@article { author = {, Ali}, title = {بررسی هوش فرهنگی، مؤلّفه‌ها و راهبردهایآن در سازمان با رویکرد اسلامی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های مدیریتی 5، پاییز و زمستان 1391}, volume = {2}, number = {2}, pages = {53-80}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2251-6522}, eissn = {2980-8545}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی هوش فرهنگی، مؤلّفه‌ها و راهبردهایآن در سازمان با رویکرد اسلامی}, abstract_fa ={امروزه در محیط کسب وکار بازار جهانی، «هوش فرهنگی» اهرم مورد نیاز رهبران و مدیران تلقّی می شود. سازمان ها و مدیرانی که ارزش راهبردی هوش فرهنگی را درک کنند، می توانند از تفاوت ها و تنوّع فرهنگی در جهت ایجاد مزیّت رقابتی و برتری در بازار جهانی استفاده کنند. هوش فرهنگی شیوه ای از اندیشیدن و عمل را به مدیران و کارکنان آموزش می دهد که آنان بتوانند در هر بستر فرهنگی، به گونه ای اثربخش تر عمل کنند. در این پژوهش، پس از تبیین مفاهیم کلیدی و تشریح ابعاد و جایگاه هوش فرهنگی در ادبیات رایج، اصول و ویژگی های این هوش از نظر اسلام تحلیل و بررسی می گردد، سپس به برخی از راهبردهای اسلام در بهره برداری مؤثر از هوش فرهنگی اشاره می شود و رویکرد اسلام به فرهنگ ملّی و فراملّی مشخص می گردد و در نهایت، برخی از مؤلّفه های هوش فرهنگی با رویکرد اسلامی شناسایی می شود. هدف این تحقیق بررسی هوش فرهنگی و مؤلّفه های آن ـ در روابط سازمانی ـ با رویکرد اسلامی است. روش انجام این تحقیق توصیفی ـ تحلیلی به همراه تدبّر در قرآن، حدیث و سیرة معصومان(ع) است.}, keywords_fa = {فرهنگ ,هوش ,سازمان ,اسلام ,ملی ,}, url = {https://modiriyati.nashriyat.ir/node/52}, eprint = {https://modiriyati.nashriyat.ir/sites/modiriyati.nashriyat.ir/files/article-files/3_6.pdf} }