاری، بردباری، دادورزی، تغافل است.
منطقی، محسن، جوادی حسینی، سیدامیر، میردریکوندی، رحیم.(1393) هوش اخلاقی و بررسی کارکردهای آن در سازمان از منظر اسلام. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 4(1)، 63-76
محسن منطقی؛ سیدامیر جوادی حسینی؛ رحیم میردریکوندی."هوش اخلاقی و بررسی کارکردهای آن در سازمان از منظر اسلام". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 4، 1، 1393، 63-76
منطقی، محسن، جوادی حسینی، سیدامیر، میردریکوندی، رحیم.(1393) 'هوش اخلاقی و بررسی کارکردهای آن در سازمان از منظر اسلام'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 4(1), pp. 63-76
منطقی، محسن، جوادی حسینی، سیدامیر، میردریکوندی، رحیم. هوش اخلاقی و بررسی کارکردهای آن در سازمان از منظر اسلام. اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 4, 1393؛ 4(1): 63-76