Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, Volume 11, Issue 1, No 22, Year 2025 , Pages 61-72

    The Status of Ethical Leadership in Education Directors (A Case Study; Qom Province)

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Sajedeh Ahmadi / PhD Student, Department of Educational Management, Qom Islamic Azad University / sajede.ahmadi81@gmail.com
    ✍️ Seyfollah Fazlollahi Ghamshi / Associate Professor and PhD in Curriculum Planning, Department of Educational Management, Qom Islamic Azad University / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    Abstract: 
    This study evaluates the moral leadership status of education directors. The method was applied in terms of objectives and descriptive in terms of data collection method. The statistical population consisted of 100 directors of education in Qom province who were working in the 98-97 school year. To collect the data, Emadifar (2009) Ethical Leadership Questionnaire with a reliability of 0.98 based on Cronbach's alpha was used. To compare the means of two independent groups, one-group T and analysis of variance in SPSS software, data analysis based on descriptive methods and inferential T tests showed that the moral leadership of education administrators is in favorable condition. In other components such as honesty, discipline, trust, efforts to promote employees, ideological tolerance, they are also in a higher position than expected. Gender, background and level of education also had no effect on the results
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :وضعیت رهبری اخلاقی در مدیران آموزش و پرورش (مطالعه موردی شهر قم)
    Abstract: 
    هدف این پژوهش، ارزیابی وضعیت رهبری اخلاقی مدیران آموزش و پرورش بود. روش از نظر اهداف، کاربردی و به لحاظ شیوه‌ی گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه‌ی آماری100 نفر از مدیران آموزش و پرورش استان قم بودند که در سال تحصیلی98-97 مشغول به کار بودند. برای گردآوری داده ها، از پرسش نامه رهبری اخلاقی عمادی فر (1388)، با پایایی 0،98 بر اساس آلفای کرونباخ استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها براساس روش های توصیفی و آزمون های استنباطی T، برای مقایسه میانگین دو گروه مستقل، T تک گروهی و تحلیل واریانس در قالب نرم افزار spss نشان داد که رهبری اخلاقی مدیران آموزش و پرورش مطلوب است و برخورداری آنان از مؤلفه های، صداقت و درستی، تنظیم فعالیت، اعتماد، تلاش در جهت ارتقای کارکنان، و اجازه ابراز عقاید مخالف رهبری اخلاقی، بیش ازحد انتظار است و بین وضعیت رهبری اخلاقی مدیران زن و مرد و سوابق و سطوح تحصیلی مختلف آموزش و پرورش تفاوت وجود ندارد.
    References: 
    • امامی، مصطفی و همكاران، 1392، اخلاق در سازمان و مدیریت، تهران، نشر سخنوران.
    • پاپی، شیرین، ترکیان تبار، منصور،1397، رهبری اخلاقی مدیران مدارس و نقش آن در افزایش خود کارآمدی معلمان، چهارمین کنفرانس پژوهش در علوم تربیتی، روانشناسی و علوم اجتماعی.
    • تدبیری، سیروس و رضا شفیع‌زاد، 1386، رهبری و نقش آن در سازمان مدیریت، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر.
    • راهداری شمالی، الهه، 1394، اخلاقی رهبری، کنفرانس دومین کنگره بین‌المللی زمین‌شناسی کاربردی.
    • سیف پناهی و همكاران، 1394، «رابطه رهبری اخلاقی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی»، جامعه‌شناسي كاربردي، ش4، ص213-222.
    • شکی، محمدحسن، 1385، سازمان و مدیریت، بابل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، مبعث.
    • صافي، احمد، 1392، سازمان قوانین آموزش و پرورش ایران، ج1، تهران، سمت.
    • صالح‌نیا، منیره،1391، «رهبری اخلاقی بر فضای اخلاقی سازمان»، اخلاق در علوم و فناوری، ش20، ص86-98.
    • عباسی رستمی و همكاران، 1396، «بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر رفتار‌های داوطلبانه کارکنان اداره جهاد کشاورزی»، پژوهش‌هاي مديريت راهبردي، ش103، ص59-121.
    • کیاکجوری، سعید، و همكاران،1390، رابطة رهبری اخلاقی و تعهد سازمانی کارکنان رسمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پایان‌نامة وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
    • محمدی، علیرضا و همكاران، 1393، رهبری اخلاقی در سازمان، کنفرانس کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی.
    • ناستی زایی، ناصر و همكاران، 1395، رهبری اخلاقی: ضرورت مدیریت سازمان‌های معاصر، کنفرانس اولین همایش بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مطالعات مدیریت.
    • نعمتی، لیلا و همكاران، 1396، رهبری اخلاقی، دلبستگی شغلی، کنفرانس دومین گرایش بین‌المللی مدیریت و حسابداری.
    • dust, scott and Christian, resick and Margolis, Jaclyn and mawritz, mary and greenbaum, Rebecca, 2018, ethical leadership and employee success: examining the roles of psychological empowerment and emotional exhaustion.
    • elci, meral and sener, irge and aksoy, seval and alpka, lutfihak, 2012, the impact of ethical leadership effectiveness on employees’turnover intention: the mediating role of work related stress.
    • wei cheng, Jen and ching changm, Chu and huei kuo, Jyh and cheung, Yuhi, 2014, Ethical leadership, work engagement, and voice behaveior.
    • zheng, dianhan and witt, la and waite, Eleanor and david, Emily and van driel, marinus and mcdonald, daniel and callison,kori and crepeau, loring, 2015, effects of ethical leadersip on emotional exhaustion in high moral in te nsity situations.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ahmadi, Sajedeh, Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah.(2025) The Status of Ethical Leadership in Education Directors (A Case Study; Qom Province). Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 11(1), 61-72

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sajedeh Ahmadi; Seyfollah Fazlollahi Ghamshi." The Status of Ethical Leadership in Education Directors (A Case Study; Qom Province)". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 11, 1, 2025, 61-72

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ahmadi, S, Fazlollahi Ghamshi, S.(2025) ' The Status of Ethical Leadership in Education Directors (A Case Study; Qom Province)', Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 11(1), pp. 61-72

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ahmadi, S, Fazlollahi Ghamshi, S. The Status of Ethical Leadership in Education Directors (A Case Study; Qom Province). Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2025; 11(1): 61-72