@article { author = {Ismaeli, Rafi' al-Din and Usefzadeh, Hasan}, title = {اصل مردم‌داری در مدیریت اسلامی و معیارهای آن}, journal = {اسلام و پژوهش‌های مدیریتی 4، بهار 1391}, volume = {2}, number = {1}, pages = {131-147}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2251-6522}, eissn = {2980-8545}, doi = {}, abstract = {When we study Islamic sources we fully realize that Islam is not only concerned with man’s spiritual aspects, morals, people’s piety and relationship with God but also with their social relations and running social affairs, etc. Since the manager do thing through has some other people, it is necessary for him to have meaningful, intelligible and clear relations with them. Managers should work as hard as possible to strengthen their relations with their staff and people. According to the religious approach, the kind of relations between managers and the staff and the way bosses deal with their subjects depend on manager's axiological and cognitive construct. According to Islam's axiological and cognitive perspective some features and principles are taken care of with regard to managers' and bosses' behavior. If managers can have a general acquaintance with these principles, they will, without doubt, be successful in building relations with their staff. One of the main principles is civility. Prophets and the Fourteen infallible Imams can be good examples for the managers of Islamic society. Using a documentary method and relying on religious sources, the present paper tries to study the principle and criteria of civility, which has a remarkable status in Islamic management.}, keywords = {civility, Islamic management, manager, relations., }, title_fa = {اصل مردم‌داری در مدیریت اسلامی و معیارهای آن}, abstract_fa ={با مطالعه‌ی منابع اسلامی، می توان به خوبی درک کرد که اسلام نه تنها بر جنبه های معنوی انسان، اخلاقیات، تقوای افراد و رابطه‌ی انسان با خدا تأکید داشته، بلکه عنایت زیادی به روابط اجتماعی میان مردم و اداره‌ی امور جامعه داشته است. به دلیل آنکه مدیر، کارها را به وسیله‌ی افراد انجام می دهد، ضروری است ارتباطات با معنا و قابل درک و روشن داشته باشد. مدیران باید از نظر ارتباطات، چه با کارکنان و چه با مردم، به گونه ای مؤثر عمل کنند. در رویکرد دینی، نوع ارتباط میان مدیران و افراد زیر مجموعه و چگونگی رفتار رؤسا با زیردستان و مردم با توجه به حوزه‌ی معرفتی و ارزشی مدیر صورت می گیرد. در حوزه‌ی معرفتی و ارزشی اسلام، برای رفتار مدیران و سرپرستان ویژگی ها و اصولی در نظر گرفته شده است که اگر مدیران به طور عام بتوانند به آن اصول آراسته گردند، بی شک در ارتباطات با افراد زیرمجموعه موفق خواهند بود. از بارزترین این اصول، «مردم داری» است. پیامبران و ائمّه اطهار(ع) می توانند الگوهای مناسبی برای مدیران جامعه‌ی اسلامی باشند. در این پژوهش، با روش اسنادی، تلاش شده اصل مردم داری، که از اهمیت فوق العاده ای در مدیریت اسلامی برخوردار است، بررسی و معیار های آن، با مراجعه به منابع دینی استخراج شود.}, keywords_fa = {ارتباط ,مدیر ,مردم‌داری ,اسلام  ,}, url = {https://modiriyati.nashriyat.ir/node/44}, eprint = {https://modiriyati.nashriyat.ir/sites/modiriyati.nashriyat.ir/files/article-files/7_4.pdf} }