Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, Volume 10, Issue 2, No 21, Year 2025 , Pages 21-36

    A Study of Contingency Management Views on Organization, Environment, and Man from Quran Perspective

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Abdollah Tvakkoli / Associate Professor, University and Hawzah Research Center: / atavakkoli@rihu.ac.ir
    ✍️ Ali aqa safari / PhD in Quran and Hadith Sciences, Higher Education, Mustafa International University / a.a.safari1364@gmail.com
    Abstract: 
    Undoubtedly, the results of contingency management views have challenged the beliefs of classical and neoclassical schools in the three domains of organization, man, and environment. By using exploratory study and the meta-combination method on contingency management, it is clear that this view considers the organization as an organic entity, moreover, it introduces the man as a neutral, complex being with multiple, diverse, and variable needs. This view of the environment also believes that the role and impact of the environment on the organization and human beings is so important that the transcendent and retrogression of human survival and survival of the organization depends on the contingencies of the environment. Therefore, considering the difference between the view of the Holy Quran in these three areas and the view of contingency management, it is appropriate to analyze it by referring to the word of revelation and using the method of combining research based on exploratory, meta-combined, and cross-examination methods. The findings of study show that The Holy Qur’an considers results of contingency management imperfect and incomplete, and emphasizes that the organization as a whole has benefited of life, and simply absorbing resources from the environment is not enough to keep it alive, rather, faith, patience, will to reality, and the will to patience, piety, and divine satisfaction effect on its three levels such as the individual, the group, and the organization. Also, human-organizational interaction with the environment is not passive but active, dynamic, and preventive with the aim of modifying or changing it. Moreover, environmental factors are not limited to economic, technological, social, cultural, and political factors, but also occult and ulterior factors play a key role in the growth and excellence or degradation and destruction of man and organization
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی دیدگاه‌های مدیریت اقتضایی در‌باره‌ی سازمان، محیط و انسان از منظر قرآن
    Abstract: 
    بی گمان رهاوردهای دیدگاه های مدیریت اقتضایی، باورهای مکاتب کلاسیک و نئوکلاسیک را در حوزه‌ی سه گانه‌ی سازمان، انسان و محیط به چالش کشیده است. آنچه با مطالعه‌ی اکتشافی و استفاده از روش فراترکیب از دیدگاه مدیریت اقتضایی به دست می آید، مشخص است که این دیدگاه سازمان را موجودی ارگانیک تلقی می کند؛ افزون تر اینکه انسان را موجود خنثی، پیچیده با نیازهای متعدد، متنوع و متغیر معرفی می نماید. این دیدگاه، درباره‌ی محیط نیز باور دارد که نقش و تأثیرگذاری محیط بر سازمان و انسان، چنان اهمیتی دارد که تعالی و تنزل انسان و بقا و ادامه‌ی حیات سازمان، درگرو اقتضائات محیط است. از این رو، با توجه به تفاوت دیدگاه قرآن کریم در این حوزه های سه گانه با دیدگاه مدیریت اقتضایی، جا دارد که این مسئله با مراجعه به کلام وحی و بهره گیری از روش پژوهش تلفیقی مبتنی بر روش های اکتشافی، فراترکیب و استنطاقی، تجزیه و تحلیل شود. یافته های پژوهش نشان می دهد که قرآن کریم رهاوردهای مدیریت اقتضایی را ناقص و ناتمام می داند و تأکید می کند که سازمان به مثابه‌ی یک کل، بهره مند از حیات است و صرف جذب منابع از محیط برای ادامه‌ی حیات آن کافی نیست؛ بلکه ایمان، صبر، تواصی به حق و تواصی صبر، تقوا و خشنودی الهی در سطوح سه گانه‌ی آن - فرد، گروه و سازمان- مؤثر است. همچنین تعامل انسان و سازمان با محیط، منفعلانه نیست؛ بلکه فعال، پویا و پیش گیرانه با هدف اصلاح یا تغییر آن است. افزون تر اینکه عوامل محیطی، منحصر به عوامل اقتصادی، فناوری، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیست؛ بلکه عوامل غیبی و ماورائی هم در رشد و تعالی یا تنزل و اضمحلال انسان و سازمان نقش اساسی دارند.
    References: 
    • ابن‌عاشور، محمدبن طاهر، بي‌تا، التحرير و التنوير، بيروت، مؤسسة التاريخ.
    • ابن‌هشام، عبدالملک، 1396، سيرت محمد رسول‌الله: از تبارشناسي تا هجرت، ترجمة مسعود انصاري خوشابر، چ دوم، تهران، مولي.
    • احمدي، عليرضا، 1383، مديريت استراتژيک، تهران، توليد دانش.
    • اسکات، ريچارد، 1387، سازمان‌ها سيستم‌هاي عقلايي، طبيعي و باز، ترجمة حسن ميرزايي اهرنجاني، تهران، سمت.
    • ايران‌نژاد پاريزي، مهدي و پرويز ساسان گهر، 1390، سازمان و مديريت از تئوري تا عمل، چ يازدهم، تهران، مؤسسه عالي آموزش بانکداري ايران.
    • بهرام‌پور، ابوالفضل، 1384، تفسير نسيم حيات، قم، آواي قرآن.
    • بوريل، گيبسون، 1391، نظريه‌هاي کلان جامعه شناختي و تجزيه و تحليل سازمان، ترجمة محمد‌تقي نوروزي، تهران و قم، سمت و مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • پورعزت، علي‌اصغر، 1387، مباني دانش اداره دولت و حکومت، تهران، سمت.
    • جوادى آملى، عبدالله، 1390، منزلت عقل در هندسه معرفت دينى، چ چهارم، قم، اسراء.
    • ـــــ ، 1387، تفسير انسان به انسان، چ چهارم، قم، اسراء.
    • ـــــ ، 1388، ادب فناي مقربان، چ سوم، قم، اسراء.
    • ـــــ ، 1389، تسنيم، چ دوم، قم، اسراء.
    • حاتمي صادق، محمدعلي، 1384، گستره مديريت در صنعت، تهران، هخامنش.
    • رابينز، استيفن، 1391، تئورى سازمان، ترجمة سيدمحمد الواني و حسن دانايي‌فرد، چ دوم، تهران، صفار.
    • رضائيان، علي، 1392، مباني سازمان و مديريت، چ شانزدهم، تهران، سمت.
    • ـــــ ، 1382، «بررسي تطبيقي نظريه‌هاي علم مديريت با آموزه‌هاي اسلام»، روش‌شناسي علوم انساني، سال نهم، ش 37.
    • سيدبن قطب، 1412ق، في ظلال القرآن، بيروت، دارالشروق.
    • سيدجوادين، رضا، 1388، مروري جامع بر مفاهيم اساسي نظريات مديريت و سازمان، چ دوم، تهران، نگاه دانش.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1417ق، الميزان في تفسيرالقرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامي.
    • طبرسي، فضل‌بن حسن، 1372، مجمع البيان في تفسيرالقرآن، تهران، ناصر خسرو.
    • طوسي، محمدبن حسن، بي‌تا، التبيان في تفسيرالقرآن، بيروت، دارالتراث العربي.
    • علاقه‌بند، علي، 1385، مديريت عمومي، چ چهادهم، تهران، روان.
    • فخررازى، محمدبن عمر، 1420ق، التفسير الكبير (مفاتيح الغيب)، چ سوم، لبنان، دار احياء التراث العربي‏.
    • فرهنگي، علي‌اکبر و همکاران، 1395، نظريه‌پردازان و مشاهير مديريت، چ چهارم، تهران، مؤسسه کتاب مهربان نشر.
    • فضل‌الله، سيدمحمدحسين، 1419ق، تفسير من وحي القرآن، بيروت، دار الملاک للطباعة و النشر.
    • قرائتي، محسن، 1383، تفسير نور، تهران، مرکز فرهنگي درس‌هايي از قرآن.
    • قلي‌پور، آرين، 1380، جامعه‌شناسي سازمان‌ها: رويکرد جامعه‌شناختي به سازمان و مديريت، تهران، سمت.
    • کاسيرر، ارنست، 1360، فلسفه و فرهنگ، تهران، دانشکده علوم توانبخشي.
    • كمالي، يحيي، 1397، «روش‌شناسي فراترکيب و کاربرد آن در سياستگذاري عمومي»، سياست (دانشکده حقوق و علوم سياسي)، دوره چهارم، ش 2.
    • مازلو، آبراهام، 1371، افق‌هاي والاتر از فطرت انسان، آبراهام، ترجمة احمد رضواني، چ دوم، مشهد، آستان قدس رضوي.
    • مصطفوى، حسن، 1368، التحقيق في كلمات القرآن الكريم، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
    • مکارم شيرازي، ناصر، 1374، تفسير نمونه، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
    • مورهد، گريفين، 1385، رفتار سازماني، ترجمة سيدمهدي الواني و غلامرضا معمار‌زاده، چ چهاردهم، تهران، مرواريد.
    • نيکو اقبال، علي‌اکبر، 1389، برگزيده نظريه‌هاي سازمان و مديريت، چ دوم، تهران، سمت.
    • هاشمي رفسنجاني، اکبر و جمعي از محققان، 1387، تفسير راهنما، قم، بوستان کتاب.
    • هچ، مري جو، 1389، نظريه سازمان (مدرن، نمادين- تفسيري، پست مدرن)، ترجمة حسن دانايي فرد، چ دوم، تهران، مؤسسه کتاب مهربان نشر.
    • واعظى، احمد، 1377، انسان از ديدگاه اسلام، تهران، سمت.
    • وي ريچ، هاينز، کونتز، هرولد، 1388، اصول مديريت (چشم‌انداز جهاني)، ترجمة علي پارسائيان، تهران، ترمه.
    • Folett, Mary Parker, 1942, Dynamic Adminstration, the Collected Papers of M.P. follet, Landon, Pittman.
    • Lawrence, P. R., & Lorsch, J. W., 1967, Organization and environment, Boston, Harvard University, Graduate School of Business Administration.
    • Lawrence, Paul R, and Lorsch, Jay W., 1969, Developing Organizations: Diagnosis and Action, by Addison- Wesley Publishing Company Massachusetts.
    • Shafritz & Hyde (F.ds.), 1997, Classics of public Administration, fourth edition, Harcourt.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tvakkoli, Abdollah, safari, Ali aqa.(2025) A Study of Contingency Management Views on Organization, Environment, and Man from Quran Perspective. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 10(2), 21-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Abdollah Tvakkoli; Ali aqa safari."A Study of Contingency Management Views on Organization, Environment, and Man from Quran Perspective". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 10, 2, 2025, 21-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tvakkoli, A, safari, A.(2025) 'A Study of Contingency Management Views on Organization, Environment, and Man from Quran Perspective', Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 10(2), pp. 21-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tvakkoli, A, safari, A. A Study of Contingency Management Views on Organization, Environment, and Man from Quran Perspective. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2025; 10(2): 21-36