@article { author = {Askari Vaziri , Ali}, title = {بررسی هوش فرهنگی، مؤلّفه‌ها و راهبردهایآن در سازمان با رویکرد اسلامی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های مدیریتی 5، پاییز و زمستان 1391}, volume = {2}, number = {2}, pages = {53-80}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2251-6522}, eissn = {2980-8545}, doi = {}, abstract = {Cultural intelligence is considered as a requisite lever for leaders and managers in current world market. The organizations and managers that realize the strategic value of cultural intelligence can use cultural variety to bring to the market a significant competitive advantage. Cultural intelligence shows managers and other officials how to think and how to work so that they may be able to work more effectively in any cultural area. After explaining the main concepts dimensions, and position of cultural intelligence in their common literature, the present paper investigates and analyzes the principles and features of this intelligence from Islamic viewpoint. Then, it elaborates on some of the Islamic modus operands to exploit cultural intelligence effectively. Finally, it elaborates on the Islamic approach to national and transnational culture and uses Islamic approach to expound some components of cultural intelligence. This paper aims at investigating cultural intelligence and its components in organizational interactions and relations by using Islamic approach. This research uses an analytical-descriptive method which is also based on Quran, traditions and meditating and deliberating on the sayings and lifestyle of the infallible Imam. }, keywords = {Culture, Intelligence, cultural intelligence, organization, Islamic approach, national culture, transnational culture., }, title_fa = {بررسی هوش فرهنگی، مؤلّفه‌ها و راهبردهایآن در سازمان با رویکرد اسلامی}, abstract_fa ={امروزه در محیط کسب وکار بازار جهانی، «هوش فرهنگی» اهرم مورد نیاز رهبران و مدیران تلقّی می شود. سازمان ها و مدیرانی که ارزش راهبردی هوش فرهنگی را درک کنند، می توانند از تفاوت ها و تنوّع فرهنگی در جهت ایجاد مزیّت رقابتی و برتری در بازار جهانی استفاده کنند. هوش فرهنگی شیوه ای از اندیشیدن و عمل را به مدیران و کارکنان آموزش می دهد که آنان بتوانند در هر بستر فرهنگی، به گونه ای اثربخش تر عمل کنند. در این پژوهش، پس از تبیین مفاهیم کلیدی و تشریح ابعاد و جایگاه هوش فرهنگی در ادبیات رایج، اصول و ویژگی های این هوش از نظر اسلام تحلیل و بررسی می گردد، سپس به برخی از راهبردهای اسلام در بهره برداری مؤثر از هوش فرهنگی اشاره می شود و رویکرد اسلام به فرهنگ ملّی و فراملّی مشخص می گردد و در نهایت، برخی از مؤلّفه های هوش فرهنگی با رویکرد اسلامی شناسایی می شود. هدف این تحقیق بررسی هوش فرهنگی و مؤلّفه های آن ـ در روابط سازمانی ـ با رویکرد اسلامی است. روش انجام این تحقیق توصیفی ـ تحلیلی به همراه تدبّر در قرآن، حدیث و سیره‌ی معصومان(ع) است.}, keywords_fa = {فرهنگ ,هوش ,سازمان ,اسلام ,ملی ,}, url = {https://modiriyati.nashriyat.ir/node/52}, eprint = {https://modiriyati.nashriyat.ir/sites/modiriyati.nashriyat.ir/files/article-files/3_6.pdf} }