Pages:
75-98
Receive Date: 2025/02/22
Accept Date: 2025/02/22
Abstract:
In order to understand the cultural differences between societies it is necessary to have access to their common grounds. Sociologists have tried to recognize and understand the common grounds between societies through theoretical reasoning, field study experience, and statistical studies. The results of these studies have led to evolving a number of theories the about dimensions of culture. Hofstede's dimensional model is one the most important studies in recognizing the dimensions of national culture. He has recognized five dimensions common to most societies and they are as follows: power distance, Individualism/collectivism, masculinity/femininity, avoidance of ambiguity, and short–term orientation/long-term orientation. The way these categories are viewed can contribute to underscoring the cultural differences. Due to the importance of this issue in cultural planning and feeling that this subject has not been given due attention by Islamic studies, the author has tried through a descriptive-analytical method to introduce each of these dimensions to the world of the Age Appearance, during which all Islamic values are realized, so that its results may be used as basis for cultural studies and planning. This paper focuses on Individualism/collectivism which constitutes one of the dimensions of Hofstede's model.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :جمعگرایی ـ فردگرایی از دیدگاه فرهنگ جامعه مهدوی
Abstract:
برای شناختِ تفاوت های فرهنگی جوامع، دستیابی به مشترکات آنها ضروری است. عالمان اجتماعی کوشیده اند از طریق استدلال نظری، تجربهی میدانی، و مطالعات آماری، مسائل مشترک بین جوامع را شناسایی کنند. نتایج این مطالعات به نظریاتی در باب ابعاد فرهنگ انجامیده است. یکی از مهم ترین مطالعات در این زمینه الگوی ابعادی هافستد در شناسایی ابعاد فرهنگ ملی است. وی پنج بُعد مشترک فاصلهی قدرت، جمع گراییـ فردگرایی، زنیگری ـ مردیگری، اجتناب از ابهام و جهت گیری کوتاه مدت ـ بلندمدت را بین جوامع شناسایی کرده است. نوع نگاه به این مقولات می تواند تفاوت های فرهنگی را مشخص کند. با توجه به اهمیت این موضوع در برنامه ریزی های فرهنگی و احساس خلأ در مطالعات اسلامی در این زمینه، نویسنده کوشیده است با استفاده از روش توصیفیـ تحلیلی، هریک از این زوایا را به جامعهی جهانی عصر ظهور، که ظرف تحقق تمام ارز ش های اسلامی است، عرضه کند تا نتایج آن مبنای مطالعات و برنامه ریزی های فرهنگی قرار گیرد. در این مقاله جمع گرایی ـ فردگرایی (یکی از ابعاد پنج گانهی الگوی هافستد) در کانون بررسی قرار گرفته است.
References:
- افتخاري، اصغر و علي اکبر کمالي، رويکرد ديني در تهاجم فرهنگي تهران، سازمان مدارک فرهنگي انقلاب اسلامي، 1377.
- بالادستيان، محمد امين، ويژگيها و خاستگاه اساسي فرهنگ، قم، مؤسسة آموزشي پژوهشي امام خميني، پايان نامه،1380.4.
- بریجانیان، ماری، فرهنگ اصلاحات فلسفه و علوم اجتماعی، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، 1371.
- بنيانيان، حسن، فرهنگ توسعه خط مشي گذاري، بيجا، بينا، 1386
- تي.اس.اليت،درباره فرهنگ، ترجمه حميد شاهرخ، تهرانع مرکز، 1369.
- جمعي از نويسندگان، فرهنگ و دين، هيئت مترجمين زير نظر بهاء الدين خرمشاهي تهران، طرح نو، 1374.
- دژکام، علی، تفکر فلسفی غرب از منظر استاد مطهری، تهران، اندیشه 1375.
- ربانی خوراسگانی، علی، «بررسی و تحلیل جامعه شناختی دیدگاه اصالت فرد و جمع»، بصیرت، ش 22 و 21.
- ساروخانی، باقر، دائرةالمعارف علوم اجتماعی، تهران، کیهان1370
- ساروخانی، باقر، مقدمهای بر جامعهشناسی خانواده، تهران، 1370.
- عمید، حسن، فرهنگ عمید، تهران، جاویدان، 1355.
- عوقی، وحید، «فاصله قدرت از دیدگاه فرهنگ جامعه مهدوی» اسلام وپژوش های مدیریتي، ش1، پاييز 1389.
- عوقي، وحيد، «تبيين شاخصهاي فرهنگی عصر ظهور با نگاه مديريت» پايان نامه، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1388.
- کلینی، محمدبن یعقوب، اصول کافی، ترجمه محمد باقر کوهکمرهای، چ دوم، تهران، اسوه، 1373.
- کوئن، بروس، مباني جامعه شناسي، ترجمه و اقتباس غلامعباس توسلي، چ يازدهم، تهران، سمت، 1379.
- لاريجاني، صادق، «نسبت دين و جامعه مدني»، انديشه حوزه، سال 4، ش 2، 1377.
- مجلسی، محمدباقر بحارالانوار، چ سوم، بيروت، داراحیاء التراث العربی، 1403.
- مصباح، محمدتقی، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، 1379.
- ـــــ، پرسش ها و پاسخ ها (5-1) (مشکات)، قم، مؤسسة آموزشي پژوهشي امام خميني، 1388.
- مکارم شیرازی، ناصر و دیگران، تفسیر نمونه، نورالانوار2، مرکز خدمات کامپیوتری نور.
- مطهری، مرتضی، سیری در سیره نبوی، تهران، صدر، 1367.
- ـــــ، مجموعه آثار، قم، صدر، 1368.
- ـــــ، اسلام و مقتضیات زمان، تهران، صدرا، 1370.
- ـــــ، فلسفه تاریخ تهران، صدرا، 1370.
- ـــــ، تعلیم و تربیت اسلامی تهران، صدرا، 1367.
- ـــــ، جامعه و تاریخ تهران، صدرا، 1369.
- ـــــ، مقدمهاي بر جهانبيني اسلامي، تهران، صدرا، بيتا.
- ـــــ، گفتار معنوی، تهران، صدرا، 1372.
- مقام معظم رهبری، «درآمدي برفرهنگ ومهندسي فرهنگي»، مهندسي فرهنگي، ش 1، 1385.
- مندراس، هانري و ژرژگورويچ، مباني جامعه شناسي، ترجمه باقر پرهام، تهران، اميرکبير، 1349.
- نيکلاي برديابف، «تقدير فرهنگ»، ترجمه حشمتالله ملاصالحي، کيهان فرهنگي، ش 21 خرداد و تير 1374.
- والتز، پیترجی، پی، «فرهنگ رفتار مصرف کننده و پخش بندی بازار جهانی» در مدیریت در عرصه فرهنگها مباحث و دیدگاه ها، ترجمه محمدتقی نوروزی، تهران سمت و مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1383.
- هافستد، گرت، «تصوریرهایی از اروپا: گذشته، حال و آینده»، در مدیریت در عرضه فرهنگ ها مباحث و دیدگاهها، ترجمه نوروزی، تهران، سمت و مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خمیني، 1383.
- Greet Hofsted,Cultures and Organizations.London:MC Graw-Hill 1991.
- Greet Hofsted,Cultures Consequences. London Sage 2001
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ouqi, Vahid '.(2025) Collectivism-Individualism according to the Culture of pro-Mahdism Society. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 1(2), 75-98
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Vahid ' Ouqi."Collectivism-Individualism according to the Culture of pro-Mahdism Society". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 1, 2, 2025, 75-98
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ouqi, V.(2025) 'Collectivism-Individualism according to the Culture of pro-Mahdism Society', Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 1(2), pp. 75-98
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ouqi, V. Collectivism-Individualism according to the Culture of pro-Mahdism Society. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2025; 1(2): 75-98