TY - JOUR ID - 44 TI - اصل مردم‌داری در مدیریت اسلامی و معیارهای آن JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 23 LA - fa SN - 2251-6522 AU - Rafi' al-Din , Ismaeli AD - دکتری - فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم (ع) AU - Hasan, Usefzadeh AD - استادیار - جامعه المصطفی العالمیه Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 2 IS - 1 SP - 131EP - 147ارتباط ,مدیر ,مردم‌داری ,اسلام  ,DO - AB - با مطالعه‌ی منابع اسلامی، می توان به خوبی درک کرد که اسلام نه تنها بر جنبه های معنوی انسان، اخلاقیات، تقوای افراد و رابطه‌ی انسان با خدا تأکید داشته، بلکه عنایت زیادی به روابط اجتماعی میان مردم و اداره‌ی امور جامعه داشته است. به دلیل آنکه مدیر، کارها را به وسیله‌ی افراد انجام می دهد، ضروری است ارتباطات با معنا و قابل درک و روشن داشته باشد. مدیران باید از نظر ارتباطات، چه با کارکنان و چه با مردم، به گونه ای مؤثر عمل کنند. در رویکرد دینی، نوع ارتباط میان مدیران و افراد زیر مجموعه و چگونگی رفتار رؤسا با زیردستان و مردم با توجه به حوزه‌ی معرفتی و ارزشی مدیر صورت می گیرد. در حوزه‌ی معرفتی و ارزشی اسلام، برای رفتار مدیران و سرپرستان ویژگی ها و اصولی در نظر گرفته شده است که اگر مدیران به طور عام بتوانند به آن اصول آراسته گردند، بی شک در ارتباطات با افراد زیرمجموعه موفق خواهند بود. از بارزترین این اصول، «مردم داری» است. پیامبران و ائمّه اطهار(ع) می توانند الگوهای مناسبی برای مدیران جامعه‌ی اسلامی باشند. در این پژوهش، با روش اسنادی، تلاش شده اصل مردم داری، که از اهمیت فوق العاده ای در مدیریت اسلامی برخوردار است، بررسی و معیار های آن، با مراجعه به منابع دینی استخراج شود. UR - https://modiriyati.nashriyat.ir/node/44 L1 - https://modiriyati.nashriyat.ir/sites/modiriyati.nashriyat.ir/files/article-files/7_4.pdf ER -