Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, Volume 9, Issue 1, No 18, Year 2025 , Pages 5-21

    The Influence of Islamic Spirituality of Employees on Interpersonal Communication in the Organization

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    ✍️ Saeid Heydar-Ali / MA, the Imam Khomeini Education and Research Institute / saeedheydarali@yahoo.com
    Mohammad Taghi Norouzi farani / Assistant Professor of the Department of Management, the Imam Khomeini Education and Research Institute / mtnorozi@yahoo.com
    Abstract: 
    One of the most important functions of spirituality in organizations is to improve human communication in the organization. Because of the social dimension and the advancement of one's goals, one has to communicate with others. In Western secular and non-secular societies, this type of communication is based on personal, party or group interests. But in Islamic societies, communication goes beyond just personal and partisan interests and, while satisfying each other's legitimate need, finds divine favor, loving and respecting one another to obtain divine favor. This research seeks to theoretically explain the impact of spirituality on interpersonal communication. In this regard, it will examine the concept of spirituality, communication, and the factors affecting organizational and human communication. The research method is descriptive-analytical. The results of this study show that Islamic spirituality is interpersonal communication effects such as: softness in speech, lowering voice in communication, use of beautiful words, acceptance of others apology, no backbiting, fraternal behavior, trustworthiness, bad repellent with good, patience against dissenting opinions, forgiving and ignoring others’ mistakes, beneficence in hardship and openness, cooperation, superiority in charity, lack of scrutiny, humility, not revealing others’ bad deeds, and so on.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تأثیر معنویت اسلامی کارکنان بر ارتباطات میان فردی در سازمان
    Abstract: 
    یکی از مهم ترین کارکردهای معنویت در سازمان ها، بهبود ارتباطات انسانی در سازمان است. انسان به دلیل بعد اجتماعی و پیشبرد اهداف خود، ناگزیر به ارتباط و معاشرت با دیگران است. این نوع ارتباط در جوامع غیردینی و غیر معنوی غربی، بر اساس منافع شخصی، حزبی یا گروهی برقرار می شود. اما در جوامع اسلامی، ارتباطات علاوه بر پوشش منافع شخصی و حزبی، پا را فراتر گذاشته و ضمن رفع نیاز مشروع یکدیگر، صبغه الهی پیدا می کند، به گونه ای که برای جلب رضای الهی، یکدیگر را دوست داشته و به همدیگر احترام می گذارند. این تحقیق به دنبال تبیین نظری تأثیر معنویت بر ارتباطات میان فردی است. در این راستا، به بررسی مفهوم معنویت، ارتباطات، عوامل مؤثر بر ارتباطات سازمانی و انسانی خواهد پرداخت. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که معنویت اسلامی، ارتباطات میان فردی تأثیرات از این قبیل است: نرمی در گفتار، پایین آوردن صدا در معاشرت، به کارگیری واژه های زیبا، قبول عذرخواهی دیگران، عدم غیبت، برخورد برادرانه، ادای امانت، دفع بدی با خوبی، صبر و شکیبایی در برابر نظرات مخالفان، عفو و نادیده گرفتن در برار لغزش دیگران، احسان در سختی و گشایش، روحیه همیاری و همکاری، سبقت در خیرات، عدم تجسس، تواضع، تغافل و.. . 
    References: 
    • اکبری، ظاهر، 1390، «ارتباطات درون فردی در منابع اسلامی»، اسلام و پژوهش های مدیریتی، ش 2.
    • آذری، غلامرضا، 1384، مقدمه‌ای بر: اصول و مبانی ارتباطات (انسانی-جمعی)، تهران، صدا و سیما.
    • برکو، ری ام و همكاران، 1386، مدیریت ارتباطات، ترجمة سید محمد اعرابی و داود ایزدی، چ پمچك، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
    • بلیک، ردی و اوین هارولدسن، 1378، طبقه بندی مفاهیم در ارتباطات، ترجمة مسعود اوحدی، تهران، سروش.
    • رستگار، عباسعلی، 1389، معنویت در سازمان با رویکرد روان شناختی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
    • ریچموند، ویرجینیاپی، 1387، رفتار غیرکلامی در روابط میان فردی، ترجمة فاطمه سادات موسوی، ژیلا عبدالله پور، تهران، نشر دانژه.
    • شجاعی، محمدصادق، 1386، «نظریه نیازهای معنوی از دیدگاه اسلام»، مطالعات اسلام و روانشناسی، سال1، ش1.
    • ضیایی، محمد صادق و دیگران، 1387، «نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران»، مدیریت دولتی، دورة 1، ش 1.
    • طباطبائی، سید محمدحسین، 1417، المیزان فی تفسیر القرآن، چ پنجم، قم، جامعه مدرسین.
    • عابدی جعفری، حسن و دیگران، 1386، «ظهور معنویت در سازمان‌ها، مفاهیم، تعاریف، پیش فرض، مدل مفهومی»، علوم مدیریت ایران، سال دوم، ش5.
    • غضنفری، احمد و همكاران، 1394، «بررسی عوامل مؤثر بر اثربخشی ارتباطات سازمانی در یک سازمان دولتی» مدیریت فرهنگ سازمانی»، دوره 13، ش 2.
    • فتحعلی، محمود و همكاران، 1390، فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، تهران، مدرسه.
    • فرهادی دستنائی، جواد، 1391، بررسی عوامل مؤثر بر رشد معنویت نیروی انسانی در سازمان از دیدگاه اسلام، قم، مؤسسة آموزش پژوهشي امام خمینی.
    • فرهنگی، علی اکبر، 1380، ارتباطات انسانی، تهران، رسا.
    • فیاض، ابراهیم، 1389، ایران آینده به سو الگویی مردم شناختی برای ابرقدرتی ایرن، چ دوم، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات.
    • گیل، دیوید و همكاران،1384، الفبای ارتباطات، ترجمة رامین کریمیان و دیگران، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
    • مایرز، گیل.ای و هكاران، 1383، پویایی ارتباطات انسانی، ترجمة حوا صابر آملی، تهران، دانشکده صدا و سیما.
    • محسنیان راد، مهدی، 1380، ارتباطات شناسی، تهران، سروش.
    • مجلسی، محمدباقر بن محمد تقی، 1403ق، بحارالانوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
    • مصباح یزدی، محمدتقي، 1379الف، پندجاوید، شرح وصیت امیرالمؤمنین به امام حسن مجتبی، نگارش، علی زینتی، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • مکارم شیرازی، ناصر، 1371، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
    • ملکیان، مصطفی،1381الف، «معنویت، گوهر ادیان» «پرسش‌هایی پیرامون معنویت»، مجموعه مقالات سنت و سکولاریسم، تهران، صراط.
    • الوانی، سید مهدی، 1385، مدیریت عمومی، تهران، نشر نی.
    • الوندی، محمد جواد، 1393، «طراحی الگوی مفهومی معنویت از دید حضرت امام خمینی با توجه به توصیه‌های معنوی ایشان به دست اندرکاران دفاع مقدس»، مطالعات راهبردی بسیج، س هفدهم، ش 63.
    • الهامی نیا، علی اصغر و همكاران، 1390، معنویت اسلامی (چیستی، چرایی و چگونگی)، قم، زمزم هدایت.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Heydar-Ali , Saeid, Norouzi farani, Mohammad Taghi.(2025) The Influence of Islamic Spirituality of Employees on Interpersonal Communication in the Organization. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 9(1), 5-21

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Saeid Heydar-Ali ; Mohammad Taghi Norouzi farani."The Influence of Islamic Spirituality of Employees on Interpersonal Communication in the Organization". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 9, 1, 2025, 5-21

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Heydar-Ali , S, Norouzi farani, M.(2025) 'The Influence of Islamic Spirituality of Employees on Interpersonal Communication in the Organization', Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 9(1), pp. 5-21

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Heydar-Ali , S, Norouzi farani, M. The Influence of Islamic Spirituality of Employees on Interpersonal Communication in the Organization. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2025; 9(1): 5-21