@article { author = { Akbari , Zaher and Norouzi farani, Mohammad Taghi}, title = {مبانی مدیریت دانش با رویکرد اسلامی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های مدیریتی 24، بهار و تابستان 1401}, volume = {12}, number = {1}, pages = {99-112}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2251-6522}, eissn = {2980-8545}, doi = {}, abstract = { Today, more than ever, "knowledge" and "knowledge management" are important in organizations. knowledge is considered a life-giving factor and a competitive advantage. "Knowledge management" means creating, maintaining, organizing, promoting and applying knowledge. The purpose of this research is to explain the basics of knowledge management using the "descriptive-analytical" method and the Islamic approach. The findings of the research show that paying attention to the basics of knowledge management can affect the insight, attitude and actions of managers concerning knowledge and knowledge management. Based on ontological foundations, knowledge is a divine blessing and God is considered the real and ultimate source of knowledge. From an anthropological point of view, man is a searching being whose innate nature makes him/her try to overcome ignorance and discover the secrets of the world. From this point of view, human being has obligations, his/her knowledge is limited. Knowledge is the foundation of obligations and the criteria for competence. Epistemologically, knowledge can be classified into "sensual and experimental", "intellectual and traditional", "heart-felt and intuitive", "extrovertive and introvertive". Axiologically, knowledge can be categorized and analyzed into "instrumental and ultimate", "worldly and other-worldly", "intellectual and spiritual".}, keywords = {foundations, knowledge, knowledge management, ontology, anthropology, epistemology, axiology., }, title_fa = {مبانی مدیریت دانش با رویکرد اسلامی}, abstract_fa ={امروزه بیش از هر زمانی دیگر، «دانش» و «مدیریت دانش» در سازمان ها اهمیت یافته و از دانش به مثابه عامل حیات بخش و مزیت رقابتی یاد می شود. «مدیریت دانش» به معنای خلق، نگهداری، سازمان دهی، ترویج و به کارگیری دانش است. هدف از پژوهش حاضر تبیین مبانی مدیریت دانش با استفاده از روش «توصیفی ـ تحلیلی» و رویکرد اسلامی است. یافته های تحقیق نشان می دهد توجه به مبانی مدیریت دانش می تواند بینش، گرایش و کنش مدیران را نسبت به دانش و چگونگی مدیریت آن تحت تأثیر قرار دهد. براساس مبانی هستی شناسانه، دانش نعمتی الهی است و خداوند منبع حقیقی و نهایی دانش به شمار می ود. با نگاه انسان شناختی، انسان موجودی است جست وجوگر که خداوند غلبه بر جهل و کشف رموز جهان را در فطرت او نهاده است. از این منظر، انسان موجودی است مکلف که دانشِ وی محدود بوده و دانشْ مبنای تکلیف و معیاری برای شایستگی او تلقی می گردد. براساس مبانی معرفت شناسی، دانش به «حسی و تجربی»، «عقلی و نقلی»، «قلبی و شهودی»، «آفاقی و انفسی» قابل دسته بندی است. به لحاظ مبانی ارزش شناسی، دانش را می توان به «ابزاری و غایی»، «دنیوی و اخروی»، «فکری و معنوی»، دسته بندی و تجزیه و تحلیل کرد.}, keywords_fa = {انسان‌شناسی ,مبانی ,مدیریت دانش ,هستی‌شناسی ,معرفت‌شناسی ,ارزش‌شناسی ,دانش ,}, url = {https://modiriyati.nashriyat.ir/node/217}, eprint = {https://modiriyati.nashriyat.ir/sites/modiriyati.nashriyat.ir/files/article-files/6_24.pdf} }