Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, Volume 3, Issue 1, No 6, Year 2025 , Pages 117-134

    A Review of Modus Operands for Increasing Affective Commitment in the View of Islam

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Majid Zare’e Shahneh / PhD student of management, IKI / majidzashe@yahoo.com
    Abstract: 
    Affective commitment is one of the three organizational commitments. Most organizations try to find modus operands for making, retaining and increasing this commitment. Islamic organizations, due to their fundamental difference with non-Islamic ones, need their own methods to increase organizational commitment and its three dimensions. Having gathered the literature of the research and searched in Islamic books, the author explains his findings in order to recognize the modus operands for increasing affective commitment according to Islamic principles. A descriptive-analytical method is used in this research. According to research findings, the modus operands for increasing affective commitment in the view of Islam are as follows: positive and friendly attitude towards each other, showing love and affection, being fair, tolerance and forbearance, forgiveness, good character, good thinking, gentle talk, doing good for others, establishing affective relationship, transparency in affairs, acceptable appointments, observing equality and openness of vision.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی راهکارهای افزایش تعهد عاطفی از دیدگاه اسلام
    Abstract: 
    تعهد عاطفی یکی از ابعاد سه گانه‌ی تعهد سازمانی است که اکثر سازمان ها به دنبال راهکارهایی برای ایجاد، حفظ و افزایش آن در سازمان هستند. سازمان های اسلامی، به دلیل تفاوت مبنایی با سازمان های غیراسلامی، نیازمند شیوه های خاص خود در افزایش تعهد سازمانی و ابعاد سه گانه آن می باشند. به منظور شناسایی راهکارهای افزایش تعهد عاطفی در اسلام، پس از جمع آوری ادبیات تحقیق و پس از جست وجو در کتاب های اسلامی، یافته های خود را با تمرکز بر روش تحلیلی ـ توصیفی، بیان کرده و به نتایج زیر دست یافته است: راهکارهای افزایش تعهد عاطفی از دیدگاه اسلام عبارتند از: نگاه مثبت و محبت آمیز به یکدیگر، ابراز و بیان مهر و محبت، رعایت انصاف، چشم پوشی و مدارا، عفو و گذشت، حسن خلق، حسن ظن، نرمی در گفتار، احسان به دیگران، ایجاد رابطه عاطفی، شفافیت در امور، انتصابات مقبولانه، رعایت مساوات و برابری، سعه صدر.
    References: 
    • ابن عساكر، علي‌بن حسن، 1415ق، تاريخ مدينة دمشق‏، بيروت، ‏ دار‌الفكر‏.
    • ابن‌سعد، ابوعبدالله محمد، 1418ق، الطبقات الكبرى‏، تحقيق عبدالقادر عطا‏، چ دوم، بيروت، دار‌الكتب العلميه.
    • اندلسى، قاضى عياض، 1407، الشفا بتعريف حقوق المصطفى، عمان، دار الفيحاء.‏‏‏‏‏
    • بلاذري، احمد‌بن‌يحيي، 1417ق، أنساب الأشراف‏، بيروت‏، دار‌الفكر.‏
    • بيهقي، احمد‌بن حسين، 1405ق، دلائل النبوة، تحقيق عبد المعطى قلعجى، بيروت، دار‌الكتب العلميه.‏
    • پاينده، ابوالقاسم‏، 1382، نهج الفصاحه (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله)، چ چهارم، تهران‏، دنياى دانش‏.
    • تميمى آمدى، عبد‌الواحد‌بن محمد، 1410ق، ‏ غرر الحكم و درر الكلم، چ دوم، قم‏، دار‌الكتاب الإسلامي، تحقيق سيد مهدي رجائى.
    • جعفرپور، محمود و مهدي بهرام‌زاده، 1388، تغييرات برنامه‌ريزي شده سازماني و مولفه‌هاي وابسته، تهران، پلك.
    • دلشاد تهراني، مصطفي، 1388، دلالت دولت: آيين‌نامه حكومت و مديريت در عهدنامه مالك اشتر، تهران، دريا.
    • دمشناس، سيد‌عباس، «ويژگي‌هاي اخلاقي مديران سعه صدر»، مرداد 1385، مجله مديريت و ادبيات.
    • سمهودي، نورالدين على‌بن احمد، 2006، وفاء الوفاء بأخبار دار المصطفى‏، بيروت، ‏ دار الكتب العلمية‏.
    • سهيلي، عبدالرحمن، 1412ق، الروض الأنف في شرح السيرة النبويه، بيروت، دار‌إحياء التراث العربى‏‏.
    • شوشتري، محمد‌تقي، 1376، بهج الصباغه في شرح نهج البلاغه، تهران، امير كبير.
    • صالحي دمشقي، محمد‌بن يوسف، 1414ق، سبل الهدى و الرشاد فى سيره خير العباد، تحقيق عادل احمد عبد‌الموجود و على محمد معوض، بيروت، دار‌الكتب العلميه.
    • صدوق، محمد‌بن علي، 1362، الخصال، ‏تحقيق على‌اكبر غفارى، قم‏، جامعه مدرسين‏.
    • طبرسى، فضل‌بن حسن، 1412ق، مكارم الأخلاق، چ چهارم، قم، ‏ شريف رضى‏.
    • ـــــ 1372، مجمع البيان فى تفسير القرآن، چ سوم، تهران، ناصر خسرو.
    • عبادي لحجي، عبد‌الله‌بن‌سعيد، 1426ق، منتهى السؤل على وسائل الوصول إلى شمائل الرسول صلى الله عليه و آله و سلم، ‏ چ سوم، جده‏، دار‌المنهاج‏.
    • فرهادي دستنائي، جواد، 1391، تبيين عوامل مؤثر بر رشد معنويت نيروي انساني در سازمان از ديدگاه اسلام، پايان‌نامه كارشناسي ارشد، معارف اسلامي و مديريت، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • فيض كاشانى، محمد‌بن‌شاه مرتضي،1406، الوافي، اصفهان، المكتبه امام أمير المؤمنين على.
    • كليني، محمد‌بن‌يعقوب، 1407ق، الكافي، تحقيق علي‌اكبر غفاري و محمد آخوندي، چ چهارم، تهران، دار‌الكتب الإسلامية.
    • كوفى اهوازى، حسين‌بن‌ سعيد،، ‏1402ق، الزهد، تحقيق غلامرضا عرفانيان يزدى، چ دوم، قم‏، المطبعه العلمية.
    • مجلسى، محمد‌باقر ، ‏1363ق، بحار الأنوار، چ دوم، تهران، اسلاميه.
    • ـــــ 1403ق، بحار الأنوار، چ دوم‏، بيروت، دار إحياء التراث‌العربي.
    • محامد، علي، «بررسي قاعده عدل و انصاف و آثار آنف»، 1382، فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه قم، ش2.
    • مطهري، مرتضي، 1349، جاذبه و دافعه علي عليه السلام، قم، صدرا.
    • ـــــ 1368، خدمات متقابل اسلام و ايران، قم، صدرا.
    • هدايت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پناه، محمدرضا، 1383، حديث برادري در سيره نبوي، قم، بوستان كتاب.
    • هلالي، سليم‌بن قيس‏، 1405ق، كتاب سليم‌بن قيس الهلالى‏، قم‏، هادى‏.
    • Meyer , john p. Allen Natalie J " The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization" Journal of Occupational Psychology (1990).
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zare’e Shahneh , Majid.(2025) A Review of Modus Operands for Increasing Affective Commitment in the View of Islam. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 3(1), 117-134

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Majid Zare’e Shahneh ."A Review of Modus Operands for Increasing Affective Commitment in the View of Islam". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 3, 1, 2025, 117-134

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zare’e Shahneh , M.(2025) 'A Review of Modus Operands for Increasing Affective Commitment in the View of Islam', Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 3(1), pp. 117-134

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zare’e Shahneh , M. A Review of Modus Operands for Increasing Affective Commitment in the View of Islam. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2025; 3(1): 117-134