Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, Volume 12, Issue 2, No 25, Year 2025 , Pages 91-106

    Analyzing and Explaining the Second Step of the Revolution in Line with Counting on the Youth in the New Islamic Civilization

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Ali Alizadeh / MA Student of Public Management, Allameh Helli University, Chalus / alibala809@gmail.com
    Abstract: 
    The declaration of the second step of the Islamic revolution is a renewed notification addressed to the people of Iran especially the youth. It will be a charter for the second stage of self-making, socialization and civilization building and will open a new chapter in the life of the Islamic Republic. Using the analytical method, this research explaines the second step of the revolution in line with counting on the youth in the modern Islamic civilization. The research findings showed that, in every society and country, trust in the youth leads to progress and development, while this issue has been ignored today. According to the statements of the leader, Ayatullah Khamenei, regarding the second step of the revolution, youth and elites should be employed for the management and executive positions of the country. The result of the research showed that, according to the above-mentioned points, based on the statement of the second step of the revolution, we should benefit from the youth’s capacities for the fundamental changes of the country, and by trusting the young generation and giving them opportunities, we should take steps towards the development of the country and the welfare of the nation.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :واکاوی و تبیین گام دوم انقلاب در راستای جوان‌گرایی در تمدن نوین اسلامی
    Abstract: 
    بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به ویژه جوانان، که به مثابه‌ی منشوری برای دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی خواهد بود و فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی را رقم خواهد زد. از حیث روش تحقیق، نوشتار پیش رو به شیوه‌ی تحلیلی به تبیین گام دوم انقلاب در راستای جوان گرایی در تمدن نوین اسلامی می پردازد. یافته های این تحقیق حاکی از آن بود که در هر جامعه و کشوری اعتماد به جوانان، پیشرفت و توسعه‌ی سرزمینی را در پی دارد؛ درحالی که این مهم امروزه به فراموشی سپرده شده است. طبق بیانات رهبری در گام دوم انقلاب، از وجود جوانان و نخبگان کشوری باید برای برنامه های مدیریتی و اجرایی کشور استفاده کرد. نتیجه‌ی تحقیق آنکه بنا بر موارد ذکرشده براساس بیانیه‌ی گام دوم انقلاب باید همچون اوایل انقلاب از نیروی جوان برای تغییر و تحول اساسی مسائل کشوری استفاده کرد و با اعتماد به نسل جوان و فرصت دادن به آنها، در راه آبادانی کشور و رفاه مردم گام برداریم.
    References: 
    • ابراهیمی کیاپی، هادی و يحيي بوزذری‌نژاد، 1390، «نقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در احیای تمدن اسلامی براساس بیانيه گام دوم انقلاب»، بصیرت و تربیت اسلامی، دورة هجدهم، ش 56، ص 91ـ112.
    • بهمنی، م.ر.، 1393، «تمدن نوین اسلامی در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای»، نقد و نظر (فلسفه و کلام)، ش 2، ص 5.
    • تاجبخش، ع.، 1381، تاریخ تمدن و فرهنگ ایران از اسلام تا صفویه، شیراز، نوید شیراز.
    • التواجری، ع. او.، 1386، راهبرد فرهنگی برای جهان اسلام (با اصلاح و تصویب چهارمین کنفرانس اسلامی وزیران فرهنگ)، تهران، انتشارات سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی.
    • حسيني خامنه‌اي، سيدعلي، 1397، بيانيه گام دوم انقلاب خطاب به مردم ایران، تهران، انتشارات انقلاب اسلامی.
    • خرمشاد، م. و ع آدمی، 1397، «انقلاب اسلامی، انقلاب تمدنی؛ دانشگاه ایران، دانشگاه تمدن‌ساز»، پژوهشی فرهنگی، ش 6، ص 161ـ188.
    • خسروانی، ع. و ص عین‌القداتی، 1397، «نقش علم در روند تمدن نوین اسلامی از دیدگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی)»، دانش پلیس مرکزی، ش 26، ص 89ـ104.
    • رجبی دوانی، م. و ع خزایی، 1393، «تمدن نوین اسلامی مؤلفه مؤثر بر ساختار داخلی جمهوری اسلامی ایران»، در: مجموعه مقالات همایش ملی تمدن نوین اسلامی.
    • رحمانی، م.، 1395، «نقش و جایگاه نیروهای مسلح در تحقق دولت اسلامی براساس نظام فکری امام خامنه ای (مدظله العالی)»، بینش و معارف اسلامی، ش 40، ص 37ـ67.
    • زرین‌کوب، ع. ح.، 1376، کارنامه اسلام، تهران، اميركبير.
    • سالاری سرداری، ف و س سیدشمالی، 1398، «تحلیل تأثیر جوانان و نخبگان در تمدن نوین اسلامی براساس الگوی حکمرانی اسلامی»، پژوهش پیشرفت و تعالی، ش 2، ص 1ـ3.
    • گودرزی، گ.، 1393، «مدل‌سازی ویژگی‌های نیروی انسانی در راستای تحقق تمدن بنیادی؛ برداشتی از روش‌شناسی سیستم‌های نرم SSM»، مشرق موعود، ش 34، ص 5.
    • لطف‌آبادي، ح.، 1378، روانشناسی کودک، تهران، سمت.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Alizadeh, Ali.(2025) Analyzing and Explaining the Second Step of the Revolution in Line with Counting on the Youth in the New Islamic Civilization. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 12(2), 91-106

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ali Alizadeh."Analyzing and Explaining the Second Step of the Revolution in Line with Counting on the Youth in the New Islamic Civilization". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 12, 2, 2025, 91-106

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Alizadeh, A.(2025) 'Analyzing and Explaining the Second Step of the Revolution in Line with Counting on the Youth in the New Islamic Civilization', Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 12(2), pp. 91-106

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Alizadeh, A. Analyzing and Explaining the Second Step of the Revolution in Line with Counting on the Youth in the New Islamic Civilization. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2025; 12(2): 91-106