TY - JOUR ID - 118 TI - تبیین جایگاه نماد در فرهنگ سازمانی با تکیه بر اندیشه اسلامی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 23 LA - fa SN - 2251-6522 AU - Alireza, AD - دکتری - موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره قم AU - Mohsen, Manteghi AD - دانشیار - موسسه امام خمینی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 1 SP - 37EP - 60رفتار ,نظریه فرهنگ سازمانی و مدیریت نمادین ,نماد ,اسلام ,اندیشمندان اسلامی ,DO - AB - فرهنگ سازمانی و مطالعة آن در سازمان های امروزی، یکی از مهم ترین و پیچیده ترین مباحث مطالعات مدیریتی محسوب می شود. عمده مطالعات در این حوزه، توسط اندیشمندان منتسب به مکتب نمادین تفسیری ارائه گردیده است. نتایج گسترده و کاربردی این یافته ها در سازمان و دانش مدیریت قابل کتمان نیست. در این میان، توجه به «نماد»، به عنوان جزئی از فرهنگ، و تأثیراتی که به کارگیری آن بر رفتار کارکنان دارد، مبحثی جدید در حوزة مطالعات رفتار سازمانی به شمار می رود. مبانی نظری و مفروضات حاکم بر «مکتب نمادین تفسیری»، که مبتنی بر شناخت گرایی ذهنی است، یا ترس از دچار شدن به نمادگرایی، و یا برخورد برخی مسلمان نماها در مواجهه با نمادها، که التزام به نماد را شرک معرفی می کنند، موانعی در توجه به جایگاه نماد در مطالعات مدیریت اسلامی به شمار می روند. تلاش این تحقیق بر آن است که با بررسی تحلیلی - توصیفی نگاه برخی عالمان اسلامی نسبت به نماد، جایگاه نماد را در مطالعات مدیریت اسلامی تبیین نماید. یافته های حاصل از بررسی کلام بزرگانی همچون علامه طباطبائی و شهید مطهری، نگاه ویژة عالمان دینی به نماد را می رساند، که البته این اهتمام به نماد، متکی بر مبانی معرفت شناختی و مفروضات اسلامی است. روش گردآوری اطلاعات «کتابخانه ای» بوده است. UR - https://modiriyati.nashriyat.ir/node/118 L1 - https://modiriyati.nashriyat.ir/sites/modiriyati.nashriyat.ir/files/article-files/3_13.pdf ER -