Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, Volume 6, Issue 1, No 12, Year 2025 , Pages 99-121

    An Exposition and Comparative Study of the Epistemological and Philosophical Principles of Knowledge Management of Islam and the West

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    ✍️ Vahid Farahmand / MA of Islamic sciences and industrial management, Imam Sadiq University / vahidfarahman@gmail.com
    Roaya Ghasemi / MA of applied mathematics, Khawjeh Nasirdin Toosi University / ghasemi.roya67@yahoo.com
    Yaser Sobhanifard / Assistant professor of college of progress engineering, Tehran University of Science and Technology
    Abstract: 
    Today, knowledge is regarded as the first strategic source for people and organizations. Organizations can make success if they create new knowledge, distribute it widely across the organization and rapidly change it into new technologies and products. In order to be successful in this field and have access to knowledge, organizations need to know and understand the epistemological and philosophical foundations of knowledge management. The philosophy of "knowledge management" is recognized by Islam and the West as a discipline, and it can be the source of economy, power and welfare. The concentration on the philosophy of knowledge management and comparing between its traditional view and modern view can contribute to discovering new ways, through which knowledge can be recognized, managed and applied. Using the "cyclic process of analysis", the present paper seeks to explain the epistemological and philosophical foundations of knowledge management in the West, review them and compare them with the religious epistemology and principles of Islam. A deep understanding of the substantial difference between the western view and Islamic view about knowledge management can pave the way for replacing the existing foundations with those of religious epistemology.Thus, the information and results about Islamic and Western knowledge management can be gained by referring to these issues to make conclusions. This study shows that acquisition, maintenance, application and distributing of knowledge are, according to Islamic sources, the cycle of life or process of knowledge management. Furthermore, the aforementioned process including silence and distributing of knowledge is considered as a constant and creative process, and the stop and disparity of any cycle or process will pose risk to the whole organization. On the contrary, the continuous and evolutionary development of knowledge, not only helps create new knowledge in the organization, but also improves decision-making, brings a decisive competitive advantage to organizations, and in general, raises the organization's Performance.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تبیین و مقایسه مبانی معرفت شناسی و فلسفی مدیریت دانش از دیدگاه اسلام و غرب
    Abstract: 
    در این عصر، دانش نخستین منبع راهبردى براى  انسان ها  و سازمان ها محسوب مى شود. سازمان هایى موفق هستند که دانش جدید ایجاد کنند، آن  را  به  شکلى گسترده در سراسر سازمان خود توزیع نمایند و به سرعت این دانش جدید را به  فناورى ها  و محصولات جدید تبدیل سازند. برای موفقیت سازمان ها در این زمینه و دستیابی به قدرت دانش، شناخت مبانی معرفت شناسی و فلسفی مدیریت دانش امری ضروری به نظر می رسد . فلسفه‌ی «مدیریت دانش» به عنوان یک رشته، هم در دیدگاه اسلامی و هم دیدگاه غربی شناخته شده است و می تواند منبع اقتصاد، قدرت و رفاه باشد. تمرکز بر روی فلسفه‌ی مدیریت دانش و مقایسه‌ی دیدگاه سنتی و نوین آن، منجر به کشف راه های جدیدی می شود که از طریق آن، دانش شناخته، مدیریت و اعمال می شود. هدف این مقاله تبیین مبانی معرفت شناسی و فلسفی مدیریت دانش در غرب و بازخوانی و مقایسه‌ی آن بر اساس معرفت شناسی دینی و مبانی اسلام با استفاده از روش «فرایند چرخه ای تحلیل» است. پس از درک عمیق تفاوت ماهوی مدیریت دانش در غرب و اسلام، زمینه برای جای گزینی مبانی معرفت شناسی دینی با مبانی موجود فراهم می شود. بدین روی، با جمع بندی و استنباط از تمام مباحث، اطلاعات و نتایج مرتبط با مدیریت دانش اسلامی و غربی به عمل می آید. در این تحقیق، مشخص شد که کسب دانش، نگه داری ، به کارگیری و انتشار آن، چرخۀ حیات یا فرایند مدیریت دانش از منظر منابع اسلامی هستند. همچنین فرایند مزبور از سکوت تا انتشار دانش، همگی فرایندی پویا و پیوسته به شمار می روند و توقف و گسست در هر چرخه یا فرایند، کل حیات مجموعه را به مخاطره می اندازد، و بعکس، حرکت مستمر و تکاملی دانش نه تنها موجب خلق دانش جدید در سازمان می گردد، بلکه تصمیم گیری را بهبود می بخشد، مزیت رقابتی پایدار را برای سازمان ایجاد می کند و به طور کلی، عملکرد سازمان را می افزاید.
    References: 
    • اخوان، پيمان سيد‌پيمان، خادم‌الحسيني‌، 1392، «‌تبيين مديريت دانش از ديدگاه اسلام»، دو فصلنامه علمي پژوهشي مديريت اسلامي، ش 2.
    • اعرابي، محمد و همكاران، 1388، «الگوي استراتژيك مديريت دانش براي ارتقاي عملكرد پژوهش‌گاه‌ها»، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ريزي در آموزش عالي، ش 51.
    • افرازه، عباس، 1386، مديريت دانش، مفاهيم مدل‌ها، اندازه‌گيري و پياده‌سازي، مؤلف، تهران.
    • ايزديان، زينب و همكاران، 1392، «الگويي جهت مديريت شرکت‌هاي دان شبنيان مستقر در پارک‌هاي علم و فناوري»، فصلنامه تخصصي پارک‌ها و مراکز رشد، ش 27.
    • برقي، احمدبن محمد، 1371‌ق، المحاسن، تصحيح جلال‌الدين محدث، چ دوم، قم دارالکتب‌الاسلاميه.
    • تركزاده، جعفر 1388. «روش پژوهش فرآيند چرخه‌اي تحليل، روشي براي گردآوري، تحليل و استنتاج از داده‌هاي کيفي پر بعد در مسير توسعۀ دانش مديريت اسلامي» فصلنامۀ علمي پژوهشي روش‌شناسي علوم انساني.
    • تميمى آمدي، عبد‌الواحدبن محمد1410، غررالحكم و دررالكلم، تصحيح سيدمحمد رجايي، قم، چ دوم، دارالكتاب الاسلامي.
    • حسيني زبيدي، 1414ق، تاج‌العروس من جواهر القاموس، تصحيح علي هلالي، علي سيري، بيروت، دارلفكر.
    • ديلمي، حسنابن محمد، 1408‌ق، اعلام الدين في صفات المؤمنين، قم، مؤسسه آل‌البيت.
    • زيباکلام، 1384. «معرفت شناسي اجتماعي، طرح و نقد مکتب ادينبورا (الإصدار اول)» تهران، سازمان مطالعه و تدوين کتب علوم انساني دانشگاه‌ها، سمت.
    • قليج‌لي، بهروز، 1388، مديريت دانش، تهران، سمت.
    • کلينى، محمدبن يعقوب، 1429‌ق، الکافي، قم، دارالحديث.
    • گيلبرت، پروست، و ديگران، 1385، مديريت دانش، ترجمة علي حسيني‌خواه، تهران، يسطرون.
    • مجلسي، محمد باقر، 1403‌ق، بحارالانوار، چ دوم، بيروت، دار‌الاحياء التراث العربي.
    • مصباح الشريعه، ‌1400، منسوب به امام صادق، بيروت.
    • منطقي محسن و همكاران، 1392، «‌مديريت دانش با الهام از منابع اسلامي»، اسلام و پژوهش هاي مديريتي، سال سوم، پياپي ۷، ص۵۹ -76.
    • موسي‌خاني و همكاران، 1392، «مديريت دانش ديني(دين بنيان)» طرح مسئلة «مديريت دانش» در «تمدن ديني»، دو فصلنامه علمي- تخصصي اسلام و مديريت، ش3، ص42-7.
    • ـــــ ، 1393، «مديريت دانش دين بنيان طرح مسئلة مديريت دانش در تمدن ديني»، دو فصلنامه اسلام و مديريت، ص1-42.
    • نعمتي شمس‌آباد و همكاران، 1394، «‌از نظرية دانش (معرفت شناسي) تا مديريت دانش ارائة مدل مفهومي تأثيرپذيري مديريت دانش از معرفت شناسي»،‌ فصلنامة علوم مديريت ايران، ص25-48.
    • Aarons, J. (2004). From Philosophy to Knowledge Management and Back Again. Federal Knowledge Working Group (KMWG). wiki. NASA. Retrieved 2012, from http://wiki.nasa.gov/cm/: http://wiki.nasa.gov/cm/Federal Knowledge Working Group (KMWG).wiki/1001867 main_Aarins J 2004.pdf
    • Aarons, J. (2004). From Philosophy to Knowledge Management and Back Again,
    • Abdul Ghafar, H. & H. Awang (2009). "Knowledge Management and its Impact on
    • AL-Attas, S.M. and A.-N. Al-Attas, 1980. The Concept of Education in Islam: A Framework for an Islamic Philosophy of Education, Kuala Lumpur: Muslim Youth Movement of Malaysia (ABIM); (reprint, Kuala Lumpur: International Institute of Islamic Thought and Civilization (ISTAC) www.mef-ca.org/files/attas-textfinal. Pdf
    • Barclay, Rebecco O.: Murray, Philip C. Knowledge praxis: what is knowledge management ?.{on – line}. Available http://Media – access.com
    • Cohen, Wesley & Leviathan. 1990. Absorptive Capacity: A New Perspective On Learning And Innovation. Administrative Science Quarterly, voI.35: 128-152.
    • Dalkir, Kimiz (2005). Knowledge Management in Theory and Practice. Amsterdam:Elsevier. Hlupic, v., A. Pouloudi & G. Rzevski (2002). Towards an Integrated Approach to Knowledge Management: ‘Hard’, ‘Soft’ and Abstract’ Issues. Knowledge and Process Management, V. 9 N. 2. pp 90–102.
    • Davenport, T. H. & Prusak, L. (1998). Working Knowledge: How Organizations Manage What the Know. Boston, Massachusetts, Harvard Business School Press
    • Davenport, T. H., & Prusak, L. (2000). Working Knowledge: How organizations manage what they know. Boston, MA: Harvard Business School Press.
    • Educations, 1(2), pp.61-68.
    • Federal Knowledge Working Group (KMWG), Wiki. NASA, Retrieved 2012,
    • from http://wiki.nasa.gov\cm\: http://wiki.nasa.gov\cm\Federal Knowledge
    • Hatch J. Defining organizational knowledge: Turning individual knowledge into organizational intellectual capital. Retrieved 24 April 2012 from: http://knol.google.com/k/, jamie-hatch/definingorganizationalknowledge/ 1pcw8flfr6sz5/2,2010.
    • Iivari, J. (2000). Reflections on the Role of Knowledge Management in information Economy. In I. B. Linger (Ed.), Australian Conference for Knowledge Management and Intelligent Decision Support. Melbourne, Australia: Knowledge Management for Information Communities.
    • Islamic Da'wah: A Historical Perspective", Journal of Islamic and Arabic
    • Loermans, J. (2002). Synergizing the learning organization and knowledge management, Journal of Knowledge Management. 6(3), 285-294.
    • Muhamadul Bakir Hj. Yaakuba, Khatijah Othmanb , Ahmad F. Yousifc, 2013, " A Preview on the Conceptualization of Contemporary Knowledge from Islamic Knowledge Management Perspective", Journal of Emerging Economies and Islamic Research, www.jeeir.com
    • MuhamadulBakir ,Hj. Yaakub (2011). Islamic Conceptualisation of Knowledge Management”, American Journal of Economics and Business Administration, 3(2):363-369.
    • Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The Knowledge-creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. OUP USA: Oxford University Press.
    • Rumizen, M. (2002). The Complete Idiot's Guide to Knowledge Management. Hemel Hempstead: Prentice Hall.
    • Schultze, U. & C. Stabell (2004), »Knowing What You Don't Know? Discourses and Contradictions in Knowledge Management Resarch«, Journal of Management.
    • Stankosky, M. (2005). Creating the Discipline of Knowledge Management:The Latest in University Research. (M. Stankosky, Ed.) Elsevier Inc.
    • Sveiby, K.-E. (1994). Towards a Knowledge Perspective on Organisation. Doctoral Dissertation: Department of Business Administration University of Stockholm.
    • Thomas H. Davenport, Gilbert J. B. Probst, Heinrich von Pierer (Foreword by), (2002), Knowledge Management Case Book ISBN: 978-3-89578-181-0, 336 pages.
    • W. Bukowitz & R. Williams, The Knowledge Managment Field Book.
    • Wallace, D. P. (2007). Knowledge Management: Historical and Cross-Disciplinary Themes. Westport: Libraries Unlimited Knowledge Management Seriesiii.
    • Wiesbaden: Gabler.
    • Wiig.Karl.M,(1999), Knowledge management: an emerging discipline rooted in a long history. Knowledge Research Institute.Inc,1999.
    • Working Group (KMWG), wiki/1001867main _Aarins J 2004.pdf.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Farahmand , Vahid, Ghasemi, Roaya, Sobhanifard, Yaser.(2025) An Exposition and Comparative Study of the Epistemological and Philosophical Principles of Knowledge Management of Islam and the West. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 6(1), 99-121

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Vahid Farahmand ; Roaya Ghasemi; Yaser Sobhanifard."An Exposition and Comparative Study of the Epistemological and Philosophical Principles of Knowledge Management of Islam and the West". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 6, 1, 2025, 99-121

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Farahmand , V, Ghasemi, R, Sobhanifard, Y.(2025) 'An Exposition and Comparative Study of the Epistemological and Philosophical Principles of Knowledge Management of Islam and the West', Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 6(1), pp. 99-121

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Farahmand , V, Ghasemi, R, Sobhanifard, Y. An Exposition and Comparative Study of the Epistemological and Philosophical Principles of Knowledge Management of Islam and the West. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2025; 6(1): 99-121