Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, Volume 5, Issue 1, No 10, Year 2024 , Pages 111-134

    دانشگاه اسلامی؛ دانشگاهی یادگیرنده (ضرورت ها و چالش ها)

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    ✍️ Seyfollah Fazlollahi Ghamshi / دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    Maryam / دانشجوی کارشناسی ارشد اموزش بزرگسالان دانشگاه تهران / heydarzadehmaryam99@yahoo.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :دانشگاه اسلامی؛ دانشگاهی یادگیرنده (ضرورت ها و چالش ها)
    Abstract: 
    هدف این تحقیق بررسی ضرورت های برخورداری دانشگاه اسلامی از مؤلّفه ها و ویژگی های دانشگاه یادگیرنده و چالش های پیش روست. روش تحقیق «توصیفی – تحلیلی» و «اسنادی» براساس دیدگاه ها و نقطه نظرات اندیشمندان حوزة مدیریت آموزشی و آموزش عالی است. یافته ها نشان داد: 1. شعار اصلی دانشگاه یادگیرنده «یادگیری از عمل و عمل مبتنی بر یادگیری، تواضع در یادگیری و سخاوت در آموزش» با مبانی دانشگاه اسلامی کاملاً تناسب دارد. 2. دانشگاه یک نهاد حیاتی در فرایند توسعة هر ملت و نقطة تلاقی سه قلمرو «فرهنگ»، «قدرت» و «دانش» است. بی تردید، نظام آموزشی و دانشگاه اسلامی در ظرف جامعه و فرهنگ عمل می کند و با آن داد و ستد مستمر دارد. 3. در عصر دانایی، تنها چیزهایی در زندگی ثابت می مانند که پیوسته در حال تغییر باشند. بنابراین، حفظ فرهنگ پرورش حرفه ای و واکنش سریع نسبت به تغییرات، خلق فرهنگ یادگیری است. یعنی فرهنگی که برای ایجاد تغییر، به سریع ترین شکل ممکن ساختار یافته و به عنوان مزیت رقابتی پایدار دانشگاه ها به شمار می رود. دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه اسلامی، برای ماندن در وضعیت رقابتی، باید خود را به مؤلفه های دانشگاه یادگیرنده مجهز سازند. 4. باتوجه به تکیة دانشگاه اسلامی بر دو بنیاد فرهنگ و رهبری ارزشی و «وابستگی وجودی دانشگاه یادگیرنده به زیرساخت های فرهنگی الگوهای ذهنی، یادگیری گروهی و تسلّط فردی) و رهبری (بینش مشترک و تفکر نظام مند» برخورداری این دانشگاه از ویژگی های دانشگاه یادگیرنده دور از دسترس نیست. لازمة تبدیل دانشگاه اسلامی به یک دانشگاه یادگیرنده، جای گزینی رهبری تسهیل  کننده و تحول گرا به جای رهبری کنترل کننده است.
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

     

    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah, , Maryam.(2024) دانشگاه اسلامی؛ دانشگاهی یادگیرنده (ضرورت ها و چالش ها). Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 5(1), 111-134

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyfollah Fazlollahi Ghamshi; Maryam ."دانشگاه اسلامی؛ دانشگاهی یادگیرنده (ضرورت ها و چالش ها)". Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 5, 1, 2024, 111-134

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, S, , M.(2024) 'دانشگاه اسلامی؛ دانشگاهی یادگیرنده (ضرورت ها و چالش ها)', Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 5(1), pp. 111-134

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, S, , M. دانشگاه اسلامی؛ دانشگاهی یادگیرنده (ضرورت ها و چالش ها). Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, 2024; 5(1): 111-134