TY - JOUR ID - 5001761 TI - کارآفرینی از منظر دینی: بازتعریف سود در جهت خدمت به جامعه JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 23 LA - fa SN - 2251-6522 AU - Hossein, Sadeghi AD - دانشیار حقوق خصوصی دانشگاه تهران AU - Fatemeh, Kavoosi Rad AD - Y1 - 2025 PY - 2025 VL - 14 IS - 2 SP - 45EP - 62دين ,سود ,کارآفريني ,خدمت به جامعه ,DO - 10.22034/modiriyati.2025.5001761 AB - این مقاله به بررسی رابطة میان کارآفرینی و الهیات می‌پردازد و می‌کوشد تا کارآفرینی را از منظر دینی، به‌ویژه در سنت‌های اسلامی، تحلیل کند. در این تحقیق، کارآفرینی نه‌تنها به‌عنوان یک پدیدة اقتصادی، بلکه به‌عنوان یک وظیفة اخلاقی و معنوی مطرح می‌شود که می‌تواند به بهبود عدالت اجتماعی، رفاه عمومی و نوآوری کمک کند. در بسیاری از آموزه‌های دینی، کار نه‌تنها وسیله‌ای برای کسب درآمد، بلکه راهی برای خدمت به جامعه و تحقق اهداف معنوی تلقی می‌شود. مقاله به تحلیل تأثیر باورهای دینی بر رفتارهای کارآفرینانه، تصمیم‌گیری‌ها و شیوه‌های مدیریتی می‌پردازد و پیشنهاد می‌کند که می‌توان از اصول دینی برای توسعة الگوهای نوین و اخلاقی کارآفرینی استفاده کرد. این پژوهش با بهره‌گیری از روش تحقیق کیفی و راهبرد تحلیل مضمون و از طریق مطالعة منابع ثانویه و تحلیل تطبیقی متون دینی و مطالعات کارآفرینی، به شناسایی مفاهیم الهیاتی، مانند عدالت، مسئولیت اجتماعی، معنویت و هدفمندی، پرداخته است. نتایج به‌طور ویژه بر اهمیت نقش دین در انگیزه‌های کارآفرینان مذهبی تأکید دارد. در نهایت، این مقاله بر اهمیت ترکیب مفاهیم الهیاتی با کارآفرینی برای ایجاد کسب‌وکارهای اخلاقی و پایدار تأکید می‌کند که می‌توانند علاوه بر سودآوری، به بهبود وضعیت اجتماعی و فرهنگی جوامع کمک کنند. UR - https://modiriyati.nashriyat.ir/node/5001761 L1 - https://modiriyati.nashriyat.ir/sites/modiriyati.nashriyat.ir/files/article-files/5001761-1763809619.pdf ER -