Pages:
23-36
Receive Date: 2025/02/16
Accept Date: 2025/02/16
Abstract:
"Religiosity" is one of the concepts to which sociologists have devoted much attention. Religiosity is undoubtedly one of the factors influencing the attitudes and behavior of people in different societies. In addition to religiosity, cultural intelligence is likely to affect all aspects of life, including the kind of interpersonal relationships, and one's survival and professional skills. Cultural intelligence is the most important tool for handling multicultural situations effectively. This study seeks to assess the impact of religiosity on the cultural intelligence of the staff of "The Agriculture and Natural Resources Research and Education Center" in Yazd. In this study, Glock and Stark's questionnaire religiosity was completed to measure religiosity and a questionnaire designed by the "Center for Studying Cultural Intelligence" was completed to measure cultural intelligence. The required data were collected by distributing the questionnaires among 96 workers. The univariate linear regression was used to test the relationship defined in the research hypotheses. The results show that the dimensions of religion, "religious beliefs" and "religious experience" have their impact on individual’s cultural intelligence.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی رابطهی بین ابعاد دینداری و هوش فرهنگی (مطالعهی موردی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی یزد)
Abstract:
«دین داری» از جمله مفاهیمی است که اندیشمندان علوم اجتماعی به آن توجه بسیار کرده اند. شکی نیست که یکی از عوامل مؤثر بر رفتار و نگرش انسان ها در جوامع گوناگون، دین داری است. در کنار دین داری، هوش فرهنگی نیز می تواند بر تمام جنبه های زندگی، از جمله کیفیت روابط بین فردی، مهارت های زندگی و شغل هر کس تأثیرگذار باشد. هوش فرهنگی مهم ترین ابزاری است که می توان آن را برای مواجهۀ مناسب با موقعیت های چندفرهنگی به کار گرفت. بر این اساس، پژوهش حاضر درصدد تعیین تأثیر ابعاد دین داری بر هوش فرهنگی کارکنان «مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی» یزد است. در این پژوهش، به منظور سنجش دین داری از پرسش نامة گلاک و استارک و برای سنجش هوش فرهنگی از پرسش نامه تنظیم شده توسط «مرکز مطالعات هوش فرهنگی» استفاده شد. داده های لازم از طریق توزیع پرسش نامه بین 96 تن از کارکنان جمع آوری شد. به منظور آزمون روابط تعریف شده در فرضیه های پژوهش، از رگرسیون تک متغیرة خطی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد از بین ابعاد دین داری، «اعتقادات مذهبی» و «تجربة دینی» بر میزان هوش فرهنگی افراد تأثیرگذار است.
References:
- آرين، سيدهخديجه، 1378، «رابطة دينداري و رواندرستي ايرانيان مقيم کانادا»، پاياننامة دکترا، تهران دانشگاه علامه طباطبايي.
- آزادارمکي، تقي، و همكاران، 1377، بررسي مسائل اجتماعي، تهران، نشر جهاد.
- آهنچيان، محمدرضا و همكاران، 1391، «بررسي همبستگي هوش فرهنگي با تعامل اجتماعي در پرستاران»، مديريت ارتقاي سلامت، ش2، ص44 ـ53.
- باقري خليلي، علياکبر، 1388، «بررسي ابعاد دينداري حافظ شيرازي براساس الگوي گلاک و استارک مبني بر دين، پديدهاي چند بعدي»، جستارهاي ادبي، ص27ـ52.
- بهروان، حسين، 1389، «مقايسه ديدگاه مردم مشهد و متخصصان اسلامي دربارة اهميت ابعاد و ملاکهاي دينداري»، مشکوۀ، ش106، ص57ـ81.
- حسينينسب، سيدداوود و همكاران، 1390، «بررسي رابطۀ بين هوش فرهنگي با بهرهوري مديران در مدارس شاهد استان آذربايجان غربي»، علوم تربيتي، ش13، ص27ـ44.
- خداپناهي، محمدکريم و همكاران، 1379، «بررسي نقش ساخت شخصيت در جهتگيري مذهبي دانشجويان»، روانشناسي، ش2، ص185ـ204.
- سراجزاده، سيدحسين و همكاران، 1380، «بررسي تعريف عملياتي دينداري در پژوهشهاي اجتماعي»، نامة پژوهش، ش20 و 21.
- شجاعيزند، عليرضا، 1384، «مدلي براي سنجش دينداري در ايران»، جامعهشناسي ايران، ش1، ص34 ـ 66.
- صيادي تورانلو، حسين و همكاران، 1386، «بررسي رابطۀ اعتقاد به آموزههاي مذهبي اسلام و هوش هيجاني دانشجويان»، انديشة نوين ديني، ش11، ص145ـ172.
- عسگري، پرويز و همكاران، 1391، «مقايسه هوش فرهنگي، هوش هيجاني، سازگاري فردي - اجتماعي دانشجويان زن و مرد دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهواز»، فصلنامه علمي ـ پژوهشي زن و فرهنگ، ش12، ص49 ـ 63.
- فيروزجايي، اسدالله، 1389، «تأملي در قلمرو دين»، آيين حکمت، ش6، ص147ـ172.
- ميرسندسي، سيدمحمد، 1383، «مطالعۀ ميزان و انواع دينداري دانشجويان، پاياننامة دکتراي دانشکدة علوم انساني، تهران، دانشگاه تربيت مدرس.
- نائيچي، محمدجواد و همكاران، 1386، «هوش فرهنگي؛ سازگاري با ناهمگونها»، تدبير، ش181، ص20ـ23.
- نازکتبار، حسين و همكاران، 1385، «نقش دينداري در ممانعت از بزهکاري جوانان شهر تهران»، رفاه اجتماعي، ش22، ص233ـ257.
- نوابخش، مهرداد و همكاران، 1385، «نقش دين و باورهاي مذهبي بر سلامت روان»، پژوهش ديني، ش14، ص71ـ94.
- هاديانفرد، حبيب، 1384، «احساس ذهني بهزيستي و فعاليتهاي مذهبي در گروهي از مسلمانان»، روانپزشکي و روانشناسي باليني ايران، انديشه و رفتار، ش11، ص224ـ232.
- يزدخواستي، گيسو و همكاران، 1390، «رابطة تماسهاي بينفرهنگي و هوش فرهنگي؛ تحليل نظري و تجربي»، فصلنامه تحقيقات فرهنگي، ش2، ص133ـ162.
- Doebeli, M. & I. Ispolatov (2012), "A Model for the Evolutionary Diversification of Religions", Journal of Theoretical Biology, 267(4): 676-684.
- Fukuyama, Yoshio (1961), "The Major Dimensions of Church Membership", Review of Religious Research, 2: 154-167.
- Geertz, A., & G. Markússon (2011), "Globalization, Culture, Religion, and Values: Comparing Consumption Patterns of Lebanese Muslims and Christians", Religion, 40(3): 152-165.
- Glock, C. & R. Stark (1965), Religion and Society in Tension, Chicago: Rand McNally & Company.
- Himmelfarb, Harold S. (1975), "Measuring Religious Involvement", Social Forces, 53(4): 606-618.
- Kim, Y. (2004), "Spirituality and Affect: A Function of Changes in Religious Affiliation", Personality and Individual Differences, 37(4): 861-870.
- Lenski, G. (1961), "The Religious Factor: A Sociological Study of Religion's Impact on Politics", Economics and Religious Life, Rev. Ed. Garden City, N. Y.: Doubleday, Anchor.
- Meier, A. (2003), "Adolescents' Transition to First Intercourse, Religiosity, and Attitudes about Sex", Social Forces, vol.81, issue 3, pp.1031-1052.
- Rose, Raduan Che & Naresh Kumar (2008), "A Review on Individual Differences and Cultural Intelligence", The Journal of International Social Research, vol.1/4, pp.504-522.
- Triandis, Harry C. (2006), "Cultural Intelligence in Organizations", Group & Organization Management, 32(1): 20-26.
- Zinnbauer, B., & K. Pargament (2005), Religious and Spirituality, Handbook for the Psychology of Religion, New York: Guilford Press.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Barzegar Befruyee , Kamal, Tavakoli Banizi , Mahnaz, Rahmati, Mohammad hosein.(2025) The Relationship between the Dimensions of Religiosity and Cultural Intelligence. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 6(1), 23-36
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Kamal Barzegar Befruyee ; Mahnaz Tavakoli Banizi ; Mohammad hosein Rahmati."The Relationship between the Dimensions of Religiosity and Cultural Intelligence". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 6, 1, 2025, 23-36
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Barzegar Befruyee , K, Tavakoli Banizi , M, Rahmati, M.(2025) 'The Relationship between the Dimensions of Religiosity and Cultural Intelligence', Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 6(1), pp. 23-36
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Barzegar Befruyee , K, Tavakoli Banizi , M, Rahmati, M. The Relationship between the Dimensions of Religiosity and Cultural Intelligence. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2025; 6(1): 23-36