Pages:
71-90
Receive Date: 2025/03/03
Accept Date: 2025/03/03
Abstract:
One of the most important policy areas is the managerial and behavioral characteristics and coordinates of policymakers. Practical adherence to the norms and principles of belief common in any society compels policymakers to moralize and nurture dignity-appropriate policymaking. If, in any government based on the values of the governing body, the criteria are found to create a guarantee of ethical conduct by policy makers and to make the incompetent executives naturally unbalanced, the expectations of the organizations will come true. Therefore, considering the values of the Islamic Republic and the dominance of the Supreme Leader on these values and the needs of society and his accurate identification in identifying the responsible authorities, in this article, the content analysis of his remarks to policymakers has been compiled with the aim of discovering the main principles and criteria of agents of the Islamic Republic of Iran. The result of this research is extracting eight macro indicators including Islamic thought and its commitment, proper management of affairs, tendency for unity and cohesion, commitment to Islamic system, populism, self-esteem, idealism and justice. These principles and guidelines can guide the comprehensive action of Iranian state managers, which will clear the path of policy-making based on the foundations of the Islamic Revolution for public sector officials.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مختصات راهبردی- مدیریتی کارگزاران جمهوری اسلامی ایران از نگاه رهبر انقلاب
Abstract:
یکی از مهم ترین حوزه های سیاست گذاری، ویژگی ها و مختصات مدیریتی و رفتاری سیاست گذاران است. التزام عملی به هنجارها و اصول اعتقادی رایج در هر جامعه، سیاست گذاران را وادار به اخلاق مداری و پرورش شایستگی های متناسب با شأن سیاست گذاری می کند. اگر در هر حکومت، براساس ارزش های حاکم، معیارهایی مشخص شود که تضمین وثیقی برای رعایت اخلاق از سوی خط مشی گذاران ایجاد کرده، و براساس آن مدیران نالایق به طور طبیعی، ناموزون جلوه کنند، انتظاراتی که از سازمان ها وجود دارد، محقق خواهد شد. ازاین رو، با عنایت به ارزش های حاکم در جمهوری اسلامی و با توجه به اشراف رهبر انقلاب، بر این ارزش ها و نیازهای جامعه و تشخیص دقیق ایشان در شناسایی مسئولان کارآمد، در این نوشتار با روش تحلیل محتوای سخنان ایشان به سیاست گذاران، با هدف کشف اصول و معیارهای اصلی کارگزاران جمهوری اسلامی ایران تدوین یافته است. حاصل این پژوهش، استخراج هشت شاخص کلان شامل اندیشهی اسلامی و التزام به آن، مدیریت صحیح امور، گرایش به اتحاد و انسجام، تعهد به نظام اسلامی، مردم مداری، خودباوری، آرمان گرایی و عدالت محوری می باشد. این اصول و معیارها می تواند راهنمای عمل جامع مدیران دولتی ایران باشد که براساس آن، مسیر سیاست گذاری مبتنی بر مبانی انقلاب اسلامی برای مسئولان بخش دولتی روشن شود.
References:
- آذر، عادل و همكاران، 1387، «اخلاق در علم مدیریت»، اخلاق در علوم و فناوری، سال سوم، ش 1و2، ص61-70.
- احمدی؛ کیومرث، و همكاران،1390، «سیر تکوینی پاسخگویی اجتماعی سازمانی و ارائه مدلی برای بسط مفهومی آن در سازمانهای ایرانی»، مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج-سال ششم، ش 18.
- بانکیپورفرد؛ امیرحسین و همكاران، 1394، عیارمدیران از منظر رهبر انقلاب، حدیث راه عشق.
- بیکزاد، ج. صادقی، م. ابراهیمپور، د،1391، «تأثیر عوامل سازمانی بر رشد اخلاق حرفهای کارکنان»، اخلاق در علوم و فناوری، 1-9، سال هفتم، ش 2.
- راهبردهای اساسی خدمتگزاری؛ رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، 1382، تهران، مؤسسه قدر ولایت، ص 512.
- موسوی، آرش، الستی، کیوان، 1398، «چارچوبی برای تحلیل نظاممند اخلاق سیاستگذاری علم و فناوری»، سیاست علم و فناوری، س یازدهم، ش 2.
- فاطمی تبار، سیداحمد، 1387، «استنتاج اخلاق از دین»، اخلاق و تاریخ پزشکی، دورة 1، ش 2، ص7-14.
- موسیپور؛ میثم، 1384، معیارهای یک انتخاب: انتخابات و ویژگیهای رئیس جمهوری اصلح از نگاه مقام معظم رهبری، همای غدیر.
- طباطبائی، م. ح، 1374، تفسیر المیزان، ترجمة محمدباقر موسوی همدانی، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه.
- ویسی؛ غلامرضا، آسیب شناسی مدیریت با الهام از اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری، پیام، ش 93، ص 99-120.
- http://www.khamenei.ir
- Brewer, G. A. and Selden, S. C. and Facer II, R. L. (2000) Individual Conceptions of Public Service Motivation. Public Administration Review. May & June 2000. Vol. 60. No. 3. 254-264.
- Fording, R. C. .and Miller, P. M. and Patton, D. J. (2003). Reform or Resistance? Local Government Responses to State-Mandated Ethics Reform in Kentucky. Publius. Vol. 33. No. 2 (Spring, 2003). 1-15
- Huddleston, M. W. and Sands, J. C. (1995). Enforcing Administrative Ethics. Annals of the American Academy of Political and Social Science, Vol. 537, Ethics in American Public Service (Jan., 1995). 139-149
- James A. F.Stoner, R.Edward Freeman, Management; Selection of Texts, Edited By Esmailpour & Eshraghi, Negahe Danesh, 1389
- Kaplan, A. (1958). American Ethics and Public Policy. Daedalus. The American National Style. Vol. 87. No. 2. (Spring, 1958). 48-77
- Kim, S. and Vandenabeele, W. (2010). A Strategy for Building Public Service Motivation Research Internationally. Public Administration Review. September & October 2010. 701-709.
- Lewis, G. B. and Frank, S. A. (2002). Who Wants to Work for Government? Public Administration Review. VOL. 62. NO. 4. 395–404.
- Norris, P. (2003). Is there still a public service ethos? Work values, experience, and job satisfaction among government workers. In: Donahue, J.D. and Nye, J.S.Jr., (Eds) for the people-can we fix public service, Washington DC: Brookings institution press
- Perry ,J. L. and Hondeghem, A. and Wise, L. R. (2010). Revisiting the Motivational Bases of Public Service: Twenty Years of Research and an Agenda for the Future. Public Administration Review. September & October 2010, 681-690.
- Perry, J. L. (1996). Measuring Public Service Motivation: An Assessment of Construct Reliability and Validity. Journal of Public Administration Research and Theory. Vol. 6. No. 1. Jan. 1996. 5-22.
- Perry, J. L. and Wise, L. R. (1990). The Motivational Bases of Public Service. Public Administration Review. VOL. 50. NO. 3. 367–373
- Rainey, H. G. and Steinbauer, P. (1999). Galloping Elephants: Developing Elements of a Theory of effective Government Organizations. Journal of Public Administration Research and Theory. VOL. 9. NO. 1. 1–32.
- Rosenthal, D. and Perlman, B. (1986). Ethical Dimensions of Public Policy &Administration. Polity. Vol. 19. No. 1 (Autumn, 1986). 56-73
- Sheeran, P. J. (1993). Ethics in Public Administration; A PHILOSOPHICAL APPROACH. PRAEGER. London
- Suzuki, P. T. (1995). Public Sector Ethics in Comparative Perspective. Annals of the American Academy of Political and Social Science. Vol. 537, Ethics in American Public Service, (Jan., 1995). 173-183
- Vandenabeele, W. (2007). Toward a Public Administration Theory of Public Service Motivation: An Institutional Approach. Public Management Review. VOL. 9. NO.4. 545–556.
- Vandenabeele, W. (2008). Government Calling: Public Service Motivation as an Element in Selecting Government as an Employer of Choice. Public Administration. VOL. 86. NO. 4. 1089–1105.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ibrahimi, Karim, Forghani, Younos, Ph.D. in Cultural Policy, Baqir al-Olum University, Hosein.(2025) Strategic-Managerial Coordinates of Agents of the Islamic Republic of Iran from the Point of View of the Leader of the Revolution. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 9(1), 71-90
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Karim Ibrahimi; Younos Forghani; Hosein Ph.D. in Cultural Policy, Baqir al-Olum University."Strategic-Managerial Coordinates of Agents of the Islamic Republic of Iran from the Point of View of the Leader of the Revolution". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 9, 1, 2025, 71-90
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ibrahimi, K, Forghani, Y, Ph.D. in Cultural Policy, Baqir al-Olum University, H.(2025) 'Strategic-Managerial Coordinates of Agents of the Islamic Republic of Iran from the Point of View of the Leader of the Revolution', Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 9(1), pp. 71-90
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ibrahimi, K, Forghani, Y, Ph.D. in Cultural Policy, Baqir al-Olum University, H. Strategic-Managerial Coordinates of Agents of the Islamic Republic of Iran from the Point of View of the Leader of the Revolution. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2025; 9(1): 71-90