TY - JOUR ID - 54 TI - بررسی سازوکارهای نظام کنترل تعاملی در سیره امام علی (ع) JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 23 LA - fa SN - 2251-6522 AU - Reza, abravesh AD - استادیار گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه معارف اسلامی Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 2 IS - 2 SP - 105EP - 128ارتباطات ,انحراف ,کنترل اجتماعى ,سیره علوى ,کنترل تعاملی ,اطلاعات ,DO - AB - کنترل تعاملی، به عنوان یکی از نظام های کنترل، در بستر ارتباطات و تعامل طرفینی بروز می یابد. مدیران به منظور دستیابی به اطلاعات مناسب در راستای اعمال کنترل، از کنترل تعاملی استفاده می کنند. این پژوهش با هدف شناسایی سازوکارهای کنترل تعاملی در سیره امام علی(ع)، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به مطالعه‌ی سیره‌ی مدیریتی ایشان می پردازد. پس از بررسی های انجام شده، دو دسته سازوکارهای رسمی و غیررسمی در نظام کنترل تعاملی ایشان طراحی شد. سازوکارهای رسمی کنترل تعاملی در سیره‌ی ایشان، شامل اطلاع رسانی و شفاف سازی، کسب اطلاعات از مجاری رسمی، و ارائه‌ی بازخور می باشد. سازوکارهای غیررسمی کنترل تعاملی در سیره‌ی ایشان، مواردی از قبیل امر به معروف و نهی از منکر، کسب اطلاعات از مجاری غیررسمی، و آموزش سرمایه های انسانی در خارج از تعاملات سازمانی را دربرمی گیرد. در نهایت، این نتیجه به دست آمد که امام علی(ع) برخی از سازوکارهای غیررسمی کنترل تعاملی را برای جبران نواقص کنترل رسمی در سازمان به کار می گرفت. UR - https://modiriyati.nashriyat.ir/node/54 L1 - https://modiriyati.nashriyat.ir/sites/modiriyati.nashriyat.ir/files/article-files/5_6.pdf ER -