@article { author = {Ma'soomi, Ozra}, title = {بررسی تأثیر سرمایه‌ی انسانی بر رقابت‌پذیر شدن بانک (مطالعه‌ی موردی بانک کشاورزی استان گلستان)}, journal = {اسلام و پژوهش‌های مدیریتی 2، پاییز 1390}, volume = {1}, number = {2}, pages = {127-156}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2251-6522}, eissn = {2980-8545}, doi = {}, abstract = {It has been increasingly difficult to achieve a superior position in the market and preserve it due to the great development and variety and intensity of competition, on the one hand, and to the increase in customers' expectations, on the other hand. Nowadays, organizations' superiority to outstrip each other does not lie in applying new technologies; rather it lies in the greatness of self-confidence of the staff and the extent of their commitment to organizational aims. Regarding the fact that the modern world tends to be competitive and human force has influential role in improving organizational functions, the main aim of the present paper is to investigate the influence the factors of human capital has on the competitiveness of financial institutions. To this end, 158 questionnaires were distributed in all branches of Agriculture bank in Golestan Province and the research hypotheses were examined on the basis of ratio hypothesis test (binomial test) and one-sample t-test, using data gathered from 107 questionnaires. The research findings show that human capital influences competitiveness strategies (the decrease in cost price of providing services, services differentiation, and concentration on customer) in bank. }, keywords = {Human capital, competitiveness, Agriculture Bank., }, title_fa = {بررسی تأثیر سرمایه‌ی انسانی بر رقابت‌پذیر شدن بانک (مطالعه‌ی موردی بانک کشاورزی استان گلستان)}, abstract_fa ={دستیابی به موقعیت برتر در بازار و حفظ آن به سبب گسترش و تنوع ضایع و شدت رقابت از یک سو و افزایش انتظارات مشتریان از سوی دیگر به گونه ای فزاینده دشوار شده است. امروزه مزیت سازمان ها برای پیشی گرفتن از یکدیگر نه در به کارگیری فناوری جدید، بلکه در بالا بودن اعتماد به نفس و میزان تعهد کارکنان به اهداف سازمانی نهفته است. با توجه به رقابتی شدن دنیای امروز و نقش مؤثر نیروی انسانی در بهبود عملکرد سازمان ها، هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر عوامل سرمایة انسانی بر رقابت پذیری مؤسسات مالی است. در این تحقیق 158 پرسشنامه در شعب بانک کشاورزی استان گلستان توزیع شد و بر اساس 107 پرسشنامه جمع آوری شده فرضیه ها بر پایة آزمون فرضیة نسبت (آزمون دوجمله ای) و t یک نمونه ای بررسی شد. نتایج نشان داد که سرمایة انسانی بر راهبردهای رقابت پذیری (کاهش بهای تمام شدة ارائة خدمات، تمایز خدمات و تمرکز بر مشتری) در بانک تأثیر دارد.}, keywords_fa = {سرمایه انسانی ,رقابت‌پذیری ,بانک کشاورزی. ,}, url = {https://modiriyati.nashriyat.ir/node/23}, eprint = {https://modiriyati.nashriyat.ir/sites/modiriyati.nashriyat.ir/files/article-files/6_2.pdf} }