Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, Volume 5, Issue 1, No 10, Year 2025 , Pages 111-134

    Islamic University, a Learning University; Needs and Challenges

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    ✍️ Seyfollah Fazlollahi Ghamshi / Assistant Professor of education department, Qom Islamic Azad University / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    Maryam Heidar Zadeh / MA in adult and graduate education, Tehran University / heydarzadehmaryam99@yahoo.com
    Abstract: 
    This study aims at evaluating how an Islamic University needs to have the components and characteristics of a learning university, and detecting the challenges faced. Using a descriptive- analytical approach, this library-based study rests upon the views of educational management scholars. The results show that 1- the main slogans of a learning university are "learning from practice and learning -based practice", and “modesty in learning and generosity in teaching”, which very well fit the fundamentals of the Islamic University. 2- University is a vital institution in the Process of development of any nation and is a crossroad between the three domains of culture, power and knowledge. No doubt, educational system and Islamic university operate within a society and its culture, and continuously interacts with the society. 3- In this era of knowledge, only things that are in constant change can be firmly established in life. Therefore, preservation of the culture of professional education, rapid response to changes, and creation of learning culture i.e. the culture which is organized for making changes as quickly as possible, are regarded as sustainable competitive advantages of universities. Universities, especially an Islamic university, should be equipped with the components of a learning university in order to remain in the state of competition. 4- considering the Islamic university’s reliance on the two foundations of culture and value-based leadership and dependence of learning universities on cultural infrastructures (mental models, team learning, and individual skill) and leadership (shared vision and systemic thinking), to enjoy the characteristics of a learning university is not out of reach . What is needed for turning an Islamic University into a learning university is replacement of a controlling leadership with a facilitating and evolutionist leadership.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :دانشگاه اسلامی؛ دانشگاهی یادگیرنده (ضرورت ها و چالش ها)
    Abstract: 
    هدف این تحقیق بررسی ضرورت های برخورداری دانشگاه اسلامی از مؤلّفه ها و ویژگی های دانشگاه یادگیرنده و چالش های پیش روست. روش تحقیق «توصیفی – تحلیلی» و «اسنادی» براساس دیدگاه ها و نقطه نظرات اندیشمندان حوزة مدیریت آموزشی و آموزش عالی است. یافته ها نشان داد: 1. شعار اصلی دانشگاه یادگیرنده «یادگیری از عمل و عمل مبتنی بر یادگیری، تواضع در یادگیری و سخاوت در آموزش» با مبانی دانشگاه اسلامی کاملاً تناسب دارد. 2. دانشگاه یک نهاد حیاتی در فرایند توسعة هر ملت و نقطة تلاقی سه قلمرو «فرهنگ»، «قدرت» و «دانش» است. بی تردید، نظام آموزشی و دانشگاه اسلامی در ظرف جامعه و فرهنگ عمل می کند و با آن داد و ستد مستمر دارد. 3. در عصر دانایی، تنها چیزهایی در زندگی ثابت می مانند که پیوسته در حال تغییر باشند. بنابراین، حفظ فرهنگ پرورش حرفه ای و واکنش سریع نسبت به تغییرات، خلق فرهنگ یادگیری است. یعنی فرهنگی که برای ایجاد تغییر، به سریع ترین شکل ممکن ساختار یافته و به عنوان مزیت رقابتی پایدار دانشگاه ها به شمار می رود. دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه اسلامی، برای ماندن در وضعیت رقابتی، باید خود را به مؤلفه های دانشگاه یادگیرنده مجهز سازند. 4. باتوجه به تکیة دانشگاه اسلامی بر دو بنیاد فرهنگ و رهبری ارزشی و «وابستگی وجودی دانشگاه یادگیرنده به زیرساخت های فرهنگی الگوهای ذهنی، یادگیری گروهی و تسلّط فردی) و رهبری (بینش مشترک و تفکر نظام مند» برخورداری این دانشگاه از ویژگی های دانشگاه یادگیرنده دور از دسترس نیست. لازمة تبدیل دانشگاه اسلامی به یک دانشگاه یادگیرنده، جای گزینی رهبری تسهیل  کننده و تحول گرا به جای رهبری کنترل کننده است.
    References: 
    • اخوان، پيمان و مصطفي جعفري، 1385، سازمان‌هاي يادگيرنده ضرورت عصر دانايي، تدبير، ش 169.
    • اميركبيري، علي‌رضا، 1385، رويكردهاي سازمان و مديريت و رفتارسازماني، تهران، نگاه دانش.
    • انواري رستمي، علي اصغر و شهائي، بهنام، 1388، مديريت دانش و سازمان يادگيرنده، تحليلي بر نقش مستندسازي دانش و تجربه، مديريت فناوري اطلاعات، ش 2، ص 3-18.
    • پورعزت، علي‌اصغر و همكاران، 1387، «الگوي مطلوب طراحي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي ايران در عصر جهاني شدن»، فصل‌نامه دانشگاه اسلامي، ش40، ص 22-3.
    • حيدري تفرشي، غلامحسين و يوسفي سعيد آبادي، رضا وخديوي، اسدالله، 1381، نگرشي نوين به نظريات سازمان و مديريت در جهان امروز، تهران، فراشناخت انديشه.
    • خادمي، عين‌الله، 1381، «نقش دانشجويان در اسلامي شدن دانشگاه‌ها»، فصل‌نامه دانشگاه اسلامي، ش 15، ص 93-79.
    • خان‌محمدي، كريم، 1385، «فرايند اسلامي كردن دانشگاه‌ها در ايران ( با رويكرد سياست گذاري فرهنگي)»، فصل‌نامه دانشگاه اسلامي، ش 32 -31، ص 122-81 .
    • رسته مقدم، آرش، 1384، «مطالعه ويژگي‌هاي سازمان يادگيرنده در يك سازمان ياددهنده»، دانش مديريت، ش 69، ص 73- 101.
    • زارع، حسين و همكاران، 1387، سازمان‌هاي ياددهنده الگويي براي رهبري دانشگاه امروز، اصفهان، جهاد دانشگاهي واحد اصفهان.
    • زراعت، عباس، 1376، «راه‌هاي اسلامي كردن دانشگاه‌ها»، فصل‌نامه دانشگاه اسلامي، ش 1، ص 51- 64.
    • سبحاني‌نژاد، مهدي و همكاران، 1385، سازمان يادگيرنده (مباني نظري، الگوهاي تحقق وسنجش)، تهران، يسطرون.
    • ستاري، صدرالدين و همكاران، 1390، «بررسي ميزان كاربست مؤلفه‌هاي سازمان يادگيرنده در دانشگاه آزاد اسلامي واحد اردبيل براساس مدل ويك و لئون»، روان‌شناسي تربيتي، ،ش 2، ص 65- 75.
    • سنگه، پيتر، 1380، پنجمين فرمان، خلق سازمان يادگيرنده، ترجمة حافظ كمال هدايت، محمد روشن، تهران، سازمان مديريت صنعتي.
    • طالب‌زاده نوبريان، محسن، 1388، تدريس و يادگيري در آموزش بزرگسالان و آموزش عالي، تهران، پيام مؤلف.
    • عطافر، علي و مژگان بهرامي ساماني، 1388، «ميزان استفاده از مؤلفه‌هاي سازمان يادگيرنده در دانشگاه‌هاي دولتي و آزاد اسلامي شهركرد»، فصل‌نامه انجمن آموزش عالي ايران، ش 1، ص 161-179
    • علاقه‌بند، علي، 1388، مباني نظري و اصول مديريت آموزشي، چ پنجم، تهران، روان.
    • علم‌الهدي، احمد، 1382، «اسلامي شدن دانشگاه‌ها»، فصل‌نامه دانشگاه اسلامي، ش 17، ص 21-29.
    • عيوضي، علي‌اشرف، 1381، «قطره‌اي از دريا، سيرس در انديشه‌هاي امام خميني»، فصل‌نامه دانشگاه اسلامي، ش 14، ص 13-22.
    • فضل‌اللهي قمشي، سيف‌اله و سوده اسلامي‌فر، 1390، «معيارهاي دانشگاه اسلامي»، طرح ولايت، ش 2، ص 22-25.
    • قرباني‌زاده، وجه‌الله، 1387، «ساخت و اعتباريابي مقياسي براي سنجش ويژگي‌هاي سازمان يادگيرنده»، فصل‌نامه مدرس علوم انساني، ش 2، ص 209-238.
    • قمي، محسن، 1381، «نقش دانشگاه در ارتقاي فرهنگ ديني»، فصل‌نامه دانشگاه اسلامي، ش 14، ص 201-211.
    • قهرماني، محمد، 1388، مديريت آموزش سازماني، تهران، دانشگاه شهيد بهشتي.
    • كاشاني، مجيد، 1384، «تحليل راهكارهاي مصوّب آموزش عالي براي تحقق فضاي اسلامي دانشگاه‌ها». فصل‌نامه دانشگاه اسلامي، ش 26-25، ص 46 -13.
    • ماركواد، مايكل، 1387، مباني سازمان يادگيرنده، ترجمة مهدي ايران نژاد پاريزي، تهران مديران.
    • نادي، محمد‌علي، ايلناز سجاديان، 1389، «بررسي يا ساختار عاملي، روايي، اعتبار و هنجاريابي مقياس ابعاد سازمان يادگيرنده در دانشگاه، مقياس دانشگاه يادگيرنده»، علوم تربيتي، ش 12، ص 121-142.
    • نوروزي، علي، 1389، بررسي ميزان كاربست مؤلفه‌هاي سازمان يادگيرنده در دانشكده‌هاي پرديس فني و علوم انساني دانشگاه تهران، پايان‌نامه كارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي تهران، دانشگاه تهران.
    • ويك، كالهون و لئون، لواستنتن، 1995، «ايجاد سازمان يادگيرنده، از فكر تا عمل»، ترجمة زالي، تدبير، ش 74، ص 37-41.
    • هندي، چارلز، 1378، «مديريت سازمان‌هاي يادگيرنده»، ترجمة مهدي ايران‌نژاد پاريزي، مديريت و توسعه، ش 2، ص50-60.
    • - Bui, Hong T.M. Baruch, Yehuda.(2011). Learning organizations in higher education: An empiricalevaluation within an international context.Management Learning, 43(5), P515-544.
    • - Garvin, David A. Edmondson, Amy C. Gino, Francesca. (2008). Is Yours a Learning Organization?. Harvard BosinessRevewi School Publishing Corporation, p,1-11.
    • -Goh,S.C.(2003). Improving Organizational Learning Capability, the Learning Organization. Vol10, 4,pp 216-227.
    • - James, C.R. (2003). Designing Learning Organizations, Organizational Dynamics. 32(1), P(46-61).
    • - Knowles, Malcolm S. Holten III, Elwood F. Swanson, Richard (2005). The adult learner.(sixth edition).(1973). California 92101-4495, USA. Elsevier.
    • - Lewis, Ngesu. Benjamin, WambuaKyalo. Juda, Ndiku. Marcella, Mwaka. (2008). Universities as learning organizations: Implications and challenges. Educational Research and Review Vol. 3(9), p. 289-293.
    • - Liao, shu-Hsien. Chang, Wen-Jung. Wu, Chi-Chuan .(2010).An integrated model for learning organization with strategic view: Benchmarking in the knowledge-intensive industry. Vol.37.p.3792-3798.
    • - Xianming, Xiang.(2006). Academic Management and Administration System Reform in Higher Education Institutions.Journal of Frontiers of Education in chine,Vol 1, No1,pp10-78.
    • - Yousbashi ,Alireza .Mohammadi, Ahmad. (2012). An investigation into the realization dimension of learning organization. Elsevier Ltd.p.90-92.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah, Heidar Zadeh , Maryam.(2025) Islamic University, a Learning University; Needs and Challenges. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 5(1), 111-134

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyfollah Fazlollahi Ghamshi; Maryam Heidar Zadeh ."Islamic University, a Learning University; Needs and Challenges". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 5, 1, 2025, 111-134

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, S, Heidar Zadeh , M.(2025) 'Islamic University, a Learning University; Needs and Challenges', Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 5(1), pp. 111-134

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, S, Heidar Zadeh , M. Islamic University, a Learning University; Needs and Challenges. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2025; 5(1): 111-134