اسلام و پژوهش های مدیریتی، سال چهاردهم، شماره دوم، پیاپی 29، پاییز و زمستان 1403، صفحات -

    دیدگاه اسلام درباره کارآفرینی زنان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    حسین صادقی / *دانشیار حقوق خصوصی دانشگاه تهران / hosadeghi@ut.ac.ir
    doi 10.22034/modiriyati.2025.5001763
    چکیده: 
    این مقاله به بررسی دیدگاه اسلام در مورد کارآفرینی زنان و نقش آنان در توسعه اقتصادی و اجتماعی می‌پردازد. با تأکید بر اصول دینی و اخلاقی، اسلام مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی را با رعایت شرایطی همچون رعایت حجاب، پرهیز از اختلاط بی‌جا و التزام به اصول شرعی مجاز دانسته است. از سوی دیگر، نمونه‌های تاریخی مانند حضرت خدیجه (س) به‌عنوان یک تاجر موفق، نشان‌دهنده حمایت اسلام از فعالیت‌های اقتصادی زنان است. این پژوهش چالش‌ها و موانع مشارکت زنان در جوامع اسلامی، نظیر محدودیت‌های اجتماعی، فرهنگی و قانونی، را بررسی کرده و بر نقش سیاست‌های حمایتی و آموزشی تأکید دارد. همچنین، بر لزوم ارائه راهکارهایی مانند طراحی مدل‌های تطبیقی کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های برابر در دسترسی به منابع مالی و آموزشی برای زنان تأکید می‌شود. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که اسلام با اشتغال زنان و مشارکت آنان در عرصه‌های اقتصادی در چارچوب اصول دینی موافق است و این مسئله می‌تواند به‌عنوان الگوی توسعه پایدار در جوامع اسلامی به کار گرفته شود. پژوهش‌های آینده می‌توانند به تحلیل راهبردهای عملی برای تحقق این اصول و رفع موانع موجود بپردازند.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرزایی، آناهید، صادقی، حسین.(1403) دیدگاه اسلام درباره کارآفرینی زنان . دو فصلنامه اسلام و پژوهش های مدیریتی، 14(2)، - https://doi.org/10.22034/modiriyati.2025.5001763

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    آناهید میرزایی؛ حسین صادقی."دیدگاه اسلام درباره کارآفرینی زنان ". دو فصلنامه اسلام و پژوهش های مدیریتی، 14، 2، 1403، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرزایی، آناهید، صادقی، حسین.(1403) 'دیدگاه اسلام درباره کارآفرینی زنان '، دو فصلنامه اسلام و پژوهش های مدیریتی، 14(2), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرزایی، آناهید، صادقی، حسین. دیدگاه اسلام درباره کارآفرینی زنان . اسلام و پژوهش های مدیریتی، 14, 1403؛ 14(2): -