صاحبنظران سازمان و مدیریت، ارتباطات سازمانی را به مثابه خون جاری در رگهای سازمان قلمداد کردهاند. ارتباطات سازمانی از فرهنگ عمومی حاکم بر محیط عمومی سازمان و جو سازمانی حاکم بر سازمان تأثیر میپذیرد. ارتباطات سازمانی مشتمل بر ابعاد و مؤلفههای متعددی است. هدف این پژوهش آن است که تأثیر مواسات اسلامی، به عنوان یکی از جنبههای مهم فرهنگ اسلامی را بر محتوای ارتباطات سازمانی را مورد بررسی قرار دهد. پژوهش با روش مطالعات کتابخانهای و اسنادی انجام شد. با مراجعه به منابع و مطالعات مدیریتی و سازمانی، مؤلفه محتوا در ارتباطات سازمانی توصیف شد و با مراجعه به منابع قرآنی و حدیثی و مؤلفههای مواسات اسلامی استخراج شد. در گام بعد، تأثیر مواسات اسلامی بر محتوای ارتباطات سازمانی مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که محتوای ارتباطات سازمانی در سازمان اسلامی مبتنی بر مواسات، از نوع ارتباطات حمایتی است و در آن بر بعد حمایتی ارتباطات تأکید میشود.
The Effect of Islamic Support on the Content of Organizational Relationship
Abstract:
Experts of organization and management have considered organizational relationships as the cornerstone of organizations. Organizational relationship is affected by the general culture governing the environment of organizations and the organizational atmosphere of organizations. The organizational relationship includes several aspects and components. The present research aims to investigate Islamic support, one of the important aspects of Islamic culture, on organizational relationship. In this "library and documentary" research, the content component in organizational support has been described by referring to managerial and organizational sources and studies. In the meantime, the components of Islamic support are discovered by referring to Quranic and hadith sources. In the next step, the effect of Islamic support on the content of organizational relationship has been examined. The research findings show that organizational relationship in Islamic organizations is of the supportive type in which relational support is emphasized.
نهج البلاغه (بیتا). شرح صبحی صالح. قم: مؤسسة دارالهجره.
ابنمنظور، محمد بن مکرم (1414ق). لسان العرب. بیروت: دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع.
حسینی زبیدی، محمد مرتضی (۱۴۱۴ق). تاج العروس من جواهر القاموس. بیروت: دارالفکر.
حر عاملی، محمد بن حسن (1409ق). وسائل الشیعه. قم: مؤسسة آل البیت(ع).
راغب اصفهانى، حسین بن محمد (1412ق). مفردات ألفاظ القرآن. بیروت - دمشق: دارالقلم - الدار الشامیه.
رستمی اول، محمود (۱۳۹۳). ارتباطات سازمانی در سیرة حکومتی حضرت امیرالمؤمنین(ع). پایاننامة کارشناسی ارشد. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
سیدبنطاووس، علی بن موسی (بیتا). مهج الدعوات و منهج العبادات. بیجا. بینا.
شهراسبی، رحمان، موغلی، علیرضا، احمدی، سیدعلیاکبر و امیرخانی، امیرحسین (13۹۸). تبیین و ارائة مدل بهبود همدلی سازمانی در سازمان سنجش کشور با رویکرد نظریة دادهبنیاد. پژوهش در نظامهای آموزشی، 17(47)، 97ـ171.
صاحب بن عباد، إسماعیل بن عباد (۱۴۱۴ق). المحیط فی اللغة. بیروت: عالم الکتاب.
طوسی، محمد بن حسن (بیتا). الأمالی. تهران: دارالثقافه.
کفعمی، ابراهیم بن علی (بیتا). المصباح. قم: الشریف الرضی ـ زاهدی.
کلینی، محمد بن یعقوب (1429). الکافی. قم: مؤسسة علمی ـ فرهنگی دارالحدیث.
مصباح یزدی، محمدتقی (۱۳۹۱). معارف قرآن: خداشناسى، کیهانشناسى، انسانشناسى. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ع).
ملت، ندا، ابراهیمی قوام، صغری، غلامعلی لواسانی، مسعود و سعدیپور، اسماعیل (۱۴۰۰). رابطة تفکر دیالکتیک و همدلی با بهزیستی معنوی. پژوهش در دین و سلامت، 7(۱)، 23ـ35.
نظرزاده، مریم، نیکپی، ایرج و معدندار آرانی، عباس (۱۴۰۰). بررسی تأثیر مدیریت کوانتومی بر بهرهوری منابع انسانی با میانجیگری همدلی سازمانی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 48(12)، 43ـ53.
یعقوبی، مجتبی، احمدی، محمدرضا و ناروئی نصرتی، رحیم (۱۳۹۸). ساخت و اعتباریابی آزمون اولیة همدلی بر اساس منابع اسلامی. روانشناسی و دین، 45(12)، 5ـ22.
Hofstede, Geert. (1991). Cultures and Organizations: Software of the Mind. London: McGraw Hill.
Joynt, Pat, & Malcolm Warner (1997). Managing Across Cultures: Issues and Perspectives. London and Boston: International Thomson Business Press.
درودی، مجتبی، صادقی، محمدرضا.(1402) اثر مواسات ا سلامی بر محتوای ارتباطات سازمانی . دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 13(2)، 37-50 https://doi.org/10.22034/modiriyati.2024.5000886