TY - JOUR ID - 117 TI - بررسی رابطه‌ی بین ابعاد دین‌داری و هوش فرهنگی (مطالعه‌ی موردی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی یزد) JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 23 LA - fa SN - 2251-6522 AU - Kamal, Barzegar Befruyee AD - دانشجوی دکتری AU - Mahnaz, Tavakoli Banizi AD - دانشجوی دکتری - مدیریت صنعتی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران AU - Mohammad hosein, Rahmati AD - عضو هیئت علمی - دانشگاه پردیس فارابی تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 1 SP - 23EP - 36دین‌داری ,هوش فرهنگی ,کارکنان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی یزد ,DO - AB - «دین داری» از جمله مفاهیمی است که اندیشمندان علوم اجتماعی به آن توجه بسیار کرده اند. شکی نیست که یکی از عوامل مؤثر بر رفتار و نگرش انسان ها در جوامع گوناگون، دین داری است. در کنار دین داری، هوش فرهنگی نیز می تواند بر تمام جنبه های زندگی، از جمله کیفیت روابط بین فردی، مهارت های زندگی و شغل هر کس تأثیرگذار باشد. هوش فرهنگی مهم ترین ابزاری است که می توان آن را برای مواجهۀ مناسب با موقعیت های چندفرهنگی به کار گرفت. بر این اساس، پژوهش حاضر درصدد تعیین تأثیر ابعاد دین داری بر هوش فرهنگی کارکنان «مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی» یزد است. در این پژوهش، به منظور سنجش دین داری از پرسش نامة گلاک و استارک و برای سنجش هوش فرهنگی از پرسش نامه تنظیم شده توسط «مرکز مطالعات هوش فرهنگی» استفاده شد. داده های لازم از طریق توزیع پرسش نامه بین 96 تن از کارکنان جمع آوری شد. به منظور آزمون روابط تعریف شده در فرضیه های پژوهش، از رگرسیون تک متغیرة خطی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد از بین ابعاد دین داری، «اعتقادات مذهبی» و «تجربة دینی» بر میزان هوش فرهنگی افراد تأثیرگذار است. UR - https://modiriyati.nashriyat.ir/node/117 L1 - https://modiriyati.nashriyat.ir/sites/modiriyati.nashriyat.ir/files/article-files/2_13.pdf ER -