Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, Volume 2, Issue 2, No 5, Year 2024 , Pages 53-80

    بررسی هوش فرهنگی، مؤلّفه‌ها و راهبردهایآن در سازمان با رویکرد اسلامی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Ali / دانشجوی کارشناسی ارشد حوزه- / ali_askari31@yahoo.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی هوش فرهنگی، مؤلّفه‌ها و راهبردهایآن در سازمان با رویکرد اسلامی
    Abstract: 
    امروزه در محیط کسب وکار بازار جهانی، «هوش فرهنگی» اهرم مورد نیاز رهبران و مدیران تلقّی می شود. سازمان ها و مدیرانی که ارزش راهبردی هوش فرهنگی را درک کنند، می توانند از تفاوت ها و تنوّع فرهنگی در جهت ایجاد مزیّت رقابتی و برتری در بازار جهانی استفاده کنند. هوش فرهنگی شیوه ای از اندیشیدن و عمل را به مدیران و کارکنان آموزش می دهد که آنان بتوانند در هر بستر فرهنگی، به گونه ای اثربخش تر عمل کنند. در این پژوهش، پس از تبیین مفاهیم کلیدی و تشریح ابعاد و جایگاه هوش فرهنگی در ادبیات رایج، اصول و ویژگی های این هوش از نظر اسلام تحلیل و بررسی می گردد، سپس به برخی از راهبردهای اسلام در بهره برداری مؤثر از هوش فرهنگی اشاره می شود و رویکرد اسلام به فرهنگ ملّی و فراملّی مشخص می گردد و در نهایت، برخی از مؤلّفه های هوش فرهنگی با رویکرد اسلامی شناسایی می شود. هدف این تحقیق بررسی هوش فرهنگی و مؤلّفه های آن ـ در روابط سازمانی ـ با رویکرد اسلامی است. روش انجام این تحقیق توصیفی ـ تحلیلی به همراه تدبّر در قرآن، حدیث و سیرة معصومان(ع) است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Ali.(2024) بررسی هوش فرهنگی، مؤلّفه‌ها و راهبردهایآن در سازمان با رویکرد اسلامی. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2(2), 53-80

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ali ."بررسی هوش فرهنگی، مؤلّفه‌ها و راهبردهایآن در سازمان با رویکرد اسلامی". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2, 2, 2024, 53-80

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A.(2024) 'بررسی هوش فرهنگی، مؤلّفه‌ها و راهبردهایآن در سازمان با رویکرد اسلامی', Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2(2), pp. 53-80

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A. بررسی هوش فرهنگی، مؤلّفه‌ها و راهبردهایآن در سازمان با رویکرد اسلامی. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2024; 2(2): 53-80