@article { author = {Manteghi, Mohsen}, title = {آینده‌پژوهی؛ ضرورت آینده‌ی مطالعات فرهنگی و علمی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های مدیریتی 1، تابستان 1390}, volume = {1}, number = {1}, pages = {51-68}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2251-6522}, eissn = {2980-8545}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {آینده‌پژوهی؛ ضرورت آینده‌ی مطالعات فرهنگی و علمی}, abstract_fa ={سرعت و دگرگونی ها در پدیده های علمی، اجتماعی و فرهنگی به گونه ای است که سازمان ها را با مشکل جدید روبه رو کرده است. مدیران سازمان ها، در گذشته با برنامه ریزی سنتی و برنامه ریزی راهبردی، می کوشیدند دگرگونی ها را به نفع سازمان مهار کنند؛ اما اکنون محیط پرتلاطم و نامطمئن، ناکامی برنامه ها را رقم می زند. یکی از دانش های جدید، و مفید برای هدایت سازمان ها، «آینده پژوهی» است. در آینده پژوهی، مدیران اندیشور با تحلیل رویدادها و به کارگیری خلاقیت و نبوغ، از آینده آگاهی می یابند. این آگاهی به صورت آیندة محتمل، آیندة ممکن، و آیندة مطلوب می تواند دریچه ای از آینده، پیش روی مدیران بگشاید تا آنان با شکل دادن سناریوها و طرح های متعدد، حرکت سازمان را بهتر مدیریت کنند. این مقال، با رویکرد تحلیلی ـ توصیفی به تبیین مفاهیم اولیه آینده پژوهی، مراحل رشد این دانش، و تمایز آن از مفاهیم مشابه پرداخته است.}, keywords_fa = {آینده‌پژوهی ,آینده‌نگری ,برنامه‌ریزی ,سناریو. ,}, url = {https://modiriyati.nashriyat.ir/node/6}, eprint = {https://modiriyati.nashriyat.ir/sites/modiriyati.nashriyat.ir/files/article-files/3_4.pdf} }