@article { author = {Manteghi, Mohsen}, title = {نقش نگرش‌های اسلامی در فرآیند تصمیم‌گیری}, journal = {اسلام و پژوهش‌های مدیریتی 2، پاییز 1390}, volume = {1}, number = {2}, pages = {41-57}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2251-6522}, eissn = {2980-8545}, doi = {}, abstract = {Man is a decision-maker being. Decision –making means solving problems and choosing solutions. To make a decision and to solve a problem, managers must make some arrangements in order to be able to understand the problem and solve it. Some of these arrangements are made consciously and some others are applied carelessly. Under the influence of cognitive and educational factors during their lives, men form some conceptions and use them naturally when making decisions. By obtaining factual and valuable information and properly processing it in their minds, prudent managers can create an atmosphere for making better decisions. The attitudes can provide the managers with some facilities in the process of decision-making. These attitudes can play a significant role in all the stages of decision making. The present paper focuses on the ontological and anthropological insights (knowledge) which influence decision-making. Having these implicit insights, faithful managers are capable of handling problems more effectively. This paper tries to investigate the effect of attitudes on decision-making by analyzing the concept of attitude and expounding the stages of decision-making and referring to Islamic sources. }, keywords = {decision-making, attitude, ontology, anthropology., }, title_fa = {نقش نگرش‌های اسلامی در فرآیند تصمیم‌گیری}, abstract_fa ={انسان موجودی تصمیم گیر است. تصمیم گیری یعنی حل مسئله و انتخاب راه حل. مدیران برای تصمیم گیری و چاره جویی مسئله، باید مقدماتی فراهم آورند تا بتوانند موضوع را بشناسند و سپس آن را حل کنند. برخی از این مقدمات آگاهانه برگزیده می شوند و برخی دیگر بدون توجه به کار می روند. انسان ها تحت تأثیر عوامل تربیتی و شناختی در دوران زندگی برداشت هایی در ذهن خود جای می دهند و به هنگام تصمیم گیری، به طور طبیعی از آنها استفاده می کنند. مدیران آگاه با جاسازی اطلاعات واقعی و ارزنده و چینش مناسب آن می توانند شرایط را برای تصمیم گیری بهتر خود فراهم سازند. نگرش ها با هدایت ذهن مدیران، آنان را در پیمودن فرایند تصمیم گیری همراهی می کند. نگرش های مدیران می تواند در همه‌ی مراحل تصمیم گیری نقش بیافریند. نقش آگاهی های هستی شناسانه و انسان شناسانه‌ی مؤثر در تصمیم گیری، در این مقال در کانون توجه است. مدیران مؤمن با داشتن این آگاهی های ضمنی بهتر می توانند در رویاروی مسائل قرار گیرند. در این مقاله با تحلیل مفهوم نگرش و تبیین مراحل تصمیم گیری، تلاش شده است که با استفاده از منابع اسلامی تأثیر نگرش ها بر تصمیم گیری بررسی شود.}, keywords_fa = {نگرش ,هستی‌شناسی ,تصمیم‌گیری ,انسان‌شناسی. ,}, url = {https://modiriyati.nashriyat.ir/node/19}, eprint = {https://modiriyati.nashriyat.ir/sites/modiriyati.nashriyat.ir/files/article-files/2_2.pdf} }