از شالوده های شکل گیری تمدن و مدینه فاضله اسلامی، تربیت است که در گام دوم انقلاب، این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است. ابعاد گوناگون زندگی، انسان ها را در موقعیت های متفاوت یادگیری و رشد و خلاقیت قرار می دهد. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از شخصیت های تأثیرگذار بود که زندگی اش با جهاد همراه بود و از شاخص های رشد و تربیت جهادی به شمار می آید. وی در بستر تربیت جهادی رشد کرد و رفتار عملی او می تواند الگویی تربیتی در این حوزه و در جایگاه های گوناگون ارائه دهد و نقشه راه جامعه ما برای نقش آفرینی در عصر پرهیاهوی کنونی باشد. هدف این پژوهش بررسی شاخصه های تربیتی مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است. این پژوهش به صورت «مروری» بوده و حاصل آن ارائه شاخص های تربیت در مکتب این سردار شهید به مثابه عنصری شاخص در گام دوم انقلاب در ابعاد شناختی، گرایشی و رفتاری با رویکرد جهان شمول است.
زرگران خوزانی، محمدرضا، شریف پور شوشتری، مهدی.(1400) ابعاد تربیت شناختی، گرایشی و رفتاری در مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با رویکرد جهادی و جهانشمول. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 11(1)، 73-88
محمدرضا زرگران خوزانی؛ مهدی شریف پور شوشتری."ابعاد تربیت شناختی، گرایشی و رفتاری در مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با رویکرد جهادی و جهانشمول". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 11، 1، 1400، 73-88
زرگران خوزانی، محمدرضا، شریف پور شوشتری، مهدی.(1400) 'ابعاد تربیت شناختی، گرایشی و رفتاری در مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با رویکرد جهادی و جهانشمول'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 11(1), pp. 73-88
زرگران خوزانی، محمدرضا، شریف پور شوشتری، مهدی. ابعاد تربیت شناختی، گرایشی و رفتاری در مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با رویکرد جهادی و جهانشمول. اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 11, 1400؛ 11(1): 73-88