@article { author = {Hejazifar, Saeid and Fagheri Kani, Safah-al-Hoda }, title = {فضیلت‌های محوری در سازمان‌های فضیلت‌مدار}, journal = {اسلام و پژوهش‌های مدیریتی 3، زمستان 1390}, volume = {1}, number = {3}, pages = {117-143}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2251-6522}, eissn = {2980-8545}, doi = {}, abstract = {Perhaps the most complex and extensive theory of ethics is the theory of ethics of virtue. This theory, which is regarded as one of the most important theories today, is expected with its significant components, to effect different realms including management ethics by creating a moral-based life. Therefore, it can be used in framework of management and organization and takes them towards virtue-oriented organizations. To this end, first a virtue-oriented organization should be defined so that the features of such organizations will be identified. "Virtue-oriented" organizations those organizations which are founded on moral virtues, their managers and staffs are virtue-oriented, and its organizational relations and transactions observe moral virtues. According to this definition, the present paper elaborates on two levels of pivotal virtues: individual and organizational, and it considers intimacy with God, sincere devotion, sincere intention, hereafter -orientation, and accountability as the pivotal virtues of individual level and human affection, service, justice, and adherence to rules and regulations and hierarchy as the pivotal virtues of organizational level.}, keywords = {virtue, organization, ethics, management, }, title_fa = {فضیلت‌های محوری در سازمان‌های فضیلت‌مدار}, abstract_fa ={شاید در بین نظریه های اخلاقی هیچ کدام به پیچیدگی و گستردگی اخلاق فضیلت نباشد. این نظریه، که امروزه از مهم ترین نظریه های اخلاقی است، انتظار می رود در آینده بتواند در حوزه های گوناگون، از جمله در اخلاق مدیریت ـ به دلیل مؤلّفه های ارزشمندی که دارد در ایجاد یک زندگی اخلاقی و سعادتمند، کارایی داشته باشد. بدین روی، از این نظریه می توان در حوزة مدیریت و سازمان استفاده کرد و به سمت سازمان های فضیلت محور حرکت نمود. برای این منظور، ابتدا باید تعریفی از سازمان فضیلت محور ارائه کرد تا بر اساس آن بتوان ویژگی های چنین سازمان هایی را برشمرد. سازمان های «فضیلت محور» به سازمان هایی گفته می شود که بر اساس فضیلت های اخلاقی شکل می گیرند و مدیران و کارکنان آن انسان هایی فضیلت مدار بوده و ارتباطات و فعل و انفعالات سازمانی بر اساس فضایل اخلاقی تنظیم می گردد. بر اساس این تعریف، در این مقاله، فضیلت های محوری در سازمان ها در دو سطح فردی و سطح سازمانی بیان شده است. در سطح فردی، فضیلت هایی همچون انس باخدا، اخلاص و نیّت خالص، آخرت گرایی، مسئولیت پذیری ها و در سطح سازمانی، فضیلت هایی همانند عاطفة انسانی، خدمت گزاری، عدالت، و رعایت قوانین و سلسله مراتب به عنوان فضلیت های محوری ذکر شده است.}, keywords_fa = {اخلاق ,فضیلت ,سازمان ,مدیریت ,}, url = {https://modiriyati.nashriyat.ir/node/32}, eprint = {https://modiriyati.nashriyat.ir/sites/modiriyati.nashriyat.ir/files/article-files/6_3.pdf} }