اسلام و پژوهش های مدیریتی، سال یازدهم، شماره اول، پیاپی 22، بهار و تابستان 1400، صفحات 73-88

    ابعاد تربیت شناختی، گرایشی و رفتاری در مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با رویکرد جهادی و جهان‌شمول

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    ✍️ محمدرضا زرگران خوزانی / دانشجوی دکتری اگروتکنولوژی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان / MR.ZARGARANKH@GMAIL.COM
    مهدی شریف پور شوشتری / دانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
    چکیده: 
    از شالوده های شکل گیری تمدن و مدینه فاضله اسلامی، تربیت است که در گام دوم انقلاب، این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است. ابعاد گوناگون زندگی، انسان ها را در موقعیت های متفاوت یادگیری و رشد و خلاقیت قرار می دهد. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از شخصیت های تأثیرگذار بود که زندگی اش با جهاد همراه بود و از شاخص های رشد و تربیت جهادی به شمار می آید. وی در بستر تربیت جهادی رشد کرد و رفتار عملی او می تواند الگویی تربیتی در این حوزه و در جایگاه های گوناگون ارائه دهد و نقشه راه جامعه ما برای نقش آفرینی در عصر پرهیاهوی کنونی باشد. هدف این پژوهش بررسی شاخصه های تربیتی مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است. این پژوهش به صورت «مروری» بوده و حاصل آن ارائه شاخص های تربیت در مکتب این سردار شهید به مثابه عنصری شاخص در گام دوم انقلاب در ابعاد شناختی، گرایشی و رفتاری با رویکرد جهان شمول است.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Cognitive, Behavioral Dimensions in the School of Martyr General Haj Qasem Soleimani with a Jihadi and Universal Approach
    Abstract: 
    One of the foundations of the formation of Islamic civilization and utopia is education, which in the second step of the revolution, this issue is of great importance. Different aspects of life put people in different situations of learning, growth and creativity. Martyr General Haj Qasem Soleimani was one of the influential personalities whose life was associated with jihad and is considered as one of the indicators of jihadi growth and training. He grew up in the context of jihadi education and his practical behavior can provide an educational model in this field and in various positions and be the roadmap of our society to create a map in the current turbulent era. The purpose of this study is to investigate the educational characteristics of the school of martyr general Haj Qasem Soleimani. This research has shown as a "review" that education in the school of this martyred commander is a significant element in the second step of the Islamic Revolution in cognitive, orientational and behavioral dimensions with a universal approach.
    References: 
    References: 
    • نهج‌البلاغه، 1398، ترجمه محمد دشتي، قم، مؤسسه فرهنگي تحقيقاتي اميرالمؤمنين.
    • تاج‌الدين، مرضيه و مهرنوش پازارگادي، ١٣٨٨، «مؤلفه‌ها و شاخص‌هاي تربيتي از ديدگاه قرآن كريم»، پايگاه الکترونيکي راسخون، كتابخانه ديجيتالي تبيان.
    • تولايي، روح‌الله، 1399، «مقدمه‌اي بر ابعاد مکتب شهيد سليماني از منظر سرلشگر پاسدار دکتر محسن رضايي»، گفتارپژوهي، پايگاه کنفرانس مکتب شهيد سليماني و تمدن نوين اسلامي، تهران.
    • ذوعلم، علي، ١٣٨٠، شاخص‌هاي تربيت ديني از نگاه قرآن كريم، قم، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.
    • رجبي، طاهره، رضاعلي نوروزي، ١٣٩٤، «تأملي بر جهاد و موقعيت‌هاي تربيتي آن از منظر قرآن»، اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي، ش١٤، ص١٢٦-١٠٣.
    • زارعي، سعدالله، ١٣٩٩، «جنبه‌هاي انساني مكتب شهيد سليماني»، گفتارپژوهي، پايگاه کنفرانس مکتب شهيد سليماني و تمدن نوين اسلامي، تهران.
    • سعادت‌نژاد، اسماعيل، ١٣٩٩، «شاخص‌هاي فرهنگي در مكتب شهيد سليماني»، گفتارپژوهي، پايگاه کنفرانس مکتب شهيد سليماني و تمدن نوين اسلامي، تهران.
    • شيرازي، علي، ١٣٩٩، «سبك زندگي اسلامي در مكتب شهيد سليماني»، گفتارپژوهي، پايگاه کنفرانس مکتب شهيد سليماني و تمدن نوين اسلامي، تهران.
    • عباس‌زاده، روح‌الله، 1399، مؤلفه‌هاي تربيتي مكتب شهيد سليماني، در: دومين همايش بين‌المللي گام دوم انقلاب اسلامي: مکتب شهيد سليماني، الگوي تربيت مديران جهادي تمدن‌ساز، تهران.
    • كاردان، عليمحمد، ١٣٨٢، فلسفه تعليم و تربيت، ج1، تهران، سمت.
    • كارگري، غفور، ١٣٩٩، «مديريت سرمايه انساني در مكتب شهيد سليماني»، گفتارپژوهي، پايگاه کنفرانس مکتب شهيد سليماني و تمدن نوين اسلامي، تهران.
    • كريمي، سيد عبدالمجيد، ١٣٩٩، شهيد سليماني رفيق خوشبخت ما، مشهد، زائر رضوي.
    • کیلانی، ماجد عرسان، 1389، فلسفه تربیت اسلامی، ترجمه بهروز رفیعی، قم، تهران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سازمان مطالعه و تدوين کتب علوم انساني دانشگاه‌ها (سمت).
    • مطهري، مرتضي، ١٣٦١، مجموعه آثار شهيد مطهري، ج5، قم، صدرا.
    • ـــــ ، 1378، ولاء‌ها و ولايت‌ها، قم، صدرا.
    • معروفي، حسين، ١٣٩٩، «دستاوردهاي شهيد سليماني در دوران دفاع مقدس»، گفتارپژوهي، پايگاه کنفرانس مکتب شهيد سليماني و تمدن نوين اسلامي، تهران.
    • هاشمی, سیدحسین، 1388، «چیستی و اهداف تربیت»، پژوهش‌های قرآنی، ش59، ص30-71.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زرگران خوزانی، محمدرضا، شریف پور شوشتری، مهدی.(1400) ابعاد تربیت شناختی، گرایشی و رفتاری در مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با رویکرد جهادی و جهان‌شمول. دو فصلنامه اسلام و پژوهش های مدیریتی، 11(1)، 73-88

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدرضا زرگران خوزانی؛ مهدی شریف پور شوشتری."ابعاد تربیت شناختی، گرایشی و رفتاری در مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با رویکرد جهادی و جهان‌شمول". دو فصلنامه اسلام و پژوهش های مدیریتی، 11، 1، 1400، 73-88

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زرگران خوزانی، محمدرضا، شریف پور شوشتری، مهدی.(1400) 'ابعاد تربیت شناختی، گرایشی و رفتاری در مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با رویکرد جهادی و جهان‌شمول'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش های مدیریتی، 11(1), pp. 73-88

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زرگران خوزانی، محمدرضا، شریف پور شوشتری، مهدی. ابعاد تربیت شناختی، گرایشی و رفتاری در مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با رویکرد جهادی و جهان‌شمول. اسلام و پژوهش های مدیریتی، 11, 1400؛ 11(1): 73-88