TY - JOUR ID - 194 TI - مبانی خط‌مشی‌گذاری جامعة چندفرهنگی با رویکرد اسلامی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 23 LA - fa SN - 2251-6522 AU - Zaher, AD - دکتری - مدیریت. مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) AU - Mohammad Taghi, Norouzi farani AD - استادیار - مدیریت Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 2 SP - 55EP - 72انسان‌شناسی ,مبانی ,هستی‌شناسی ,جامعه‌شناسی ,دین‌شناسی ,جامعه چندفرهنگی ,خط‌مشی‌گذاری ,DO - AB - جامعة چندفرهنگی مستعد فرصت ها و تهدیدهایی است که به خط مشی کارآمد نیاز دارد. خط مشی ها زمانی از کارآمدی برخوردارند که براساس مبانی و پیش فرض های مستحکم تدوین گردند و ضمن سازگاری باارزش ها و هنجارها بتوانند جامعه را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب هدایت نمایند. مسئلة اساسی این است که مبانی خط مشی گذاری جامعة چندفرهنگی از منظر اسلام چگونه است؟ دین اسلام، جامع ترین و کامل ترین دین در میان ادیان آسمانی است که برای خط مشی گذاری جامعة چندفرهنگی مبانی متمایزی را ارائه داده است. بدین روی، در پژوهش حاضر تلاش شده است با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، مبانی هستی شناسی، انسان شناسی، جامعه شناسی و دین شناسی برای خط مشی گذاری جامعة چندفرهنگی از منظر اسلام تبیین گردد. در مبانی هستی شناسی، مؤلفه های وحدت و کثرت هستی، تنوع، مراتب و روابط هستی بحث شده است. در مبانی انسان شناسی، تنوع قومی، زبانی و جنسیتی تبیین گردیده و در مبانی جامعه شناسی، سطوح جامعه از سطح خانواده تا تشکل های فرهنگی و سطح حکومت اسلامی مورد بحث قرارگرفته و در مبانی دین شناسی، نقش دین در عرصة اجتماعی تحلیل شده است. UR - https://modiriyati.nashriyat.ir/node/194 L1 - ER -