Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, Volume 10, Issue 2, No 21, Year 2025 , Pages 73-84

    Effective listening Stages: An Islamic Approach

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Mohammad reza Rahimi / Assistant Professor of Al-Mustafa International Society / r.rahimi42@yahoo.com
    ✍️ Hafizollah Asghari / PhD student in Quran and Management Science / hafizullahasghari@gmail.com
    Abstract: 
    This study examines the stages of effective listening in communication management based on an Islamic approach. The purpose of this study is to use listening after recognizing its stages in effective communication. In terms of purpose, this research is an applied research. In this paper, the data have been collected by documentary-library method and the analysis method has been analytical-descriptive. Research findings indicate that effective listening is an active participation in dialogue, in some stages of which communication management is in line with Islamic teachings; Such as the steps of receiving the message, paying attention to the message and responding to the message. But in some stages they differ; For example, in communication management, one of the steps is understanding the message; while in Verses and Hadiths, the message is interpreted as (memorization). The main difference is that using effective listening steps in communication management is itself a goal to create better communication; But in Islamic sources, it is a means to achieve a higher goal, which is the happiness of the hereafter
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مراحل شنود اثربخش: رویکرد اسلامی
    Abstract: 
    تحقیق حاضر مراحل شنود اثربخش را در مدیریت ارتباطات با رویکرد اسلامی بررسی کرده است. هدف از این تحقیق به کارگیری شنود بعد از شناخت مراحل آن، در برقراری ارتباطات اثربخش می باشد. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی است. در این نوشتار، داده ها به روش اسنادی ـ کتابخانه ای گردآوری شده اند و روش تجزیه و تحلیل به صورت تحلیلی ـ توصیفی بوده است. یافته های تحقیق حکایت از آن دارد که شنود اثربخش، مشارکت فعال در گفت وگوست که در برخی مراحل آن، مدیریت ارتباطات با آموزه های اسلامی مشترک است؛ مانند مراحل دریافت پیام، توجه به پیام و پاسخ گویی به پیام؛ اما در برخی مراحل با هم اختلاف دارند؛ برای نمونه، در مدیریت ارتباطات یکی از مراحل، درک پیام است؛ درحالی که در آیات و روایات، به وعی (حفظ) پیام تعبیر شده است. تفاوت عمده در این است که به کارگیری مراحل شنود اثربخش در مدیریت ارتباطات، خود هدف است برای ایجاد ارتباط بهتر؛ اما در منابع اسلامی وسیله است برای رسیدن به هدف والاتر که سعادت اخروی است.
    References: 
    • نهج البلاغه، 1414ق، تصحيح صبحي صالح، قم، هجرت.
    • ابن‌منظور، محمدبن مکرم، 1414ق، لسان العرب، چ سوم، بيروت، صادر.
    • امين، سيده نصرت، 1361، مخزن العرفان در تفسير القرآن، تهران، نهضت زنان مسلمان.
    • الواني، سيدمهدي، 1389، مديريت عمومي، چ چهلم، تهران، نشر ني.
    • برکو، ري.ام؛ ولوين، اندرو دي؛ ولوين، دارلين. آر، 1384، مديريت ارتباطات فردي و عمومي، ترجمة سيدمحمد اعرابي و داوود ايزدي‌، چ چهارم، تهران، دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي.
    • تميمى آمدى، عبدالواحدبن محمد، 1410ق، غرر الحكم و درر الكلم‏، تحقيق و تصحيح سيدمهدى رجائى،‏ چ دوم‏، قم، دار الكتاب الاسلامي‏.
    • حسکاني، عبيدالله‌بن احمد 1411ق، شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ‌تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
    • رضائيان، علي، 1386، مباني مديريت رفتار سازماني، چ هشتم، تهران، سمت.
    • سيوطي، جلال‌الدين، 1404ق، الدر المنثور في تفسير المأثور، قم، ‌کتابخانة آيت‌الله مرعشي نجفي.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1374، تفسير الميزان‏، ترجمة سيدمحمدباقر موسوى همدانى‏، چ پنجم، قم، جامعة مدرسين.
    • طبري، محمدبن جرير، 1412ق، جامع البيان في تفسير القرآن، بيروت، دار المعرفه.
    • طريحي، فخرالدين 1375، مجمع البحرين، چ سوم، تهران، کتابفروشي مرتضوي.
    • فراهيدي، خليل‌بن احمد، 1410ق، کتاب العين، چ دوم، قم، هجرت.
    • قرائتى محسن‏، 1383، تفسير نور، چ يازدهم، تهران، مركز فرهنگى درس‌هايى از قرآن.
    • قرشي، سيدعلي‌اکبر، 1371، قاموس قرآن، چ ششم، تهران، دار الکتب الاسلاميه.
    • كلينى، محمدبن يعقوب‏، 1407ق، الكافي، تحقيق و تصحيح علي‌اكبر غفارى و محمد آخوندى، چ چهارم، تهران‏، دار الكتب الاسلاميه‏‏.
    • ليثى واسطى، على‌بن محمد، 1376، عيون الحكم و المواعظ، تحقيق و تصحيح حسين حسنى بيرجندى، قم،‏ دار الحديث.
    • مجلسى، محمدباقر، 1403ق، بحار الأنوار، چ دوم‏، بيروت، دار احياء التراث العربي‏.
    • ـــــ ‏، 1406ق، بحار الأنوار، تحقيق و تصحيح جمعى از محققان‏، چ دوم، بيروت، دار احياء التراث العربي‏.
    • مصطفوي، حسن، 1360، التحقيق في کلمات القرآن الکريم، تهران، مركز نشر کتاب.
    • ـــــ ، 1380، تفسير روشن، تهران، مرکز نشر کتاب.
    • مفيد، محمدبن محمدبن نعمان، 1413ق، الارشاد، تحقيق و تصحيح مؤسسة آل‌البيت‌‏، قم، كنگرة شيخ مفيد.
    • مقيمي، سيدمحمد، 1376، «مهارت‌هاي شنود مؤثر»، تدبير، ش 76، ص 42ـ45.
    • مكارم شيرازى، ناصر، 1374، تفسير نمونه‏، تهران، دار الكتب الإسلاميه.
    • مهيار، رضا، 1370، فرهنگ ابجدي عربي ـ فارسي، بي‌جا، اسلامي.
    • Adler, R. and Rodman, G., 2006, Understanding human communication, 19th ed. Fort Worth, Harcourt College Publishers.
    • Wood, J. T., 22004, Relational communication: Continuity and change in personal relationships, 2nd ed. Belmont, CA, Wadsworth.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahimi, Mohammad reza, Asghari , Hafizollah.(2025) Effective listening Stages: An Islamic Approach. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 10(2), 73-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad reza Rahimi; Hafizollah Asghari ."Effective listening Stages: An Islamic Approach". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 10, 2, 2025, 73-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahimi, M, Asghari , H.(2025) 'Effective listening Stages: An Islamic Approach', Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 10(2), pp. 73-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahimi, M, Asghari , H. Effective listening Stages: An Islamic Approach. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2025; 10(2): 73-84