@article { author = {Farahmand , Vahid and Ghasemi, Roaya and Sobhanifard, Yaser}, title = {تبیین و مقایسه مبانی معرفت شناسی و فلسفی مدیریت دانش از دیدگاه اسلام و غرب}, journal = {اسلام و پژوهش‌های مدیریتی 12، بهار و تابستان 1395}, volume = {6}, number = {1}, pages = {99-121}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2251-6522}, eissn = {2980-8545}, doi = {}, abstract = {Today, knowledge is regarded as the first strategic source for people and organizations. Organizations can make success if they create new knowledge, distribute it widely across the organization and rapidly change it into new technologies and products. In order to be successful in this field and have access to knowledge, organizations need to know and understand the epistemological and philosophical foundations of knowledge management. The philosophy of "knowledge management" is recognized by Islam and the West as a discipline, and it can be the source of economy, power and welfare. The concentration on the philosophy of knowledge management and comparing between its traditional view and modern view can contribute to discovering new ways, through which knowledge can be recognized, managed and applied. Using the "cyclic process of analysis", the present paper seeks to explain the epistemological and philosophical foundations of knowledge management in the West, review them and compare them with the religious epistemology and principles of Islam. A deep understanding of the substantial difference between the western view and Islamic view about knowledge management can pave the way for replacing the existing foundations with those of religious epistemology.Thus, the information and results about Islamic and Western knowledge management can be gained by referring to these issues to make conclusions. This study shows that acquisition, maintenance, application and distributing of knowledge are, according to Islamic sources, the cycle of life or process of knowledge management. Furthermore, the aforementioned process including silence and distributing of knowledge is considered as a constant and creative process, and the stop and disparity of any cycle or process will pose risk to the whole organization. On the contrary, the continuous and evolutionary development of knowledge, not only helps create new knowledge in the organization, but also improves decision-making, brings a decisive competitive advantage to organizations, and in general, raises the organization's Performance.}, keywords = {knowledge, knowledge management, management of Islamic knowledge, philosophical principles, epistemology., }, title_fa = {تبیین و مقایسه مبانی معرفت شناسی و فلسفی مدیریت دانش از دیدگاه اسلام و غرب}, abstract_fa ={در این عصر، دانش نخستین منبع راهبردى براى  انسان ها  و سازمان ها محسوب مى شود. سازمان هایى موفق هستند که دانش جدید ایجاد کنند، آن  را  به  شکلى گسترده در سراسر سازمان خود توزیع نمایند و به سرعت این دانش جدید را به  فناورى ها  و محصولات جدید تبدیل سازند. برای موفقیت سازمان ها در این زمینه و دستیابی به قدرت دانش، شناخت مبانی معرفت شناسی و فلسفی مدیریت دانش امری ضروری به نظر می رسد . فلسفه‌ی «مدیریت دانش» به عنوان یک رشته، هم در دیدگاه اسلامی و هم دیدگاه غربی شناخته شده است و می تواند منبع اقتصاد، قدرت و رفاه باشد. تمرکز بر روی فلسفه‌ی مدیریت دانش و مقایسه‌ی دیدگاه سنتی و نوین آن، منجر به کشف راه های جدیدی می شود که از طریق آن، دانش شناخته، مدیریت و اعمال می شود. هدف این مقاله تبیین مبانی معرفت شناسی و فلسفی مدیریت دانش در غرب و بازخوانی و مقایسه‌ی آن بر اساس معرفت شناسی دینی و مبانی اسلام با استفاده از روش «فرایند چرخه ای تحلیل» است. پس از درک عمیق تفاوت ماهوی مدیریت دانش در غرب و اسلام، زمینه برای جای گزینی مبانی معرفت شناسی دینی با مبانی موجود فراهم می شود. بدین روی، با جمع بندی و استنباط از تمام مباحث، اطلاعات و نتایج مرتبط با مدیریت دانش اسلامی و غربی به عمل می آید. در این تحقیق، مشخص شد که کسب دانش، نگه داری ، به کارگیری و انتشار آن، چرخۀ حیات یا فرایند مدیریت دانش از منظر منابع اسلامی هستند. همچنین فرایند مزبور از سکوت تا انتشار دانش، همگی فرایندی پویا و پیوسته به شمار می روند و توقف و گسست در هر چرخه یا فرایند، کل حیات مجموعه را به مخاطره می اندازد، و بعکس، حرکت مستمر و تکاملی دانش نه تنها موجب خلق دانش جدید در سازمان می گردد، بلکه تصمیم گیری را بهبود می بخشد، مزیت رقابتی پایدار را برای سازمان ایجاد می کند و به طور کلی، عملکرد سازمان را می افزاید.}, keywords_fa = {مدیریت دانش ,معرفت شناسی ,دانش ,مبانی فلسفی ,مدیریت دانش اسلامی ,}, url = {https://modiriyati.nashriyat.ir/node/121}, eprint = {https://modiriyati.nashriyat.ir/sites/modiriyati.nashriyat.ir/files/article-files/6_12.pdf} }