Pages:
55-72
Receive Date: 2025/02/20
Accept Date: 2025/02/20
Abstract:
A multicultural society is ready for opportunities and threats that require an efficient policy. Policies are effective when they are formulated based on sound principles and assumptions, and while adapting values and norms, they can lead the society from the current situation to the desired situation. The fundamental question is what are the principles of multicultural society policy-making from the perspective of Islam? Islam is the most comprehensive and complete religion among the heavenly religions, which has provided different principles for the policy-making of a multicultural society. Using a descriptive-analytical method, this study tries to explain the principles of ontology, anthropology, sociology, and theology for the policy-making of a multicultural society from the perspective of Islam. They are discussed such as the components of the unity and multiplicity of existence, diversity, levels, and relations of existence in the foundations of ontology. In the basics of anthropology, ethnic, linguistic, and gender diversity is explained and in the basics of sociology, the levels of society from the family to cultural organizations and the level of Islamic government are discussed and in the basics of theology, the role of religion in the social arena is analyzed
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مبانی خطمشیگذاری جامعهی چندفرهنگی با رویکرد اسلامی
Abstract:
جامعهی چندفرهنگی مستعد فرصت ها و تهدیدهایی است که به خط مشی کارآمد نیاز دارد. خط مشی ها زمانی از کارآمدی برخوردارند که براساس مبانی و پیش فرض های مستحکم تدوین گردند و ضمن سازگاری باارزش ها و هنجارها بتوانند جامعه را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب هدایت نمایند. مسئلهی اساسی این است که مبانی خط مشی گذاری جامعهی چندفرهنگی از منظر اسلام چگونه است؟ دین اسلام، جامع ترین و کامل ترین دین در میان ادیان آسمانی است که برای خط مشی گذاری جامعهی چندفرهنگی مبانی متمایزی را ارائه داده است. بدین روی، در پژوهش حاضر تلاش شده است با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، مبانی هستی شناسی، انسان شناسی، جامعه شناسی و دین شناسی برای خط مشی گذاری جامعهی چندفرهنگی از منظر اسلام تبیین گردد. در مبانی هستی شناسی، مؤلفه های وحدت و کثرت هستی، تنوع، مراتب و روابط هستی بحث شده است. در مبانی انسان شناسی، تنوع قومی، زبانی و جنسیتی تبیین گردیده و در مبانی جامعه شناسی، سطوح جامعه از سطح خانواده تا تشکل های فرهنگی و سطح حکومت اسلامی مورد بحث قرارگرفته و در مبانی دین شناسی، نقش دین در عرصهی اجتماعی تحلیل شده است.
References:
- نهجالبلاغه، ۱۳۸۹، ترجمة محمد دشتى، چ چهارم، قم، تحقيقاتي اميرالمؤمنين.
- نهجالفصاحه، ۱۳۸۲، ترجمة ابوالقاسم پاينده، چاپ چهارم، تهران، دنياي دانش.
- ابنشعبه حراني، حسنبن علي، ۱۳۶۳، تحفالعقول، تصحيح علياکبر غفاري، چ دوم، قم، جامعة مدرسين.
- آدلر. جي، نانسي، ۱۳۸۷، ابعاد بينالمللي رفتار سازماني، ترجمة علي ياور فصيحي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- آذرشب، محمدعلي و سعدالله همايوني، ۱۳۹۴، «واکاوي فرهنگ و نقش آن در سياستگذاريهاي برنامهريزي آموزش زبان»، علم زبان، سال سوم، ش ۵، ص89-115.
- الواني، سيدمهدي، 1374، تصميمگيري و تعيين خطمشي دولتي، چ چهارم، تهران، سمت.
- الهيراد، صفدر، ۱۳۹۵، انسانشناسي، چ سوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- بوريل، گيبسون و مورگان گارت، ۱۳۸۳، نظريههاي کلان جامعهشناسي و تجزيهوتحليل سازمان، ترجمة محمدتقي نوروزي، تهران، و قم، سمت و مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- پترسون، مايکل و همکاران، ۱۳۷۹، عقل و اعتقاد ديني، ترجمة احمد نراقي و ابراهيم سلطاني، تهران، طرح نو.
- تسليمي، محمدسعيد، 1378، تحليل فرايندي خطمشي گذاري و تصميمگيري، تهران، سمت.
- جعفري، محمدحسن، ۱۳۹۸، تدوين خطمشي ديني در نظام جمهوري اسلامي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- جمعي از نويسندگان، 1395، نقشه جامع مديريت اسلامي، قم، دانشگاه قم.
- چلبي، مسعود، 1375، جامعهشناسي نظم، تهران، نشر ني.
- خادمي، فاطمه، عشرت صادقي و امالبنين چابکي، 1395، «راهبردهاي تقريب اديان و مذاهب در سيرة رضوي»، فرهنگ رضوي، ش ۱۳، ص31-54.
- خانمحمدي، کريم، شمسالله مريجي و روحالله عباسزاده، ۱۳۹۷، «مؤلفههاي نظريه هنجاري رسانههاي جمعي در قرآن کريم»، اسلام و علوم اجتماعي، ص25-68.
- خسروپناه، عبدالحسين، 1381، كلام جديد، چ دوم، قم، مركز مطالعات و پژوهشهاي فرهنگي حوزه علميه.
- دهخدا، علياکبر، 1373، لغتنامه، تهران، دانشگاه تهران.
- راسخ، کرامتالله، 1391، فرهنگ جامعهشناسي و علوم انساني، جهرم، دانشگاه آزاد اسلامي جهرم.
- رهبر، محمدتقي، ۱۳۶۰، پژوهشي در تبليغ، تهران، سازمان تبليغات اسلامي.
- سروري مجد، علي، 1392، «قرآن و جامعه آرماني»، سراج منير، سال چهارم، ش ۱۲، ص69-89.
- شريفي، احمدحسين، ۱۳۹۳، مباني علوم انساني اسلامي، تهران، آفتاب توسعه.
- صالحي اميري، سيدرضا، 1385، «مديريت تنوع قومي مبتني بر نظريه سرمايه اجتماعي»، راهبرد، ش ۴۰، ص 21ـ40.
- صدوق، محمدبن علي، ۱۳۶۲، خصال، تصحيح علياکبر غفاري، قم، جامعة مدرسين.
- صفار، حسين، ۱۳۸۶، «وحدت ملي و همبستگي اسلامي از نگاه قرآن و سنت»، ترجمة صفر سفيدرو، حصون، ش ۱۴، ص۲۳-۳۹.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1374، تفسير الميزان، ترجمة سيدمحمدباقر موسوي همداني، چ پنجم، قم، جامعة مدرسين.
- فخرزارع، سيدحسين، ۱۳۹۳، «جامعه از منظر قرآن»، پژوهشنامه معارف قرآني، سال پنجم، ش ۶، ص94-122.
- قليپور، رحمتالله، ۱۳۸۷، تصميمگيري سازماني و تعيين خطمشي عمومي، تهران، سمت.
- قمى، عليبن ابراهيم، 1404ق، تفسير قمي، تصحيح طيب موسوى جزائرى، چ سوم، قم، دارالکتاب.
- کريمي، محمدعارف، ۱۳۹۲، راهکارهاي اثربخشي کار تيمي از منظر اسلام، پاياننامه کارشناسي ارشد، قم، مؤسسة علوم انساني جامعة المصطفي العالميه.
- کليني، محمدبن يعقوب، الکافي، ۱۴۲۹ق، قم، دارالحديث.
- گيدنز، آنتوني، ۱۳۸۵، جامعهشناسي، ترجمة منوچهر صبوري، چ هجدهم، تهران، نشر ني.
- مجلسي، محمدباقر، 1403ق، بحارالانوار ، چ دوم، بيروت، دار احياء التراث العربي.
- مصباح، محمدتقي، ۱۳۷۰، آموزش فلسفه، چ چهارم، تهران، سازمان تبليغات اسلامي.
- مطهري، مرتضي، 1381، مجموعه آثار، چ سوم، تهران، صدرا.
- معروف الحسني، هاشم، ۱۴۱۶، سيره المصطفي، بيروت، دارالتعارف.
- مفيد، محمدبن محمدبن نعمان، ۱۴۱۳ق ، الارشاد في معرفه حجج الله علي العباد، قم، مؤسسة آل البيت.
- مکارم شيرازي، ناصر و همکاران، 1374، تفسير نمونه، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
- مککوايل، دنيس، ۱۳۸۲، درآمدي بر نظريه ارتباطات جمعي، ترجمة پرويز اجلالي، تهران، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي.
- مولانا، حميد، ۱۳۸۹، «ابعاد نظري در باب اسلام و ارتباطات»، معرفت، ش ۱۵۱، ص111-128.
- نباطي عاملي، عليبن محمدبن علي، ۱۳۸۴ق، الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم، تصحيح رمضان ميخاييل، نجف، المکتبة الحيدريه.
- نگارش، حميد، ۱۳۸۷، «قرآن و ويژگيهاي جامعة اسلامي»، پيام، ش ۸۷، ص۱۰۴-۱۲۱.
- واسطي، عليبن محمد، 1376، عيون الحکم و المواعظ، تصحيح حسين حسني بيرجندي، قم، دارالحديث.
- يوسفيان، حسن، 1391، کلام جديد، چ پنجم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- Cox, Taylor H. & Blake, Stacy; 1991, "Managing cultural diversity: implications for organizational competitiveness", Academy of Management Executive, V. 5, p. 45-56.
- Pathak, Sonal, 2011, "Managing Cultural Diversities"; International Journal of Enterprise Computing and Business Systems (Online); V. 1 Issue 1 January; p. 3-11.
- Rosado, Caleb, 1996. "Toward a Definition of Multiculturalism in Delbert Baker", Make Us One. Boise, ID, Pacific Press, p. 39-59.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Akbari , Zaher, Norouzi farani, Mohammad Taghi.(2025) The fundamentals of Policy-Making for Multicultural Society according to an Islamic Approach. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 10(2), 55-72
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Zaher Akbari ; Mohammad Taghi Norouzi farani."The fundamentals of Policy-Making for Multicultural Society according to an Islamic Approach". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 10, 2, 2025, 55-72
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Akbari , Z, Norouzi farani, M.(2025) 'The fundamentals of Policy-Making for Multicultural Society according to an Islamic Approach', Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 10(2), pp. 55-72
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Akbari , Z, Norouzi farani, M. The fundamentals of Policy-Making for Multicultural Society according to an Islamic Approach. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2025; 10(2): 55-72