Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, Volume 12, Issue 2, No 25, Year 2025 , Pages 21-37

    Explaining the Necessity of Identifying the Islamic Values Governing "Media Management with the Religious Approach"

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Seyed mohammad reza Mir Sane’ / PhD in Public Management, the Imam Khomeini Institute for Educational and Research / mirsane86@gmail.com
    Abstract: 
    "Islamic values”, in this study, means "the ethical values derived from Islam". From this viewpoint, "Islamic value" is a voluntary and transcendental act whose sublimeness originates from Islamic principles and insights and leads man towards his true goals and perfection, i.e. nearness to God Almighty. Islamic values influence and give direction to Muslim managers’ views and practical methods. Therefore, one of the best definitions of "Islamic management" is managing based on the value system of Islam. In the Islamic management sources, "specific Islamic values governing management" under the title of "Islamic Management Principles" have been studied from different dimensions leading to impressive results. Today, "media management" is an important and new field in management. Therefore, "Islamic media management" is also influenced by these values and principles. However, there is a set of Islamic values specific to media management. These “specific” values have not been investigated independently so far. Clearly, from the theoretical aspect, identifying these special values is a necessity for developing the knowledge of media management with an Islamic approach for experts and researchers in the field of Islamic management; however, from the practical and applied aspect, the necessity and usefulness of such researches have been questioned. The present research aims to explain this necessity in detail. Using descriptive-analytical method, the researcher has studied different sources and has discussed the necessity of identifying the values governing media management in six aspects
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تبیین ضرورت شناخت ارزش‌های اسلامی حاکم بر «مدیریت رسانه با رویکرد دینی»
    Abstract: 
    منظور از «ارزش های اسلامی» در پژوهش حاضر «ارزش های اخلاقی برگرفته از اسلام» است. از این منظر «ارزش اسلامی» یک فعل اختیاری مطلوب و متعالی است که مطلوبیت آن از مبانی و بینش های اسلامی نشئت گرفته و انجام آن انسان را به اهداف والا و کمال حقیقی خویش یعنی قرب خداوند متعال نائل می کند. ارزش های اسلامی بر نظریه ها و روش های عملی مدیران مسلمان تأثیر گذاشته و به آنها جهت می دهد؛ ازاین رو یکی از بهترین تعاریف «مدیریت اسلامی»، مدیریت بر مبنای نظام ارزشی اسلام است. در منابع مدیریت اسلامی، «ارزش های اسلامی خاص حاکم بر مدیریت» تحت عنوان «اصول مدیریت اسلامی» از ابعاد مختلف بررسی شده و به نتایج چشمگیری انجامیده است. طبق رویکرد رایج، «مدیریت رسانه» یکی از عرصه های مهم و نوین مدیریت است؛ ازاین رو «مدیریت اسلامی رسانه» نیز متأثر از این ارزش ها و اصول است؛ اما در سطح خردتر، مجموعه ای از ارزش های اسلامی وجود دارند که مختص به مدیریت رسانه و به تعبیری «اخص» هستند که تاکنون به طور مستقل بررسی نشده اند. با آنکه ضرورت شناسایی این ارزش های خاص و اخص از بعد نظری و در مسیر تدوین دانش مدیریت رسانه با رویکرد اسلامی برای صاحب نظران و پژوهشگران عرصۀ مدیریت اسلامی روشن است، اما از بعد عملی و کاربردی، ضرورت و سودمندی چنین پژوهش هایی مورد سؤال و اشکال واقع شده است. بر این اساس مسئله و هدف پژوهش حاضر آن است که به تفصیل این ضرورت را تبیین نماید. محقق با روش توصیفی ـ تحلیلی به کنکاش در منابع پرداخته و از شش جهت، ضرورت شناسایی ارزش های حاکم بر مدیریت رسانه را توضیح داده است.
    References: 
    • خجسته باقرزاده، حسن، 1394، «تفاوت‌هاي سازمان‌هاي رسانه‌اي با سازمان‌هاي صنعتي»، رسانه و فرهنگ، سال پنجم، ش 2، ص 21ـ39.
    • دهخدا، علی‌اکبر، 1377، لغت‌نامه دهخدا، زیرنظر محمد معین و سیدجعفر شهیدی، تهران، مؤسسة لغت‌نامه دهخدا.
    • رضاييان، علي، 1388، مباني سازمان و مديريت، تهران، سمت.
    • روشندل اربطاني، طاهر، 1386، «چيستي مديريت رسانه»، رسانه، ش 70، ص 9ـ20.
    • ـــــ ، 1394، «چيستي سازمان‌هاي رسانه‌اي»، رسانه، سال بيست و ششم، ش 4، ص 5ـ18.
    • شرف‌الدين، سيد حسين، 1390، «الگوي مطلوب سرگرمي در يک رسانه ديني با تأکيد بر رسانه ملي»، معرفت فرهنگي اجتماعي، سال دوم، ش 4، ص 73-102.
    • ـــــ ، 1396، ارزش‌هاي اجتماعي از منظر قرآن کريم، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.
    • کونگ، لوسي، 1389، مديريت راهبردي در رسانه، ترجمة علي‌اکبر فرهنگي، عليرضا قراگوزلو و مريم خطيب‌زاده، تهران، دانژه.
    • مصباح يزدي، محمدتقي، 1391، پيش‌نيازهاي مديريت اسلامي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1393، فلسفۀ اخلاق، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • مصباح، مجتبي، 1382، بنياد اخلاق، ، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • معین، محمد، 1388، فرهنگ فارسی، تهران، اميركبير.
    • نجاري، رضا، 1386، مباني مديريت اسلامي، چ سوم، تهران، دانشگاه پيام نور.
    • نقي‌پورفر، ولي‌الله، 1376، اصول مديريت اسلامي و الگوهاي آن، چ دوم، تهران، مرکز آموزش مديريت دولتي.
    • وردي‌نژاد، فريدون و شهلا بهرامي رشتياني، 1394، سياست‌گذاري و مديريت رسانه، تهران، دانشگاه تهران.
    • يوسف‌زاده، حسن و همكاران، 1394، ارتباطات جمعي از منظر اسلام الگوي رسانه مطلوب، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • hamshahritraining.ir/news-3871.
    • Hess, T; 2014, "What is a Media Company? A Reconceptualization for the Online World", International Journal on Media Management, N. 16 (1), p. 3-8.
    • Hollifield C. A, J LeBlanc Wicks, G Sylvie, and W Lowrey; 2016, Media Management: A Casebook Approach, Fifth Edition, New York, Routledge.
    • انتخاب ـ رسانه ـ مناسب motamem.org
    • تعريف ـ پلتفرم motamem.org
    • نظريه‌هاي هنجاري pajoohe.ir
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mir Sane’ , Seyed mohammad reza.(2025) Explaining the Necessity of Identifying the Islamic Values Governing "Media Management with the Religious Approach". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 12(2), 21-37

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed mohammad reza Mir Sane’ ."Explaining the Necessity of Identifying the Islamic Values Governing "Media Management with the Religious Approach"". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 12, 2, 2025, 21-37

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mir Sane’ , S.(2025) 'Explaining the Necessity of Identifying the Islamic Values Governing "Media Management with the Religious Approach"', Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 12(2), pp. 21-37

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mir Sane’ , S. Explaining the Necessity of Identifying the Islamic Values Governing "Media Management with the Religious Approach". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2025; 12(2): 21-37