Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, Volume 8, Issue 2, No 17, Year 2025 , Pages 103-121

    A Reflection on theroots of the Social Cognitive theory Career Development Theory in the Quran and Tradition

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Seyed Mohammad Tabatabainasab / Associate Professor Business Management Department, Faculty of Economics, Management and Accounting, Yazd University / tabatabaeenasab@yazd.ac.ir
    ✍️ Seyed hamidreza Aqda / PhD. Student in Human Resources Management and Organizational Behavior Faculty of Economics, Management and Accounting, Yazd University / hamidfa.1389@gmail.com
    Mahdi Sabukroo / Assistant Professor, Business Management Department, Faculty of Economics Management and Accounting Yazd University / msabokro@yazd.ac.ir
    Abstract: 
    Several theories have been proposed on the path to career dovelefm, which the social cognitive career development theory is one of them. This theory is based on the Western principles. Accordingly, while identifying the foundations and roots of this theory, this research attempts to integrate the Islamic viewpoint and worldview in this theory to provide the conditions for the emergence of its Islamic theory. Using a descriptive method and providing a developmental research, this paper collected the data research from the Holy Quran, books, articles, theses and internet. The research findings show that, the social cognitive career development theory, which has emerged from the Western world, is founded on individualism and materialism, and has a rare Divine, revelatory and religious motives. Therefore, in order to benefit effectively from this theory in Islamic countries, especially Iran, it should be native and Islamic, and then applied.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تأملی بر رگه‌های نظریه‌ی «شناخت اجتماعی مسیر پیشرفت شغلی» در قرآن و حدیث
    Abstract: 
    نظریه های متعددی در خصوص مسیر پیشرفت شغلی مطرح شده که نظریه‌ی «شناخت اجتماعی مسیر پیشرفت شغلی» یکی از آنهاست. این نظریه بر مبنای اصول و مبانی فکری غربی شکل گرفته است. بر این اساس، در این پژوهش سعی شده است تا ضمن شناسایی مبانی و ریشه های نظریه‌ی مذکور، دیدگاه و جهان بینی اسلامی را در آن نظریه‌ی ادغام گردد و مقدمه ای برای ظهور نظریه‌ی اسلامی در این زمینه فراهم شود. از این رو، تحقیق حاضر از نظر هدف، توسعه ای، و در زمره‌ی پژوهش های توصیفی قرار دارد. داده های این تحقیق از قرآن کریم، کتاب ها، مقالات، پایان نامه ها و جست وجو در وبگاه های دینی و پایگاه های اطلاعاتی گردآوری شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که نظریه‌ی «شناخت اجتماعی مسیر پیشرفت شغلی»، که توسط جهان غرب ظهور یافته است، بیشتر بر مبانی فکری فردگرا، اهداف فردی و پیامدهای مادی تأکید دارد و بر انگیزه های الهی، وحیانی و دینی تأکید کمی دارد. بدین روی، برای کاربرد مؤثر این نظریه در کشورهای اسلامی، به ویژه ایران، باید ابتدا آن را بومی و اسلامی کرد و سپس به کار برد.
    References: 
    • ابن‌منظور، محمد بن مكرم، 1414ق، لسان العرب، بيروت، دار صادر.
    • اسدالله زاده، حامد و همكاران، 1395، «تبيين مؤلفه‌هاي عدالت توزيعي در جذب منابع انساني با رويکرد اسلامي»، اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، ش 14، ص 22-5.
    • راغــب‌اصفهانــی، حســين‌بن محمــد،1412ق، المفــردات في غريــب القــرآن، دمشــق و بــيروت، دارالعلــم و الدار الشاميه.
    • جاویدی کلاته جعفرآبادی و همكاران، 1390، «نظریه یادگیری شناختی- اجتماعی بندورا و دلالت‌های تربیتی آن»، اولین همایش ملی علوم شناختی در تعلیم و تربیت دانشگاه فردودسي مشهد، ش 2 و 3، ص 253- 231.
    • حاجی بابایی، حمیدرضا، 1394، «راهبرد تربیتی آزمایش الهی در آیات قرآن»، مطالعات تفسیری، ج 6، ش 23، ص158-141.
    • خلیل زاده، الهه، حسنی و همكاران، 1396، «نقش تربیتی داستان حضرت یوسف، و زلیخا در قرآن»، آموزه‌های تربیتی در قرآن و حدیث، دوره 2، ش 3، ص74-57.
    • خورسندی، عباس، 1396، «تكليف‌گرايي يا نتيجه‌گرايي از ديدگاه قرآن»، تهران، كيهان، ص 8، 28/02/1396.
    • درستی مطلق، مرجان، افضلی، علی، 1395، «واکاوی و نقد ادلة عرفا دربارة هدف آفرینش»، معرفت کلامی، ش 2، ص 169-149.
    • دکارت، رنه، 1369، تأملات در فلسفه اولی، ترجمة احمد احمدی، ج دوم، تهران، نشر دانشگاهی.
    • روانگرد، رامین و همكاران1391، «‌شناسایی ویژگی‌های نیروی انسانی دانش‌مدار در بیمارستان‌های عمومی شهر شیراز»، علوم پزشکی صدرا، ش 1، ص 38-29.
    • سبحانی تبریزی، جعفر، 1377، سیمای انسان کامل در قرآن، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مرکز انتشارات.
    • سجادی، سیدابراهیم، 1391، «قرآن و ارزش اخلاقی تقرب به خدا»، پژوهش‌های قرآنی، ش 1، پیاپی 69، ص133-112.
    • سجادی، مرضیه سادات، جعفری، محمد، 1392، «امکان سنجی پایبندی به مبانی اسلام در جامعة مدرن»، معرفت، سال 22، ش 195، ص 26-11.
    • شیخ الاسلامی، زیبا، مسعودی، عبدالهادی، 1394، «هدف صحیح زندگی از منظر قرآن و حدیث»، کتاب و سنت، ش 1، پياپي 6، ص 28-7.
    • طــبرسى، فضل‌بن‌حســن، 1372، مجمع البيــان فى تفســير القــرآن، تهــران، نــاصر خسرو.
    • طريحي، فخرالدين،1375، مجمع البحرين، تهران، مرتضوي.
    • عميد، حسن، 1389، فرهنگ عميد، تهران، اميركبير.
    • غفاری، ابوالحسن، 1382، «آشنايى با مبانى فكرى و فلسفى فرهنگ غرب»، معرفت، ش 72، ص 106- 101.
    • فرمهینی‌فراهانی، محسن، 1389، فرهنگ توصیفی علوم تربیتی، تهران، شباهنگ.
    • فراهيدي، خليل‌بن احمد، 1409ق، كتاب‌العين، قم، هجرت.
    • فيومي، احمدبن محمد، 1414ق، المصباح المنير، قم، دارالهجره.
    • مصباح، محمدتقی، 1378، آموزش فلسفه، تهران، چاپ و نشر بین‌الملل.
    • معين، محمد، 1350، فرهنگ معين، تهران، اميركبير.
    • مقیسه، حسین، 1395، «نگاه لذت گرایانه به آفرینش، فلسفه و كلام اسلامي» آينة معرفت، دانشگاه شهيد بهشتي، س 16، ش 47.
    • مکارم شیرازی، ناصر، 1380، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
    • نوري، ميرزا حسين، 1408 ق، مستدرک الوسـائل و مـستنبط المسائل‌، قم‌، مؤسسة آل البيت.
    • هاشمی، سیدحمید، 1382، «هدف زندگی در قرآن»، گلستان قرآن، ش 167، ص 15-11.
    • هويدا، رضا و همكاران، 1392، «بررسي مفهوم خودكار آمدي در نظريه شناخت اجتماعي بندورا»، ماه علوم اجتماعي، س 17، ش 63، پیاپی 165، ص 97-91.
    • یادگاری، رضا، مهرمنش، حسن، 1393، مدیریت منابع انسانی، تهران، کارآفرینان بزرگ.
    • Barclay, W. Brent, Jared R. Chapman, and Bruce L. Brown. (2013). "Underlying factor structure of Schein’s career anchor model." Journal of Career Assessment 21, 3: 430-451
    • Dickinson, Josephine, Matthew D. Abrams, and David M. Tokar. (2017). "An examination of the applicability of social cognitive career theory for African American college students." Journal of Career Assessment 25, 1: 75-92.‏
    • Duffy, Ryan D., Elizabeth M. Bott, Blake A. Allan, and Kelsey L. Autin. (2014). “Exploring the Role of Work Volition within Social Cognitive Career Theory.” Journal of Career Assessment 22, 3: 465–478.
    • Lent, Robert W., and Steven D. Brown. (2013). "Social cognitive model of career self-management: Toward a unifying view of adaptive career behavior across the life span." Journal of counseling psychology 60, 4: 557.‏
    • Lent, Robert W., Steven D. Brown, and Gail Hackett. (1994). "Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance." Journal of vocational behavior 45, 1: 79-122.‏
    • Lent, Robert W., Steven D. Brown, and Gail Hackett. (2000). "Contextual supports and barriers to career choice: A social cognitive analysis." Journal of counseling psychology 47, 1: 36.‏
    • Lent, Robert W., Steven D. Brown, and Gail Hackett. (2002). "Social cognitive career theory." Career choice and development 4: 255-311.‏
    • Liguori, Eric W., Joshua S. Bendickson, and William C. McDowell. (2018). "Revisiting entrepreneurial intentions: a social cognitive career theory approach." International Entrepreneurship and Management Journal 14, 1: 67-78.‏
    • Markman, Gideon D., Robert A. Baron, and David B. Balkin. (2005). "Are perseverance and self‐efficacy costless? Assessing entrepreneurs' regretful thinking." Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior 26, 1: 1-19.‏
    • Paivandy, Sheba L. (2008). "Validity of Cognitive Constructs in Cognitive Information Processing and Social Cognitive CareerTheories.", (Doctor of Philosophy), Florida State University
    • Sheu, Hung-Bin, Robert W. Lent, Steven D. Brown, Matthew J. Miller, Kelly D. Hennessy, and Ryan D. Duffy. (2010). “Testing the Choice Model of Social Cognitive Career Theory across Holland Themes: A Meta-Analytic Path Analysis.” Journal of Vocational Behavior 76, 2 :252–264.
    • Somaya, Deepak, and Ian O. Williamson. (2008). "Rethinking the'war for talent'." MIT Sloan Management Review 49, 4: 29.‏
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tabatabainasab, Seyed Mohammad, Aqda , Seyed hamidreza, Sabukroo, Mahdi.(2025) A Reflection on theroots of the Social Cognitive theory Career Development Theory in the Quran and Tradition. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 8(2), 103-121

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed Mohammad Tabatabainasab; Seyed hamidreza Aqda ; Mahdi Sabukroo."A Reflection on theroots of the Social Cognitive theory Career Development Theory in the Quran and Tradition". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 8, 2, 2025, 103-121

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tabatabainasab, S, Aqda , S, Sabukroo, M.(2025) 'A Reflection on theroots of the Social Cognitive theory Career Development Theory in the Quran and Tradition', Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 8(2), pp. 103-121

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tabatabainasab, S, Aqda , S, Sabukroo, M. A Reflection on theroots of the Social Cognitive theory Career Development Theory in the Quran and Tradition. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2025; 8(2): 103-121