Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, Volume 2, Issue 1, No 4, Year 2025 , Pages 81-104

    An Inquiry into the Effects of Vanity on the Main Founctions of Management

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Hasan Zare’i Matin / professor, University Of Pardis Qum (University of Tehran) / matin@ut.ac.ir
    Abstract: 
    Vanity is one of man's sensual vices and destructive factors of man’s personal and professional life. Such factors as wealth, position and knowledge contribute to the development of vanity. However, the most important factors of vanity are ignorance and inattention to the spiritual powers which man has. Vanity leads to the decrease of intimate ties and cooperation among people and has harmful effects on the productivity, prestige and reputation of organizations. Haughty people in an organization not only disregard other people’s confidence, cooperation, knowledge and information, but due to their imperious and contemptuous behavior and rank they have in the organization and of the organization, they make people feel especial facilities discouraged. This situation causes the members of organization in their different levels to be separated from one other and it brings problems to all managerial Functions such as planning, organizing, control, and management. Using a descriptive-analytical method, the present paper studies "vanity" as a problem, and analyzes and compares its effects on management Functions. It is also believed that one has to give special attention to three domains (knowledge of the Most High God, knowledge of man’s mental and physical weakness, and knowledge of one's needs in relation to others) as a means of avoiding vanity.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تکبّر و بررسی آثار آن در وظایف اساسی مدیریت
    Abstract: 
    «تکبّر»، یکی از رذایل نفسانی انسان و عاملی مخرّب در زندگی فردی و سازمانی وی محسوب می شود. عواملی مانند مال، موقعیت و دانش در پیدایش تکبّر دخالت دارند، اما مهم ترین عامل تکبّر، جهل و عدم توجه به قوای نفسانی است. تکبّر موجب کاهش روابط و همکاری صمیمانه میان افراد می گردد و به بهره وری، وجهه و اعتبار سازمان ها آسیب می رساند. افراد متکبّر در سازمان، نه تنها از اعتماد، مشارکت، دانش و اطلاعات دیگران استقبال نمی کنند، بلکه به دلیل موقعیت و امکانات ویژه‌ی سازمان، با رفتارهای آمرانه و تحقیرآمیز، اعضای سازمان را دل سرد و مأیوس می کنند. در نتیجه، میان اعضای سازمان در سطوح گوناگون، فاصله ایجاد می شود و وظایف مدیریتی مانند برنامه ریزی، سازمان دهی، نظارت و رهبری با مشکل مواجه می گردد. در این تحقیق، «تکبّر» به عنوان یک مسئله، با روش «توصیفی ـ تحلیلی» بررسی شده و آثار آن در مقایسه با وظایف مدیریت، تحلیل گردیده و برای جلوگیری از تکبّر، توجه به سه حوزه‌ی معرفتی (معرفت نسبت به خداوند متعال، معرفت به ضعف های جسمی و روحی انسان، معرفت به نیازهای خود نسبت به دیگران) ضروری تلقّی گردیده است.
    References: 
    • نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، قم‏، انتشارات تحقیقاتی امیر المؤمنین 1379.
    • امام خمینی، شرح چهل حدیث، چ چهل و چهارم، قم، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1386.
    • تمیمی آمدی، عبدالواحدبن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، تهران، بی نا، 1377
    • جیم کالینز، شرکت‌های بزرگ چگونه سقوط می‌کنند، ترجمه مسعود سعادتمند و فاطمه تابعی، بي‌جا، فرا، 1383.
    • ديلمى، حسن، إرشاد القلوب إلى الصواب، ترجمه رضایی، قم، شريف رضى، 1412 ق.
    • رضاییان، علی، مبانی سازمان و مدیریت، چ هشتم، تهران، سمت، 1385.
    • رضاییان، علی، مبانی مدیریت رفتار سازمانی، چ هفتم، سمت، 1385
    • زركلى‏، خیرالدین، الأعلام‏، چ هشتم، بيروت، دار العلم للملايين، 1989.
    • صحیفه سجادیه، ترجمه فیض الاسلام، چ دوم، تهران، فقیه، 1376.
    • غزالی، محمد، احیاء علوم الدین، تصحیح محمد ابن مسعود احمدی، لبنان، بیروت، موسسه الریان، 1426ق.
    • قلی‌پور، رحمت الله، تصمیم گیری سازمانی و خط مشی گذاری عمومی، تهران، سمت، 1387.
    • قلي‌پور، آرين؛ پورعزت، علي اصغر؛ سعيدي‌نژاد، مجيد، «عوامل موجد رفتارهاي ضد شهروندي در سازما‌نها»، علوم مديريت ايران، سال دوم، ش 8، 1386.
    • قمی، علی، تفسير، چ چهارم‏، قم، دار الکتاب، 1367.
    • كلينى، محمدبن يعقوب، الكافي، ترجمه سيدجواد مصطفوى‏، تهران‏، اسلاميه‏، 1369.
    • مجلسی، محمدباقر، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، تهران، بي‌نا، بی‌تا.
    • محمدبن مكرم‏، ابن‌منظور، لسان العرب‏، تصحیح جمال‌الدين مير دامادى، چ سوم‏، بيروت‏، دار الفكر للطباعة و النشر و التوزيع، 1414 ق‏.
    • مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، قم، صدرا، 1388
    • نراقی، احمد، معراج السعادة، چ دوم، قم، هجرت، 1374.
    • نهج الفصاحه، ترجمه، غلامحسین مجیدی‌خوانساری، قم، انصاریان، 1385.
    • الوانی، سیدمهدی، مدیریت عمومی، چ بیست و هفتم، تهران، نی، 1385
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zare’i Matin , Hasan, Akbari , Zaher.(2025) An Inquiry into the Effects of Vanity on the Main Founctions of Management. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2(1), 81-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hasan Zare’i Matin ; Zaher Akbari ."An Inquiry into the Effects of Vanity on the Main Founctions of Management". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2, 1, 2025, 81-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zare’i Matin , H, Akbari , Z.(2025) 'An Inquiry into the Effects of Vanity on the Main Founctions of Management', Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2(1), pp. 81-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zare’i Matin , H, Akbari , Z. An Inquiry into the Effects of Vanity on the Main Founctions of Management. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2025; 2(1): 81-104