تأثير معنويت اسلامي كاركنان بر ارتباطات ميان فردي در سازمان

قيمت مقاله الكترونيكي: 
1500تومان

سال هشتم، شماره اول، پياپي 18، بهار و تابستان 1398

سعيد حيدرعلي/ کارشناسي ارشد، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني ره     saeedheydarali@yahoo.com
محمدتقي نوروزي فراني / استاديار گروه مديريت، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني ره     mtnorozi@yahoo.com
دريافت: 17/04/1398 ـ پذيرش: 07/06/1398

چکيده
يکي از مهم‌ترين کارکردهاي معنويت در سازمان‌ها، بهبود ارتباطات انساني در سازمان است. انسان‌ به دليل بعد اجتماعي و پيشبرد اهداف خود، ناگزير به ارتباط و معاشرت با ديگران است. اين نوع ارتباط در جوامع غيرديني و غير‌معنوي غربي، بر اساس منافع شخصي، حزبي يا گروهي برقرار مي‌شود. اما در جوامع اسلامي، ارتباطات علاوه بر پوشش منافع شخصي و حزبي، پا را فراتر گذاشته و ضمن رفع نياز مشروع يکديگر، صبغه الهي پيدا مي‌کند، به‌گونه‌اي که براي جلب رضاي الهي، يکديگر را دوست داشته و به همديگر احترام مي‌گذارند. اين تحقيق به دنبال تبيين نظري تأثير معنويت بر ارتباطات ميان فردي است. در اين راستا، به بررسي مفهوم معنويت، ارتباطات، عوامل مؤثر بر ارتباطات سازماني و انساني خواهد پرداخت.
روش تحقيق، توصيفي‌تحليلي است. نتايج اين پژوهش نشان مي‌دهد که معنويت اسلامي، ارتباطات ميان فردي تأثيرات از اين قبيل است: نرمي در گفتار، پايين آوردن صدا در معاشرت، به‌کارگيري واژه‌هاي زيبا، قبول عذرخواهي ديگران، عدم غيبت، برخورد برادرانه، اداي امانت، دفع بدي با خوبي، صبر و شکيبايي در برابر نظرات مخالفان، عفو و ناديده گرفتن در برار لغزش ديگران، احسان در سختي و گشايش، روحيه همياري و همکاري، سبقت در خيرات، عدم تجسس، تواضع، تغافل و..‌. 
كليد‌واژه‌ها: معنويت اسلامي، ارتباطات، ارتباطات ميان فردي، رفتار ارادي.


The Influence of Islamic Spirituality of Employees on Interpersonal Communication in the Organization

 

@ Saeed Heydar-Ali / MA, the Imam Khomeini Education and Research Institute

                                                                                                                saeedheydarali@yahoo.com

Mohammad Taghi Norouzi Farani / Assistant Professor of the Department of Management, the Imam Khomeini Education and Research Institute                                                                                          mtnorozi@yahoo.com

Received: 2019/07/08 - Accepted: 2019/08/29

 

Abstract

One of the most important functions of spirituality in organizations is to improve human communication in the organization. Because of the social dimension and the advancement of one's goals, one has to communicate with others. In Western secular and non-secular societies, this type of communication is based on personal, party or group interests. But in Islamic societies, communication goes beyond just personal and partisan interests and, while satisfying each other's legitimate need, finds divine favor, loving and respecting one another to obtain divine favor. This research seeks to theoretically explain the impact of spirituality on interpersonal communication. In this regard, it will examine the concept of spirituality, communication, and the factors affecting organizational and human communication. The research method is descriptive-analytical. The results of this study show that Islamic spirituality is interpersonal communication effects such as: softness in speech, lowering voice in communication, use of beautiful words, acceptance of others apology, no backbiting, fraternal behavior, trustworthiness, bad repellent with good, patience against dissenting opinions, forgiving and ignoring others’ mistakes, beneficence in hardship and openness, cooperation, superiority in charity, lack of scrutiny, humility, not revealing others’ bad deeds, and so on.

Keywords: Islamic Spirituality, Communication, Interpersonal Communication, Voluntary Behavior.