Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, Volume 14, Issue 2, No 29, Year 2025 , Pages 7-28

    Islam's Viewpoint on Women's Entrepreneurship

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Anahid Mirzaee / PhD Student in Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran / Mirzaeeanahid@gmail.com
    Hossein Sadeghi / Associate Professor, Department of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran / hosadeghi@ut.ac.ir
    dor 20.1001.1.22516522.1403.14.2.4.5
    doi 10.22034/modiriyati.2025.5001763
    Abstract: 
    This article examines the Islamic perspective on women's entrepreneurship and their role in economic and social development. Emphasizing religious and moral principles, Islam has permitted women's participation in economic activities, subject to conditions such as wearing the hijab, avoiding inappropriate mixing, and adhering to religious principles. On the other hand, historical examples such as Hazrat Khadija as a successful businesswoman demonstrate Islam's support for women's economic activities. This research examines the challenges and obstacles to women's participation in Islamic societies, such as social, cultural, and legal restrictions, and emphasizes the role of supportive and educational policies. It also emphasizes the need to provide solutions such as designing adaptive entrepreneurship models and creating equal opportunities for women in accessing financial and educational resources. The results of the research show that Islam agrees with women's employment and their participation in economic fields within the framework of religious principles, and this issue can be used as a model for sustainable development in Islamic societies. Future research could analyze practical strategies to realize these principles and overcome existing barriers.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :دیدگاه اسلام دربارة کارآفرینی زنان
    Abstract: 
    این مقاله به بررسی دیدگاه اسلام دربارة کارآفرینی زنان و نقش آنان در توسعة اقتصادی و اجتماعی می‌پردازد. با تأکید بر اصول دینی و اخلاقی، اسلام مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی را با رعایت شرایطی همچون رعایت حجاب، پرهیز از اختلاط بیجا و التزام به اصول شرعی مجاز دانسته است. ازسوی‌دیگر، نمونه‌های تاریخی مانند حضرت خدیجه به‌عنوان یک تاجر موفق، نشان‌دهندة حمایت اسلام از فعالیت‌های اقتصادی زنان است. این پژوهش چالش‌ها و موانع مشارکت زنان در جوامع اسلامی، نظیر محدودیت‌های اجتماعی، فرهنگی و قانونی را بررسی می‌کند و بر نقش سیاست‌های حمایتی و آموزشی تأکید دارد. همچنین بر لزوم ارائة راهکارهایی مانند طراحی الگوهای تطبیقی کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های برابر در دسترسی به منابع مالی و آموزشی برای زنان تأکید می‌شود. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که اسلام با اشتغال زنان و مشارکت آنان در عرصه‌های اقتصادی در چهارچوب اصول دینی موافق است و این مسئله می‌تواند به‌عنوان الگوی توسعة پایدار در جوامع اسلامی به‌کار گرفته شود. پژوهش‌های آینده می‌توانند به تحلیل راهبردهای عملی برای تحقق این اصول و رفع موانع موجود بپردازند.
    References: 
    • قرآن کریم.
    • نهج‌البلاغه.
    • الجزیری، عبدالرحمن‌بن‌محمد عوض (2003م)، الفقه على المذاهب الأربعة. بیروت: دار الکتب العلمیه. 
    • جعفری‌نسب، ایمان و ولیخانی دهاقانی، ماشاالله (1401). واکاوی جایگاه کارآفرینی زنان در جمهوری اسلامی ایران. پژوهش اجتماعی، 52(13)، 104ـ126.
    • حجازی، سیدرضا، عبدی جمایران، علی، عبدی بوسجین، سعید و مؤذنی بیستگانی، زهره (1394). تأثیر و نقش اسلام بر کارآفرینی زنان. اولین کنفرانس بین‌المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب‌وکار. صومعه‌سرا: مؤسسة پویندگان اندیشه‌های نو.
    • خاتمی، سیده‌سمیه و خاتمی، سیدجواد (1396). دلایل وجود بستر مناسب در کارآفرینی زنان روستایی از نگاه دین اسلام. همایش ملی بررسی راهکارهای مدیریت توسعة کارآفرینی روستایی در ایران. سبزوار: دانشگاه حکیم سبزواری.
    •      https://civilica.com/doc/635848.
    • الزحیلی، وهبه (1984م). الفقه الإسلامی و أدلته. دمشق: دار الفکر.
    • عباسی، مصیب و حاجی‌عسکری، مریم (1396). کارآفرینی اجتماعی زنان از دیدگاه اسلام. اولین کنفرانس جهانی و اولین کنفرانس ملی پژوهش‌های نوین ایران و جهان در مدیریت، اقتصاد و حسابداری و علوم انسانی. شیراز: دانشگاه دولتی علمی کاربردی شوشتر.
    • المصباحی، سراج أحمد (2022م). حقوق الإنسان الاقتصادیة فی الإسلام و انعکاسها على التطور الاقتصادی. الناشر بالمکتبة هو المؤلف. https://www.noor-book.com
    • یوسفی، اکرم و صادقی، حسین (1400). جایگاه کارآفرینی زنان در دین با محوریت دین اسلام. پژوهش‌های نوین در مدیریت کارآفرینی و توسعة کسب‌وکار، 2(1)، 1ـ18.
    References: 
    • Aldrich, H. E. & Cliff, J. E. (2003). The Pervasive Effects of Social Networks on Entrepreneurial Outcomes. Entrepreneurship Theory and Practice, 27(3), 271-291.
    • Anggadwita, G., Mulyaningsih, H., Ramadani, V. & Arwiyah, Y. (2015). Women Entrepreneurship in Islamic Perspective: Driver for Social Change. International Journal of Business and Globalisation, 15(3), 1-14. 
    • Borham, A. & Md Taib, R. (2024). Islam and Women Entrepreneurship: Constraint or Enabler? A Qualitative Study. International Business Education Journal, 17(2), 70-81. 
    • Choudhary, E. (2023). Aligning Identity, Faith, and Entrepreneurship: Experiences of Muslim Women Entrepreneurs in India. Journal of Business Anthropology, 12(2): 138-158. DOI: https://doi.org/10.22439/jba.v12i2.7064
    • Duflo, E. (2012). Women’s Empowerment and Economic Development. Journal of Economic Literature, 50(4), 1051-1079.
    • Irshad S., Aftab R., Husain A. & Aijaz, A. (2021). Motivation of Women as Entrepreneurs: An Islamic Perspective. The International Journal of Indian Psychology, 3(9), 1098-1106. DOI: 10.25215/0903.101
    • Muhammad, S., Ximei, K., Sharif, I. & Haq, Z. (2020). An Overview of Women Entrepreneurship from Islamic Perspective. Review of Economics and Development Studies, 6(4), 857ـ866. 10.47067/reads.v6i4.285. 
    • Sadiq, R., & Karim, S. (2022). Islamic Perspectives on Women's Entrepreneurship: Theological and Practical Implications. Journal of Islamic Business and Economics, 15(2), 112-125.
    • Santos, F. M. (2012). A Positive Theory of Social Entrepreneurship. Journal of Business Ethics, 111(3), 331-349.
    • Zahra, S. A., & Lari, M. (2021). Gender, Entrepreneurship, and Islamic Ethics: A Critical Review. International Journal of Gender and Entrepreneurship, 13(1), 88-102.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mirzaee, Anahid, Sadeghi, Hossein.(2025) Islam's Viewpoint on Women's Entrepreneurship. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 14(2), 7-28 https://doi.org/10.22034/modiriyati.2025.5001763

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Anahid Mirzaee; Hossein Sadeghi."Islam's Viewpoint on Women's Entrepreneurship". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 14, 2, 2025, 7-28

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mirzaee, A, Sadeghi, H.(2025) 'Islam's Viewpoint on Women's Entrepreneurship', Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 14(2), pp. 7-28

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mirzaee, A, Sadeghi, H. Islam's Viewpoint on Women's Entrepreneurship. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2025; 14(2): 7-28