@article { author = {Mirzaee, Anahid and Sadeghi, Hossein}, title = {دیدگاه اسلام دربارة کارآفرینی زنان}, journal = {اسلام و پژوهش‌های مدیریتی 29 ، پاییز و زمستان 1403}, volume = {14}, number = {2}, pages = {7-28}, year = {2025}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2251-6522}, eissn = {2980-8545}, doi = {10.22034/modiriyati.2025.5001763}, abstract = {This article examines the Islamic perspective on women's entrepreneurship and their role in economic and social development. Emphasizing religious and moral principles, Islam has permitted women's participation in economic activities, subject to conditions such as wearing the hijab, avoiding inappropriate mixing, and adhering to religious principles. On the other hand, historical examples such as Hazrat Khadija as a successful businesswoman demonstrate Islam's support for women's economic activities. This research examines the challenges and obstacles to women's participation in Islamic societies, such as social, cultural, and legal restrictions, and emphasizes the role of supportive and educational policies. It also emphasizes the need to provide solutions such as designing adaptive entrepreneurship models and creating equal opportunities for women in accessing financial and educational resources. The results of the research show that Islam agrees with women's employment and their participation in economic fields within the framework of religious principles, and this issue can be used as a model for sustainable development in Islamic societies. Future research could analyze practical strategies to realize these principles and overcome existing barriers. }, keywords = {Islam, entrepreneurship, Women's Entrepreneurship, }, title_fa = {دیدگاه اسلام دربارة کارآفرینی زنان}, abstract_fa ={این مقاله به بررسی دیدگاه اسلام دربارة کارآفرینی زنان و نقش آنان در توسعة اقتصادی و اجتماعی می‌پردازد. با تأکید بر اصول دینی و اخلاقی، اسلام مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی را با رعایت شرایطی همچون رعایت حجاب، پرهیز از اختلاط بیجا و التزام به اصول شرعی مجاز دانسته است. ازسوی‌دیگر، نمونه‌های تاریخی مانند حضرت خدیجه به‌عنوان یک تاجر موفق، نشان‌دهندة حمایت اسلام از فعالیت‌های اقتصادی زنان است. این پژوهش چالش‌ها و موانع مشارکت زنان در جوامع اسلامی، نظیر محدودیت‌های اجتماعی، فرهنگی و قانونی را بررسی می‌کند و بر نقش سیاست‌های حمایتی و آموزشی تأکید دارد. همچنین بر لزوم ارائة راهکارهایی مانند طراحی الگوهای تطبیقی کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های برابر در دسترسی به منابع مالی و آموزشی برای زنان تأکید می‌شود. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که اسلام با اشتغال زنان و مشارکت آنان در عرصه‌های اقتصادی در چهارچوب اصول دینی موافق است و این مسئله می‌تواند به‌عنوان الگوی توسعة پایدار در جوامع اسلامی به‌کار گرفته شود. پژوهش‌های آینده می‌توانند به تحلیل راهبردهای عملی برای تحقق این اصول و رفع موانع موجود بپردازند.}, keywords_fa = {اسلام ,کارآفريني ,کارآفريني زنان ,}, url = {https://modiriyati.nashriyat.ir/node/5001763}, eprint = {https://modiriyati.nashriyat.ir/sites/modiriyati.nashriyat.ir/files/article-files/5001763-1763809569.pdf} }