@article { author = {Abbasi Sadr, Alireza and Manteghi, Mohsen}, title = {تبیین جایگاه نماد در فرهنگ سازمانی با تکیه بر اندیشه اسلامی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های مدیریتی 12، بهار و تابستان 1395}, volume = {6}, number = {1}, pages = {37-60}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2251-6522}, eissn = {2980-8545}, doi = {}, abstract = {Organizational culture and studying it in today's organizations is considered as one of the most important and complicated subjects in management studies. Most of the studies in this area have been carried out by scholars related to the symbolic-interpretive school of thought. The impressive results and implications of their findings about organization and management knowledge are undeniable. In the meantime, attention to symbol, which is a part of culture, and its impact on employees’ behavior is regarded as a new discussion in the area of studies on organizational behavior. Among the obstacles, paying attention to the position of symbol in Islamic management studies are the theoretical principles and assumptions governing the symbolic-interpretive school, which is based on subjective cognition, fear of being stricken in symbolism, or encountering some so-called Muslims in facing symbols, who regard believing in symbols as polytheism. The present descriptive-analytical study seeks to review the viewpoints of some Islamic scholars about symbol and the position of symbol in Islamic management studies. Based on the words of great scholars such as Allameh Tabatabaei, martyr Motahhari and etc., the findings show the especial outlook of the religious scholars on symbol. Of course, their attaching importance to symbols relies on epistemological principles and Islamic assumptions. The data collection in this research is library-based.}, keywords = {Symbol, behavior, organizational culture, Islam, Islamic scholars., }, title_fa = {تبیین جایگاه نماد در فرهنگ سازمانی با تکیه بر اندیشه اسلامی}, abstract_fa ={فرهنگ سازمانی و مطالعه‌ی آن در سازمان های امروزی، یکی از مهم ترین و پیچیده ترین مباحث مطالعات مدیریتی محسوب می شود. عمده مطالعات در این حوزه، توسط اندیشمندان منتسب به مکتب نمادین تفسیری ارائه گردیده است. نتایج گسترده و کاربردی این یافته ها در سازمان و دانش مدیریت قابل کتمان نیست. در این میان، توجه به «نماد»، به عنوان جزئی از فرهنگ، و تأثیراتی که به کارگیری آن بر رفتار کارکنان دارد، مبحثی جدید در حوزه‌ی مطالعات رفتار سازمانی به شمار می رود. مبانی نظری و مفروضات حاکم بر «مکتب نمادین تفسیری»، که مبتنی بر شناخت گرایی ذهنی است، یا ترس از دچار شدن به نمادگرایی، و یا برخورد برخی مسلمان نماها در مواجهه با نمادها، که التزام به نماد را شرک معرفی می کنند، موانعی در توجه به جایگاه نماد در مطالعات مدیریت اسلامی به شمار می روند. تلاش این تحقیق بر آن است که با بررسی تحلیلی - توصیفی نگاه برخی عالمان اسلامی نسبت به نماد، جایگاه نماد را در مطالعات مدیریت اسلامی تبیین نماید. یافته های حاصل از بررسی کلام بزرگانی همچون علامه طباطبائی و شهید مطهری، نگاه ویژه‌ی عالمان دینی به نماد را می رساند، که البته این اهتمام به نماد، متکی بر مبانی معرفت شناختی و مفروضات اسلامی است. روش گردآوری اطلاعات «کتابخانه ای» بوده است.}, keywords_fa = {رفتار ,نظریه فرهنگ سازمانی و مدیریت نمادین ,نماد ,اسلام ,اندیشمندان اسلامی ,}, url = {https://modiriyati.nashriyat.ir/node/118}, eprint = {https://modiriyati.nashriyat.ir/sites/modiriyati.nashriyat.ir/files/article-files/3_13.pdf} }