Pages:
99-112
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
Abstract:
Today, more than ever, "knowledge" and "knowledge management" are important in organizations. knowledge is considered a life-giving factor and a competitive advantage. "Knowledge management" means creating, maintaining, organizing, promoting and applying knowledge. The purpose of this research is to explain the basics of knowledge management using the "descriptive-analytical" method and the Islamic approach. The findings of the research show that paying attention to the basics of knowledge management can affect the insight, attitude and actions of managers concerning knowledge and knowledge management. Based on ontological foundations, knowledge is a divine blessing and God is considered the real and ultimate source of knowledge. From an anthropological point of view, man is a searching being whose innate nature makes him/her try to overcome ignorance and discover the secrets of the world. From this point of view, human being has obligations, his/her knowledge is limited. Knowledge is the foundation of obligations and the criteria for competence. Epistemologically, knowledge can be classified into "sensual and experimental", "intellectual and traditional", "heart-felt and intuitive", "extrovertive and introvertive". Axiologically, knowledge can be categorized and analyzed into "instrumental and ultimate", "worldly and other-worldly", "intellectual and spiritual".
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مبانی مدیریت دانش با رویکرد اسلامی
Abstract:
امروزه بیش از هر زمانی دیگر، «دانش» و «مدیریت دانش» در سازمان ها اهمیت یافته و از دانش به مثابه عامل حیات بخش و مزیت رقابتی یاد می شود. «مدیریت دانش» به معنای خلق، نگهداری، سازمان دهی، ترویج و به کارگیری دانش است. هدف از پژوهش حاضر تبیین مبانی مدیریت دانش با استفاده از روش «توصیفی ـ تحلیلی» و رویکرد اسلامی است. یافته های تحقیق نشان می دهد توجه به مبانی مدیریت دانش می تواند بینش، گرایش و کنش مدیران را نسبت به دانش و چگونگی مدیریت آن تحت تأثیر قرار دهد. براساس مبانی هستی شناسانه، دانش نعمتی الهی است و خداوند منبع حقیقی و نهایی دانش به شمار می ود. با نگاه انسان شناختی، انسان موجودی است جست وجوگر که خداوند غلبه بر جهل و کشف رموز جهان را در فطرت او نهاده است. از این منظر، انسان موجودی است مکلف که دانشِ وی محدود بوده و دانشْ مبنای تکلیف و معیاری برای شایستگی او تلقی می گردد. براساس مبانی معرفت شناسی، دانش به «حسی و تجربی»، «عقلی و نقلی»، «قلبی و شهودی»، «آفاقی و انفسی» قابل دسته بندی است. به لحاظ مبانی ارزش شناسی، دانش را می توان به «ابزاری و غایی»، «دنیوی و اخروی»، «فکری و معنوی»، دسته بندی و تجزیه و تحلیل کرد.
References:
- نهجالبلاغه، 1389، ترجمة محمد دشتى، چ چهارم، قم، اميرالمؤمنين.
- توحيد مفضل (منسوب به امام جعفر صادق)، 1400ق، بيروت، اعلمي.
- ابنشعبه حراني، حسنبن علي، 1404ق، تحف العقول، تصحيح علياکبر غفاري، چ دوم، قم، جامعة مدرسين.
- بوريل، گيبسون و گارت مورگان، 1383، نظريههاي کلان جامعهشناسي و تجزيه و تحليل سازمان، ترجمة محمدتقي نوروزي، تهران و قم، سمت و مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- تميمي آمدي، عبدالواحدبن محمد، 1366، غررالحکم و درر الكلم، تصحيح سيدمحمد رجايي، چ دوم، قم، دارالکتاب الاسلامي.
- جمعي از نويسندگان، 1390، فلسفه تعليم و تربيت اسلامي، زيرنظر محمدتقي مصباح يزدي، تهران، مدرسه.
- ـــــ ، 1391، مبانی اندیشه اسلامی (3) انسان، راه و راهنماشناسی، زیرنظر محمود فتحعلی، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- جوادي آملي، عبدالله، 1384، حق و تکليف در اسلام، قم، اسراء.
- رهنمائي، سيداحمد، 1387، فلسفه تعليم و تربيت، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- سليماني آشتياني، مهدي و محمدحسین درايتي، 1387، مجموع رسايل در شرح احاديثي از کافي، قم، دارالحديث.
- شاکر سلماسي، مجيد، 1397، مباني نظري تقريب مذاهب اسلامي، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
- صدوق، محمدبن علي، 1413ق، من لایحضره الفقیه، تصحیح علیاکبر غفاری، چ دوم، قم، جامعة مدرسین.
- طوسي، محمدبن حسن، 1407ق، تهذيب الاحکام، چ چهارم، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
- عاملی، محمد، 1409ق، وسایل الشیعه، قم، مؤسسة آل البیت.
- فتال نيشابوري، محمد، 1375، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، قم، شريف الرضي.
- فتحعلي، محمود و همكاران، 1389، درآمدي بر نظام ارزشي و سياسي اسلام، چ نهم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- فلاحپور، مجيد، 1389، مباني، اصول و روش تفسيري ملاصدرا، تهران، حکمت.
- قمي، عليابن ابراهيم، 1404ق، تفسير القمي، تصحيح طيب موسوي جزائري، چ سوم، قم، دارالکتاب.
- کليني، محمدبن يعقوب، 1429ق، الکافي، قم، دارالحديث.
- گروهي از نويسندگان، 1395، نقشه جامع مديريت اسلامي، قم، دانشگاه قم.
- ماجدکيلاني، عرسان، 1390، فلسفه تربيت اسلامي، چ دوم، تهران و قم، سمت و حوزه و دانشگاه.
- مجلسي، محمدباقر، 1403ق، بحارالانوار، چ دوم، بيروت، دار احياء التراث العربي.
- محدث نورى، حسينبن محمدتقي، 1408ق، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، قم، مؤسسة آلالبيت.
- محمدي ريشهري، محمد، 1379، علم و حکمت در قرآن و حديث، ترجمة عبدالهادي مسعودي، قم، دارالحديث.
- مفضلبن عمر، 1379، توحيد، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
- مفيد، محمدبن محمدبن نعمان، 1413ق، الامالي، قم، کنگره شيخ مفيد.
- منطقي، محسن و ظاهر اکبري، 1392، «مديريت دانش با الهام از منابع اسلامي»، اسلام و پژوهشهاي مديريتي، ش 7، ص 31-57.
- موسيخاني، محمد و همكاران، 1392، «مديريت دانش ديني (دين بنيان)»، اسلام و مديريت، ش 3، ص 2ـ25.
- هاشميان، ناهيد و محمدباقر منهاج، 1386، «دانش چيست؟ مروري ادبيات، مقايسه تعاريف، ارائه تعريف جديد»، رهيافت، ش 40، ص 19-37.
- يانگ، رونالد، 1391، راهنماي ابزارها و فنون مديريت دانش، ترجمة عليحسين کشاورزي، تهران، سمت.
- Bergeron, Bryan, 2003, Essentials of Knowledge Management; Published by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
- Sharrma, Pankaj, 2004, Knowledge Management, New Delhi, A. P. H, Publishing Corporation.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Akbari , Zaher, Norouzi farani, Mohammad Taghi.(2025) The Basics of Knowledge Management with Islamic Approach. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 12(1), 99-112
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Zaher Akbari ; Mohammad Taghi Norouzi farani."The Basics of Knowledge Management with Islamic Approach". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 12, 1, 2025, 99-112
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Akbari , Z, Norouzi farani, M.(2025) 'The Basics of Knowledge Management with Islamic Approach', Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 12(1), pp. 99-112
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Akbari , Z, Norouzi farani, M. The Basics of Knowledge Management with Islamic Approach. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2025; 12(1): 99-112